کد خبر: 4650
تاریخ انتشار: 26 آبان 1395 - 23:59
شرکت نفتی 'ایکویت' از بزرگترین کمپانی های نفتی کویت اعلام کرد که این کشور در یک میدان نفتی عراق سرمایه گذاری می کند.

فراتاب: این میدان نفتی عراق 'الرقعه 9 ' نام دارد و مسئولان عراقی در ازای این همکاری و برای پرداخت حق الزحمه شرکت کویتی که برای کشف و شناسایی منابع نفت و پتروشیمی در عراق فعالیت دارد به کویت نفت صادر می کنند.
به نوشته نشریه الانبا کنسرسیوم مشترک که شرکت 'ایکویت' در آن عضویت دارد در تعدادی از میادین نفتی عراق فعالیت دارد و همکاریهای خود با طرف عراقی را طی سالیان اخیر افزایش داده است .
مدیر شرکت 'کویت انرژی' نیز در اظهاراتی با اشاره به رایزنی های اخیر خود با مسئولان عراقی، بازار نفت و گاز عراق را محیطی بکر برای حضور تجار کویتی دانست.
منصور بوخمسین با اشاره به حضور شرکت متبوعش در صنایع نفت و گاز عراق تاکید کرد: کویت در چند میدان نفتی عراق از جمله 'فیحاء 1 ' فعالیت می کند و کار استخراج نفت را بر عهده دارد .
این مقام کویتی تاکید کرد: کویت در تولید و استخراج نفت در عراق سهم بسزایی دارد و در سال 2016 همکاری با طرف عراقی در میادین نفتی دیگر نیز آغاز خواهد شد .
کویت علی رغم کسری بودجه و تصویب بودجه انقباضی٬ با تمام توان تلاش می کند صنعت نفت و گاز خود را سرپا نگه دارد و به هر قیمتی نمی خواهد از بازار رقابت با عربستان و قطر عقب بماند. کویت پالایشگاه های نفت متعددی را در کشورهای اروپایی٬ آسیایی، آفریقایی و در آمریکا احداث کرده و در این زمینه میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است .
به عنوان مثال٬ کویت طی سال های اخیر و به ویژه پس از سال ٢٠١٢میلادی و تغییرات سیاسی در مصر، میلیاردها دلار در صنعت نفت این کشور سرمایه گذاری کرد و در ادامه این روند، قصد دارد با استفاده از ظرفیت شرکت 'کویت انرژی' در بخش نفتی مصر سرمایه گذاری کند.
بر اساس توافق مشترک میان کویت و قاهره، شرکت کویت انرژی، تولید در میدان نفتی الجهراء واقع در منطقه صحرای غربی مصر را آغاز کرده و بدین ترتیب همکاری های دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.
به گفته مدیر اجرایی شرکت کویت انرژی، مراحل اکتشاف این میدان نفتی در ماه ژوئیه گذشته به پایان رسیده و امتیاز فعالیت در آن، به کویت واگذار شده است. در حال حاضر روزانه ٤٥٠ هزار بشکه نفت در این میدان تولید می شود و قرار است به مرور زمان سطح تولید آن افزایش یابد.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار