کشمکش بر سر برچیده شدن اردوگاه کاله | فراتاب
کد خبر: 464
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1394 - 15:34
پلیس فرانسه با کمک بولدوزر در حال تخریب اردوگاه کاله است اما پناهجویان با آتش زدن چادرها و سنگربندی در برابر این اقدام مقاومت می‌کنند. پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌آب‌پاش به مصاف مهاجران رفت.

بر سر برچیده شدن بخش جنوبی اردوگاه کاله در مرز فرانسه و بریتانیا، بین نیروهای انتظامی و ساکنان اردوگاه درگیری جریان دارد. این اردوگاه در سطح بین‌المللی به نام "جنگل" شهرت یافته است.

تخریب این اردوگاه از دوشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) شروع شده و با وجود اعتراض پناهجویان و سازمان‌های امدادی، سرپناه‌های موقت، سنگرها و چادرهایی که مهاجران برای خود ساخته بودند، با بولدوزر بر چیده شدند.

از شامگاه دوشنبه، اعتراضات گسترده‌تر شدند. شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داد که رویهم رفته ۱۰۰ سرپناه موقت ویران شده و دستکم ۱۲ چادر نیز به آتش کشیده شده‌اند. مهاجران در واکنش به اقدامات پلیس، خودشان چادرها و آلونک‌ها را آتش زده‌اند.

دوشنبه شب یک گروه حدودا ۱۵۰ نفره از پناهجویان، جاده‌ای در نزدیکی اردوگاه کاله را مسدود کردند. برخی از آنها به خودروهایی که در مسیر بریتانیا در حرکت بودند، سنگ پرتاب کردند. پلیس پس از مدتی این گروه را متفرق کرد.

گزارش دیگری از شبکه تلویزیونی "بی اف ام" نشان می‌دهد که پلیس در مواجهه با پناهجویان معترض از ماشین آب پاش و گاز اشک‌آور استفاده می‌کند. یکی از کنشگران سازمان امدادی "نه به مرز"، در این تنش‌ها دستگیر شده است.

پس از زد و خورد و کشمکش شامگاه دوشنبه، صبح سه‌شنبه اول مارس نیز دوباره ماموران پلیس به اردوگاه هجوم بردند. انتظار می‌رود که تخریب کامل اردوگاه کاله تا آخر هفته جاری طول بکشد.

بنا بر اطلاعات رسمی، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مهاجر در بخش جنوبی "جنگل" سکنی دارند و تخریب این قسمت، با سرنوشت آنها بازی می‌کند. نهادهای پشتیبان ساکنان این اردوگاه می‌گویند دستکم ۳۴۰۰ نفر از جمله شمار زیادی زن و بچه در آن به سر می‌برند. آنها می‌‌خواهند برای همه کسانی که سرپناه خود را در اثر تخلیه کاله از دست می‌دهند، اقامتگاه جدیدی فراهم شود. فرانسه هیچ مکان جایگزینی برای سکونت این گروه از پناهجویان معرفی نکرده است.

تصمیم دولت فرانسه برای تخریب بخش جنوبی کاله هفته گذشته اعلام شد. دادگاهی در شهر لیل این تصمیم را نخست غیرحقوقی خواند اما سپس در رای خود تجدید نظر کرد.

کاله از مدت‌ها قبل، محل زندگی مهاجران و پناهجویانی است که در صدد بوده‌اند خود را از طریق "یورو تونل" به صورت غیرقانونی با کامیون یا قطار به بریتانیا برسانند.

ساکنان اردوگاه "جنگل" می‌خواهند به بریتانیا بروند و نگرانند که با ترک بخش جنوبی اردوگاه، شانس ورود آنها به این کشور از دست برود و مجبور شوند در فرانسه تقاضای پناهندگی بدهند.

مهاجران ساکن کاله که اکثرشان آفریقایی یا افغان هستند، در این اردوگاه نوعی شهر درست کرده‌اند تا آنجا که در آن مغازه، مدرسه یا نمازخانه و کلیسا هم ساخته‌اند.

برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه قبلا گفته بود که تخریب بخش جنوبی کاله مسالمت‌آمیز خواهد بود و پلیس به مدرسه یا محل نیایش پناهجویان کاری نخواهد داشت.

 

 

نظرات
آخرین اخبار