کد خبر: 4648
تاریخ انتشار: 27 آبان 1395 - 01:27
با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش‌ها برای تغیر سیستم انتخاباتی آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده است. تا روز گذشته، این تنها کمپین‌های مردمی بودند که خواستار از بین رفتن سیستم رأی الکترال در آمریکا بودند اما ...

فراتاب - گروه بین الملل: ثمانه اکوان به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش‌ها برای تغیر سیستم انتخاباتی آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده است. تا روز گذشته، این تنها کمپین‌های مردمی بودند که خواستار از بین رفتن سیستم رأی الکترال در آمریکا بودند اما روز گذشته یکی از نمایندگان دموکرات در کنگره نیز طرح حذف رأی الکترال از سیستم رأی‌گیری آمریکا را آماده کرده و قرار است برای تصویب نهایی به همکارانش در کنگره ارائه کند.

به دنبال شکست «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیرغم کسب آراء مردمی بیشتر، یک سناتور دموکرات، طرحی را برای حذف سیستم مجمع الکترال که باعث پیروزی ترامپ شد، ارائه کرده است. این در شرایطی است که در جریان مبارزات انتخاباتی این دونالد ترامپ بود که بیشترین انتقاد را از این سیستم رأی‌گیری داشت و آن را مخالف باارزش‌های دموکراسی در آمریکا می‌دانست. ترامپ البته بعد از پیروزی در انتخابات دیگر انتقادی از این سیستم رأی‌گیری نکرد و به‌جای آن روز گذشته بیان کرد که قادر بوده است در هر نوع سیستم رأی‌گیری هیلاری کلینتون را در انتخابات ریاست جمهوری کنار بزند.

بعدازآنکه «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، علیرغم کسب اکثریت آراء مردمی موفق به کسب آراء الکترال نشد و در مقابل «دونالد ترامپ»، متحمل شکست شد، سناتور «باربارا باکسر» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا درصدد است لایحه‌ای را برای حذف سیستم آراء الکترال به کنگره ارائه کند. پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد، باکسر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در تمام عمرم، دو انتخابات دیدم که پیروز انتخابات سراسری، آراء مردمی را به دست نیاورده است. در سال 2012، دونالد ترامپ در یک پیام توییتری اعلام کرد که مجمع الکترال درواقع یک فاجعه برای دموکراسی است. من کاملاً با این قضیه موافقم. هر فرد باید یک رأی داشته باشد.» وی ادامه داد که کلینتون «بیش از هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دیگری در تاریخ آمریکا به‌جز باراک اوباما رأی به دست آورده است. مجمع انتخاباتی یک سیستم قدیمی و غیر دموکراتیک است که جامعه مدرن ما را منعکس نمی‌کند و خیلی فوری باید تغییر کند.» بنا بر گزارش‌ها، کلینتون در آراء مردمی در حال حاضر با اختلاف تقریباً یک‌میلیون رأی از ترامپ جلوتر بوده است اما ترامپ آراء بیشتری در مجمع الکترال به دست آورد و موفق شد در انتخابات پیروز شود. بنا به گزارش مؤسسه نظرسنجی پیو، کلینتون پنجمین رئیس‌جمهوری است که آراء مردمی بیشتری به دستاورد اما در انتخابات شکست خورد. چنین اتفاقی در سال 2000 برای «آل گور» افتاده بود.

لایحه باکسر، قانون اساسی را به‌گونه‌ای اصلاح می‌کند که نظام مجمع الکترال را حذف می‌کند. این لایحه درصورتی‌که در کنگره تصویب شود، قبل از اجرایی شدن باید ظرف هفت سال، مورد تأیید سه‌چهارم از ایالات آمریکا قرار گیرد. بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از واکنش‌های منفی به این انتخاب در آمریکا به راه افتاد و خود را در قالب تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی و در رده بعد، درخواست‌ها برای اصلاح سیستم انتخاباتی آمریکا نشان داد. در شرایطی که مردم هنوز خیابان‌های شهرهای بزرگ را رها نکرده‌اند و به اعتراضات خود ادامه می‌دهند، نمایندگان آن‌ها رد کنگره نیز به دنبال پیدا کردن راهی هستند که ضمانت دهد دیگرکسی مانند ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نخواهد شد. این اقدامات بااین‌حال تنها به‌صورت نمادین مطرح بوده‌اند و نتوانسته‌اند اقدامی در این خصوص انجام دهند و یا تغییری به وجود آورند اما درنهایت نشان‌دهنده ضعف بسیار عمیق در سیستم به‌اصطلاح دموکراسی آمریکایی و نظام انتخاباتی نخبگانی است. این سیستم بعد از سال‌ها ضعف‌های خود را نشان داده است و در شرایطی که قرار بود بر اساس این سیستم، امکان رأی آوردن نامزدهای انتخاباتی پوپولیست در امریکا فراهم نشده و رأی مردمی کمترین تأثیر را در انتخاب رئیس‌جمهور داشته باشد، اما در انتخابات سال 2016 نشان داده شد که این سیستم نیز ضعف‌های خود را دارد و نمی‌تواند شامل روی کار آمدن کسانی شود که نخبگان در سیستم قدرت و مدیریت آمریکا به دنبال آن هستند.

هم‌زمان با این تلاش‌ها که توسط کمیته‌های مردمی و نمایندگان دموکرات کنگره دنبال می‌شود، مردم هنوز هم به اعتراضات خود در شهرهای بزرگ آمریکا ادامه می‌دهند. باوجود گذشت بیش از یک هفته از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شهرهای مختلف این کشور همچنان صحنه اعتراضات است. رسانه‌های آمریکایی از تداوم اعتراضات در شهرهای مختلفی از قبیل «آرکون» در ایالت اوهایو، «سن متئو» در ایالت کالیفرنیا، نیویورک و همچنین واشنگتن دی سی پایتخت این کشور خبر می‌دهند. بر همین اساس، روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه ای‌بی‌سی خبر دادند که تظاهرات ضد ترامپ برای هفتمین روز متوالی در شهرهای زیادی در سراسر کشور ادامه دارد. در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا بیش از هزار دانش‌آموز و دانشجو در نزدیکی هتل بین‌المللی دونالد ترامپ در این شهر تظاهرات اعتراضی به راه انداختند.

معترضان ضمن سردادن شعارهایی علیه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پلاکاردهایی داشتند که روی آن نوشته بود: «تعصب را بایکوت و تحریم کنید». از شهر نیویورک هم که جانشین باراک اوباما ساکن آنجا است، خبر رسیده که تظاهرات اعتراضی علیه ترامپ برگزارشده است. در تظاهرات نیویورک، صدها دانش‌آموز و دانشجو با حضور در خیابان‌ها شعار می‌دادند: «ما رئیس‌جمهور منتخب را رد می‌کنیم». این اعتراضات در حالی صورت گرفته که طبق برخی گزارش‌ها، معترضان درصدد برگزاری یک تظاهرات بزرگ در روز تحلیف چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در روز اول بهمن هستند.

نظرات
آخرین اخبار