کد خبر: 4632
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 02:07
باگذشت پنج روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی اعتراضات مخالفان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب ادامه دارد که روز یکشنبه تظاهرات در مرکز کالیفرنیا به کشته شدن یک افسر پلیس آمریکا انجامید.

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی باگذشت پنج روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی اعتراضات مخالفان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب ادامه دارد که روز یکشنبه تظاهرات در مرکز کالیفرنیا به کشته شدن یک افسر پلیس آمریکا انجامید. دیروز همچنین ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن اینکه اعتراضات را ناشی از عدم آشنایی مردم با شخصیت خود دانست از مردم خواست از وی نترسند.

مهاجران، حامیان آن‌ها و سایر گروه‌های مخالف ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا برای پنجمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند و علیه طرح ترامپ برای اخراج مهاجران و سایر برنامه‌های او تظاهرات برگزار کردند. این در حالی است که روز یکشنبه یک فرد مسلح در مرکز کالیفرنیا با شلیک گلوله یک افسر پلیس آمریکایی را دومرتبه از ناحیه سر هدف قرار داد و کشت. مأموران پلیس آمریکا ضارب را دستگیر کردند. شبکه «سی ان ان» گزارش کرد، «دنیس والاس» یک افسر پلیس ۵۳ ساله دومرتبه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این افسر پلیس در حین بازرسی یک ون مشکوک بود که توسط «دیوید ماچادو» ۳۶ ساله مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. تحقیقات در خصوص این ماجرا همچنان ادامه دارد و جزئیات بیشتری درباره این خبر هنوز منتشرنشده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان اعتراضات بنرهایی را که روی آن به زبان انگلیسی و اسپانیایی جمله «تنفر ما را بزرگ نمی‌کند» نوشته بود حمل می‌کردند و شعار «آمدیم اینجا بمانیم» سر دادند. بیش از ۱۰۰۰ تن به این اعتراضات که از ظهر یکشنبه در آمریکا آغاز شد، حضور داشتند و اعتراضات تا نیمه‌های شب ادامه یافت.

از زمان اعلام نتایج انتخابات هشتم نوامبر، اعتراضات بسیاری در داخل آمریکا و جهان علیه پیروزی ترامپ بر کلینتون برگزارشده است. اعتراضات یکشنبه در آمریکا، در شهرهای لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو، فیلادلفیا و سایر شهرهای ایالات‌متحده برگزار شد. معترضان در شهر فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا شعار می‌دادند: «ترامپ باید برود» و «این دموکراسی است!». معترضان همچنین در لس‌آنجلس با تجمع مقابل دفاتر سی.ان.ان شعار «عشق بر نفرت غلبه می‌کند» سر دادند. معترضان در سان‌فرانسیسکو هم خیابان اصلی را مسدود کردند و تحصن برگزار شد. علاوه بر این، پلیس ایالت اورگان در جریان اعتراضات در این ایالت که اواخر شنبه و اوایل یکشنبه برگزار شد، ۷۱ معترض را بازداشت کرد.

«رودی جولیانی»، یکی از مشاوران ارشد ترامپ، اذعان کرد تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف آمریکا تلاش می‌کنند درمورد وحشت از ریاست جمهوری ترامپ اغراق و بزرگنمایی کنند. وی که شهردار پیشین نیویورک نیز بوده در ادامه اظهار امیدواری کرد «هیلاری کلینتون،» نامزد شکست‌خورده انتخابات و «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، برای آرام کردن تظاهرکنندگان اقدامی انجام دهند و با آن‌ها صحبت کنند.

 انتقاد از جنگ‌طلبی آمریکا در نخستین مصاحبه تلویزیونی ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون سی بی اس که نخستین مصاحبه تلویزیونی او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد دولتمردان آمریکا گفت: «سیاستمداران ما برای مدتی طولانی، مردم را مأیوس کرده‌اند. آن‌ها، مردم را درزمینه اشتغال مأیوس کرده‌اند. آن‌ها حتی در حوزه جنگ نیز مردم را مأیوس کرده‌اند. ما از پانزده سال پیش در این جنگ (در منطقه خاورمیانه) درگیر هستیم. ما شش تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌ایم. ما با این پول می‌توانستیم کشورمان را دومرتبه از نو بازسازی کنیم. به وضع جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌هایمان نگاه کنید که شبیه مکان‌های از رده خارج است. این وضع (نتیجه انتخابات) رد وضعیتی است که در طول مدتی طولانی پیش‌آمده است.»

ترامپ در پاسخ به این سؤال که آیا عملکرد او در دوران ریاست جمهوری‌اش همانند پیروزی‌اش مردم را متعجب خواهد کرد گفت: «من عملکردی بسیار خوب خواهم داشت البته بسته به اینکه چه شرایطی پیش بیاید. در برخی مواقع باید شدیدتر برخورد کرد. وقتی به دنیا نگاه می‌کنم می‌بینم که چگونه کشورهای مختلف از وضع ما بهره‌برداری می‌کنند. باافتخار می‌گویم که اولویت اول من آمریکا خواهد بود. عملکرد من به این صورت نخواهد بود که همانند گذشته باشد یعنی وضعی که براساس آن، ما این کشور را از دست می‌دادیم. ما در حال باخت بودیم. ما کشور را ازدست‌داده‌ایم. علت پیروزی من در انتخابات نیز همین مسئله بود. من به‌راحتی توانستم در انتخابات پیروز شوم. ما به پیروزی بسیار بزرگی دست‌یافتیم.

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه به برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه حامیانش به اقلیت‌های آمریکایی ازجمله لاتین تبارها و مسلمانان توهین کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند واکنش نشان داد و از حامیان خود خواست تا دست از این اقدام بردارند. وی ضمن اینکه تعداد این افراد را بسیار اندک توصیف کرد، صراحتاً از حامیان خود خواست تا این اقدام «وحشتناک» را متوقف کنند چراکه او تلاش دارد کشور را بار دیگر متحد کند.

 

ترامپ همچنین خطاب به افرادی که نسبت به ریاست جمهوری او و ایجاد شکاف در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند، عنوان کرد: «به‌هیچ‌وجه نترسید. ما قرار است کشور را به اوج برگردانیم اما در حال حاضر به‌هیچ‌وجه وحشت نکنید. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در تلاش برای آرام کردن فضای ملتهب کشورش پس از انتخابات گفت: آن‌ها به خیابان‌ها ریخته‌اند تنها به این دلیل که مرا نمی‌شناسند.» خبرنگار سی.بی.اس گفت: «آن مردم، آمریکایی‌هایی هستند که می‌ترسند و برخی از آن‌ها هنوز هم در خیابان‌ها هستند و علیه شما تظاهرات می‌کنند؛ علیه حرف‌های شما.» ترامپ گفت: «این تنها به‌این‌علت است که آن‌ها مرا نمی‌شناسند. فکر نمی‌کنم که آن‌ها مرا بشناسند. من قطعاً به آن‌ها می‌گویم که نباید بترسید. نترسید. ما قرار است دوباره وجهه کشورمان را بازگردانیم؛ اما قطعاً شما نباید بترسید.»

این در حالی است که وی در اولین واکنش به اعتراضات مردمی در پیامی توئیتری نوشت: «معترضان حرفه‌ای، به تحریک رسانه‌ها، در حال اعتراض کردن هستند! آن‌ها خیلی بی‌انصاف هستند.» بااین‌حال او بعداً از سخنانش کوتاه آمد و گفت که او «عاشق شور و شوق برای کشور بزرگ آمریکاست» که توسط «گروه کوچکی از معترضان» به نمایش درآمده است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار