ستیزه‌جویی اردوغان نسبت به کردها و تاثیر آن بر بحران‌‌ کنونی حاورمیانه | فراتاب
کد خبر: 4628
تاریخ انتشار: 24 آبان 1395 - 11:00
سمیرا رستمی
ترکیه درسیاست داخلی اش با اقدام علیه کردهای کشور و بحرانی تر نمودن اوضاع کشور و از طرفی هم در سیاست خارجی اش حمله به کردهای سوریه به بهانه مبارزه با داعش اوضاع را نا آرام کرده است.

فراتاب- گروه بین‌الملل: مدت زمان زیادی نیست که از آخرین کودتا در ترکیه می گذرد که شاهد تحولات دیگری در داخل این کشور هستیم و آن هم برخورد علیه کردهای این کشور است که شروع به دستیگری رهبران کرد کردند و اتهام وارده به آن ها همکاری با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بود. کودتای نظامی که مدتی پیش اتفاق افتاد و رسانه ها و توجهات جهانی را به سمت خود کشاندکودتایی بود که از طبقه نظامیان برخواسته بود ولی به دلایل مختلف و حمایت نکردن طبقه مردم از آن که یکی از دلایل اصلی شکست کودتا بود، ناکام ماند که نتیجه چنین کودتایی تصفیه نیروهای ارتش توسط اردوغان بود. با آرام گرفتن اوضاع ترکیه چند روزی است خبرهایی از برخورد نظامی ترکیه علیه کردها اخبارهای جهانی را به خود مشغول کرده است. این سیاست اردوغان مقابل کردها یادآور تیرگی روابط کردها و نظام ترکیه است که از دیر باز وجود داشته است و تاکنون به راه حل مناسبی برای پایان دادن به این در گیری ها مطرح نشده است. با نظر به این مقدمات پرسش اصلی نوشته حاضر این است که برخورد شدید دولت با کردها در مرزهای داخلی ترکیه، چه تأثیری بر بحران‌های  کنونی خاورمیانه دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید رویکرد ترکیه را در دو سطح سیاست داخلی و سیاست بین المللی مورد بررسی قرار داد.

اول، این که در زمینه سیاست داخلی ترکیه باید گفت که برخورد تهاجمی این کشور علیه کردها ریشه تاریخی دارد و بارها و بارها شاهد برخورد کردها و نظام ترکیه بوده ایم که تاکنون در جهت این معضلات اقدام نشده است. خواسته ها و اهداف متضاد دو گروه در کشور یکی از عوامل ناکام ماندن این معضلات است. داعیه تشکیل کردستان متشکل از کردهای سوریه و ترکیه و عراق موضوعی است که همیشه ترکیه از آن هراسان بوده است و دلیل برخوردهای تند ترکیه علیه کردها به دلیل نگرانی هایی است که هیچ وقت از آن نتوانسته بدور باشد.

دوم، این که در زمینه سیاست بین المللی ترکیه باید چند مسئله را مد نظر قرار داد:

 

 

الف) مناسبات میان ترکیه و روسیه: ترکیه و روسیه دو کشوری هستند که هردو در بحران سوریه به عنوان بازیگرانی که می توانند بحران سوریه را مدیریت کنند در کنار سایر قدرت ها در این بحران دخالت کردند. اما این دو کشور در دوجبهه مخالف در مدیریت بحران ظاهر شدند به گونه ای که به اهداف متفاوت و متضادی که دو کشور در سوریه به دنبال آن بودند باعث اختلاف دو کشور شده بود. تحول دیگری که باعث تیرگی روابط دو کشور شد حادثه سقوط هواپیمای روسیه در ترکیه توسط کشور ترکیه بود که به قطع روابط در برخی زمینه ها از جمله تجارت و ... و تحریم هایی که روسیه علیه ترکیه اعمال کرد. بنابراین این دو رخداد باعث تیرگی روابط دو کشور گردیده است که در بحران سوریه و خاورمیانه تأثیر گذار خواهد بود.

 

ب) هجوم آوارگان و پناهندگان سوری به ترکیه: این موضوع به دلیل تأثیرگذاری خاصی که بر اقتصاد این کشور داشت برای ترکیه هزینه بر بوده است. با ورود پناهندگان به ترکیه و چند حادثه تروریستی که در کشور رخ داد با کاهش ورود توریست به کشور به دلیل نا امن شدن ترکیه مواجه شدند، لغو مسافرت های هواپیمایی به کشور ترکیه از جمله مسائلی بود که با رخ دادن حوادث تروریستی با آن مواجه بودند.

 

ج) حضور نظامی ترکیه در سوریه علیه کردها: ترکیه همزمان با برخورد قاطعانه علیه کردها در داخل کشور به بهانه همکاری با حزب کارگران کردستان(پ ک ک) و دستگیری اعضای اصلی یعنی رهبران کرد در جهت برخورد با کردها اقدام نموده است که این اقدام تنها به کردهای ترکیه ختم نشده است و این روزها از اقدامات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه خبرهایی به گوش می رسد که به بهانه مبارزه با داعش، به دنبال رسیدن به اهداف خود یعنی عدم اتحاد کردهای ترکیه و سوریه است و اردوغان در گفته هایش به آن اشاره کرد که کردهای سوریه با کردهای ترکیه تفاوتی دارند و علیه آن ها اقدام خواهدکرد.

 

د) روابط ترکیه و اتحادیه اروپا: ترکیه که از دیر باز به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بوده است به چالش هایی برای عضویت در این اتحادیه از طرف کشورهای اتحادیه اروپا مواجه بوده است که یکی از این مسائل  برخورد ترکیه با کردهای این کشور است که این اقدام ترکیه را غیر منطقی می دانند و در رسانه ها به آن اشاره کرده اند که اردوغان باید رفتارتند خود را علیه کردها اصلاح نماید و به فکر سازش باشند تا درگیری های همیشگی.

بنابراین ترکیه از چند جهت درگیر مسائل داخلی و بین المللی است که در قالب نمودار می توان آن را نمایش داد:

در پایان می‌توان اظهار داشت که ترکیه درسیاست داخلی اش با اقدام علیه کردهای کشور و بحرانی تر نمودن اوضاع کشور و از طرفی هم در سیاست خارجی اش حمله به کردهای سوریه به بهانه مبارزه با داعش اوضاع را نا آرام کرده است. از طرفی باید به این اشاره کرد که ترکیه در سیاست داخلی و خارجی اش همواره تحت فشار بازیگران دیگر بوده است. از جمله این بازیگران روسیه است که در مدیریت بحران سوریه  با هم متفاوت هستند. در راستای اقدام علیه کردها و دستگیری رهبران کرد در اخل کشور با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد که برخوردهای نظامی و تند را محکوم و سازش دو طرف راه حل اصلی مطرح کردند. حضور اوارگان سوری هم از جهاتی برای ترکیه مشکلاتی ایجاد کرده است که کاهش ورود و خروج توریست به کشور از جمله پیامدهای رخ دادن حوادث تروریستی در کشور بود. درنهایت می توان گفت اقدامات ترکیه علیه کردها در داخل و کردهای سوریه در قالب سیاست خارجی اش اوضاع بحرانی خاورمیانه را بحرانی تر خواهد کرد.

 

بازنشر این مطلب باذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار