کد خبر: 4623
تاریخ انتشار: 24 آبان 1395 - 10:00
ایالت کالیفرنیا در آمریکا که به ایالت طلایی این کشور معروف است، بعد از ماجراهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 2016 و انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، به دنبال تجزیه از این کشور است...

فراتاب - گروه بین الملل  / ثمانه اکوان: ایالت کالیفرنیا در آمریکا که به ایالت طلایی این کشور معروف است، بعد از ماجراهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 2016 و انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، به دنبال جدایی از این کشور است. کالیفرنیا که به دلیل اقتصاد قوی و جمعیت بالایش (در حدود 40 میلیون نفر) در آمریکا شهره است، دیگر نمی‌خواهد بخشی از ایالات‌متحده و سیستم قضایی و سیاسی این کشور باشد. این مسئله برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد بعد از انتخابات اخیر، به مهم‌ترین مسئله در بین مردم این ایالت تبدیل‌شده است.

از روز چهارشنبه گذشته که رسانه‌ها خبر پیروزی ترامپ را منتشر کردند، اعتراضات زیادی به این نتیجه صورت گرفت و هنوز هم خیابان‌های شهرهای بزرگ آمریکا محل تجمع و اعتراض مردمی به نتیجه انتخابات است. این اعتراضات اما تنها در خیابان‌ها پیگیری نمی‌شود و تعدادی از سرمایه‌داران و افراد بانفوذ در ایالت کالیفرنیا در صفحات مجازی خود در اینترنت از عزم خود برای به‌پیش بردن طرح جدایی کالیفرنیا از ایالات‌متحده و یا همان «کالگزیت» خبر داده‌اند. آن‌طور که روزنامه یو اس ای تودی نوشته است، بر اساس قانون اساسی ایالات‌متحده امکان اینکه یک ایالت اعلام خودمختاری کرده و یا رفراندوم برای جدایی از ایالات‌متحده را برگزار کند وجود ندارد بااین‌حال تعداد زیادی از مردم کالیفرنیا با برپایی یک دادخواست و کمپین تبلیغاتی به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات دیگر و مطرح کردن این طرح در سال 2018 هستند. بر اساس قانون اساسی ایالات‌متحده این کشور می‌تواند زمین‌های جدید را به‌عنوان ایالت‌های جدید آمریکا به این کشور اضافه کند اما نمی‌توان ایالتی را به‌صورت خودمختار درآورد. طرفداران کالگزیت بااین‌حال بر این باورند که در رأی‌گیری سال 2018 برای انتخابات محلی کالیفرنیا می‌توانند قانون این ایالت را تغییر داده و شرایط برای برگزاری رفراندوم جدایی را فراهم سازند. اعضای این کمپین درعین‌حال سال 2019 را سال برگزاری رفراندوم اعلام کرده‌اند.

سایت خبری بیزینس اینسایدر دراین‌باره نوشت: «کمپین تبلیغاتی برای جدایی کالیفرنیا از ایالات‌متحده هم‌اکنون وب‌سایتی را در این خصوص فراهم کرده و در حال جمع‌کردن امضا برای برگزاری رفراندوم است. در این وب‌سایت همچنین درباره دلایل این اقدام و آینده کالیفرنیا بعد از جدایی از ایالات‌متحده مطالبی بیان‌شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل مردم کالیفرنیا برای رأی به این طرح این است که آن‌ها اعلام کرده‌اند از رأی‌گیری سال 1867 تاکنون مردم این ایالت که در حدود 40 میلیون نفر از جمعیت 318 میلیونی آمریکا را تشکیل می‌دهند، عملاً تأثیری بر نتایج انتخابات نداشته‌اند و این در شرایطی است که این ایالت بالاترین میزان تغییرات جمعیتی را در سال‌های گذشته شاهد بوده است. هم‌اکنون بخش اعظمی از مردم این ایالت را مهاجران لاتین تبار و درعین‌حال مهاجران غیرقانونی از مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین تشکیل می‌دهند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند در انتخابات آمریکا شرکت کرده و حق رأی داشته باشند. این ایالت همچنین یکی از ایالت‌های ثروتمند ازنظر اقتصادی است که به دلیل اینکه در داخل ایالات‌متحده قرارگرفته نمی‌تواند از این مزیت‌های اقتصادی در معامله با سایر ایالت‌ها بهره بگیرد و به همین دلیل میزان بیکاری در کالیفرنیا همچنان رو به افزایش است.

ازنظر امنیتی نیز کسانی که این کمپین را به راه انداخته‌اند اعتقاد دارند که تنها به این دلیل که کالیفرنیا در داخل امریکا قرار دارد ممکن است مورد خشم سایر ملت‌های جهان قرارگرفته و یا با حملات تروریستی مواجه شود و درصورتی‌که این جدایی صورت گیرد، ازنظر امنیتی نیز به نفع مردم خواهد بود. یکی دیگر از دلایل جدایی کالیفرنیا دقیقاً سیستم رأی‌گیری الکترال در آمریکا است و در صفحه اینترنتی کالگزیت، بیان‌شده است که درصورتی‌که کالیفرنیا جدا شود، این ایالت خودمختار می‌تواند شاهد دموکراسی‌ای واقعی در تاریخ خود باشد. این بحث‌ها اما در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا همچنان شاهد ناآرامی و درگیری مردم با نیروهای پلیس بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی ترامپ است و مردم در شهرهای بزرگ این کشور برای چهارمین روز متوالی نیز به خیابان‌ها رفته و به اعتراض به انتخاب شدن ترامپ پرداختند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، اعتراضات در شهرهایی مثل نیویورک و شیکاگو و نیز شهرهای دیگری مثل ماساچوست، آیووا سیتی، ورکستر و سایر شهرها برگزار شد که عمدتاً مسالمت‌آمیز بود. معترضان در میدان یونیون نیویورک به سمت برج ترامپ که اطراف آن به دست نیروهای امنیتی بسته‌شده بود، حرکت کردند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به همراه تیم خود در این ساختمان حضور دارد و مشغول تدوین طرح‌های گذار سیاسی است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار