کشتیبان را سیاستی دگر آمد | فراتاب
کد خبر: 4668
تاریخ انتشار: 29 آبان 1395 - 03:01
ارشاد رشیدی رستمی
به نظر می رسد مشاوران و نزدیکان ترامپ در سیاست خارجی را کسانی تشکیل خواهند داد که دیدگاههای سرسختانه ای در برابر ایران، روسیه و چین دارند

  فراتاب - گروه بین الملل: هنری کسینجر: ایران مشکلی بزرگتر از داعش است، وی دو سال پیش در مصاحبه ای چنین عنوان کرد « From a geo-strategic point of view, I consider Iran a bigger problem than ISIS » از منظر ژئواستراتژیک من معتقدم ایران مشکل بزرگتری از داعش برای آمریکا می باشد. در ادامه این مصاحبه از مسئله فرسایش مرزها در خاورمیانه و گسترش نفوذ ایران در عراق و سوریه و لبنان سخن به میان آمده ست که آن را تهدیدی در مقابل منافع آمریکا می داند. در زمان این مصاحبه جان لیمبرت دیپلمات دموکرات آمریکای در جواب سخنان کسینجر گفت «واقعا خدا را شکر که دیگر او  سیاست گذار نیست».

فردی که همه فکر می کردند از عرصه تصمیم گیری و تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا خارج شده است، دیروز پنجشنبه  از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب جهت مشورت فراخوانده شد، بعد از دیدار اعلام شد گفتگو دونالد ترامپ با این استراتژیست سیاست خارجی ایالات متحده در مورد مسائل و موضوعات مهم جهانی با تمرکز بر روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا بوده است.

هرچند این دیدار در میان اخبار گوناگون، بالاخص دیدار شنزوآبه نخست وزیر ژاپن با دونالد ترامپ انعکاس چندانی نه یافت اما این نوشتار اهمیت این دیدار و انتصابات جدید را کمتر از خبر پیروزی دونالد ترامپ نمی داند. زیرا در وهله اول تاثیر نظرات و دیدگاه های هنری کسینجر طی قریب به نیم قرن اخیر در عرصه سیاست خارجی آمریکا بویژه در دولت های جمهوریخواه کاملاَ مشهود است و دولت ترامپ نیز مستثنی از آنها نخواهد بود.

در وهله دوم موضوعات مورد بحث در دیدار است، دیدگاه های وی در مورد ایران، روسیه، بهار عربی و موضع آمریکا در قبال این موضوعات می باشد. وی در چند مصاحبه در سال های اخیر یکی از ناقدین سیاست های دولت باراک اوباما در روبروشدن با این کشورها و موضوعات بوده است. مطمئناً چنین دیدارهایی سرنوشت طراحی (design) دیدگاه و رفتار سیاست خارجی جدید آمریکا در مواجه با این کشورها و موضوعات را پی ریزی خواهد کرد.

در وهله سوم، هر چند ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری نهادی و موسساتی شناخته می شود که در زمان تغییر دولت ها سیاست های کلان آن با تغییرات اندک و دیرپا همراه است اما واقعیت تاریخی آن است که دولت های دموکرات و جمهموری خواه در مسائل سیاست خارجی و مواجه شدن با بحران های بین الملی، مسئله همراهی و روبرو شدن با همپیمانان و دشمنان شان کاملا دیدگاه و رفتارهای متفاوتی داشته اند.

در مورد آخر باید گفت این دیدار در مسیر تکمیل کردن پازلی ست که در پرتو انتخاب افرادی، از مخالفان سرسخت برجام و حتی جمهوری اسلامی ایران و نیز از منتقدین عدم داشتن واکنش (سیاست) مناسب دولت اوباما در مواجه با بحران ها و تغییرات بین الملی از جمله بهار عربی، داعش، اسلام سیاسی و بحران اوکراین در حال شکل گیری است. نامزدی سه نئومحافظه کار آمریکایی (نیوت گینگریچ، جان بولتن، رودی جولیانی)، سه مخالف اصلی برجام و جمهوری اسلامی ایران، سه منتقد اصلی و تجدید نظر طلب از سیاست خارجی دموکرات های دولت باراک اوباما، برای انتصاب در وزارت امور خارجه.

 انتخاب سه نامزد دیگر از جمله  مایک پمپئو به عنوان رئیس سی آی ای که قبلا در فاکس نیوز گفته بود «... کنگره باید تلاش کند تا رفتار ایرانیان و در نهایت نظام این کشور را تغییر دهد» مایکل فلین ژنرال بازنشسته آمریکای به عنوان مشاور امنیت ملی که از مخالفان برجام و کسی است که از اظهار نظر در مورد تروریسم، واهمه ای ندارد که اسلام و ترس از مسلمان را امری طبیعی بداند. جف سشنز نیز که برای نامزدی پست دادستانی کل آمریکا انتخاب شده جز 47 تن از سناتورهایی بود که در اسفند 1393 در نامه‌ای سرگشاده، اعلام کردند، توافق هسته‌ای با دولت باراک اوباما، بعد از اتمام ریاست‌جمهوری او در سال 2016 میلادی پایدار نخواهد بود.

هرچند تاکنون موضع و دیدگاه دولت ترامپ در مورد موضوعات مهم جهانی در هاله ای از ابهام قرار داشته است اما با این افراد جدید کم کم چارچوب کلی و حتی جزیی این سیاست ها در حال روشن شدن است. این مجموعه انتخاب های جدید، از تحولی اساسی در روابط و سیاست خارجی، ترتیبات جدید نظامی - امنیتی ایالات متحده آمریکا در سراسر جهان و بویژه خاورمیانه حکایت دارد که از این پس روسیه، چین، ایران و حتی اتحادیه اروپا و نیز متحد نزدیکی همچون ژاپن نمی توانند در سیاست های بین المللی و منطقه ای خود و نیز مواجه با آمریکا، از این تحولات غافل باشند.

 در پایان این یاداشت سخن هفته پیش دکتر صادق زیباکلام بیشتر قابل تامل است: «آنقدرها طول نخواهد کشید که خیلی‌ها از ایران چراغ به دست خواهند گرفت و به دنبال روزهایی که آقای اوباما در راس کاخ سفید بود و آقای جان کری سکان وزارت خارجه آمریکا را در دست داشت بگردند، آن روز متوجه خواهند شد که چه روزهای خوبی بود که می‌شد با آمریکا به تفاهم رسید، به سمت تنش‌زدایی رفت اما این فرصت طلایی را ما در ایران از دست دادیم.»

نظرات
آخرین اخبار