کد خبر: 4680
تاریخ انتشار: 30 آبان 1395 - 23:10
اعتراضات به انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در شرایطی هنوز در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا ادامه دارد که به نظر می‌رسد رسانه‌ها نیز از لیست احتمالی نامزدهای مختلف برای حضور در کابینه نامزد جمهوری خواهان به‌شدت وحشت کرده‌اند.

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی اعتراضات به انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در شرایطی هنوز در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا ادامه دارد که به نظر می‌رسد رسانه‌ها نیز از لیست احتمالی نامزدهای مختلف برای حضور در کابینه نامزد جمهوری خواهان به‌شدت وحشت کرده‌اند.

 معترضان آمریکایی در شهرهایی چون نیویورک، لس‌آنجلس، ورچستر، ماساچوست و آیووا علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکایی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. در همین حال تلاش ترامپ برای معرفی کابینه‌ای که بتواند از کنگره رای اعتماد بگیرد، به‌شدت افزایش‌یافته است. بااین‌حال رسانه‌های آمریکایی از نامزدهای احتمالی برای حضور در کابینه ترامپ چندان هم راضی نیستند. معترضان در منهتن نیویورک شعارنوشته‌هایی به دست گرفته بودند که روی آن نوشته‌شده بود «نه به ترامپ»، «ترامپ رئیس‌جمهور من نیست» و «نه به آمریکای فاشیست.» در همین حال پلیس لس‌آنجلس پنج معترض را بازداشت کرد. اعتراضات ضد ترامپ به پورتلند، و اورگان نیز کشیده شد. برخی از این معترضان مشروعیت پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را زیر سؤال برده و اشاره کردند که اگرچه ترامپ آرای الکترال را به دست آورده اما هیلاری کلینتون توانسته آرای مردمی به دست آورد.به گفته اداره پلیس لس‌آنجلس 187 بزرگسال و 8 نوجوان به خاطر انجام اقدامات غیرقانونی در این اعتراضات بازداشت شدند. اما خشونت واقعی در اعتراضات پورتلند صورت گرفت.معترضان نسبت به وعده‌های انتخاباتی ترامپ برای محدود کردن مهاجرت و ثبت‌نام مسلمانان اعتراض کردند. چندین هزار معترض صلح‌جو نیز در خیابان‌های نیویورک به‌طرف برج ترامپ راهپیمایی کردند. اعتراضات شیکاگو نیز در پارک میلنیوم برگزار شد. اعتراضات در خیابان‌های لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و فیلادلفیا نیز ادامه داشت. یکی از معترضان گفت: مسئولیت من با پایان انتخابات پایان نمی‌یابد بلکه برای همیشه ادامه دارد. مادامی‌که زنده و یکی از شهروندان آمریکایی هستم باید نظر خود را به گوش دولت برسانم.

 

وحشت رسانه‌ها از گزینه‌های ترامپ برای کابینه

مردم امریکا در وحشت و ناامیدی از آینده کشورشان به سر می‌برند و وضع رسانه‌ها نیز بهتر از مردم نیست. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داد که گزینه‌های «دونالد ترامپ» برای پست امنیت ملی و سیا گزینه‌های خطرناکی هستند که انتخاب آن‌ها نمایانگر آن است که رویکرد آمریکا در قبال جامعه مسلمانان غیرسازنده خواهد بود.در این گزارش آمده است: مردم آمریکا امیدوارند که ترامپ به ائتلاف‌های آمریکا پایان ندهند و گزینه‌هایی چون ژنرال «مایکل فلین» به‌عنوان مشاور امنیت ملی و «مایک پومپئو» به‌عنوان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» می‌تواند نشان‌دهنده یک رویکرد غیرسازنده آمریکا در قبال جهان مسلمانان است. برخی گزینه‌های ترامپ برای پست‌های مهم نشان‌دهنده رویکرد خطرناک آمریکا در قبال روسیه و همچنین حمایت از تاکتیک‌هایی در مبارزه با تروریسم است که در تضاد با قوانین بین‌المللی است.

فلین، مشاور نزدیک ترامپ در حین کمپین انتخاباتی وی، تجارت زیادی در خصوص مبارزه با القاعده و دیگر شبکه‌های افراطی در عراق و افغانستان دارد. او به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، به‌درستی هشدار داد که تهدیدات تروریستی در سال‌های بعد از مرگ «اسامه بن‌لادن» سرکرده سابق القاعده، از بین نخواهد رفت.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز در گزارشی به خرسندی تکفیری‌های داعش از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا اشاره کرد و نوشت داعش در شهرهای «موصل» و «الرقه» تحت‌فشار است اما از انتخاب دونالد ترامپ خوشحال است. ایندیپندنت سپس توضیح داد، «ابو عمر خراسانی» رهبر داعش در افغانستان گفته بود:‌«رهبران ما از نزدیک انتخابات آمریکا را دنبال می‌کند اما بعید است که مردم آمریکا (با انتخاب ترامپ) گور خود را بکنند». وی در ادامه این‌گونه گفت که نفرت ترامپ از جامعه مسلمانان، داعش را قادر می‌کند تا هزاران مبارز و جنگجو را جذب کنند. طبق این گزارش، محاسبات داعش این‌گونه است که همان‌طور که بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر رخ داد، قلع‌وقمع و تنبیه جمعی مسلمانان، موجب می‌شود که شمار زیادی از جامعه مسلمانان به داعش سوق پیدا کنند. این روزنامه انگلیسی توضیح داد که پیشنهادها در خصوص آزار مسلمانان، نقش مهمی در کمپین انتخاباتی ترامپ ایفا کرد. از یک‌جهت قول داد که مانع از ورود مسلمانان به آمریکا شود و همچنین پیشنهاد استفاده از تکنیک‌های خشن بازجویی ازجمله غرق مصنوعی را موردحمایت قرارداد. ایندیپندنت نوشت، بسیاری از افرادی که در تیم سیاست خارجی و امنیتی وی قرار دارند نیز مواضع تند و افراطی دارند. این گزارش سپس اشاره کرد که ترامپ با شعار انتخاباتی از بین بردن فساد، برنامه‌های انتخاباتی خود را پیش برد اما مشخص شد که برخی از افرادی که در تیم وی هستند، خود درگیر فساد هستند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار