کد خبر: 4620
تاریخ انتشار: 24 آبان 1395 - 09:03
پس از اینکه روز شنبه سه وزیر کابینه دولت وحدت ملی افغانستان توسط پارلمان این کشور سلب اعتماد شدند، روز گذشته نیز وزرای آموزش و پرورش و حمل و نقل این کشور با دریافت رأی عدم اعتماد از کار برکنار شدند...

فراتاب - بین الملل: به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت پس از اینکه روز شنبه سه وزیر کابینه دولت وحدت ملی افغانستان توسط پارلمان این کشور سلب اعتماد شدند، روز گذشته نیز وزرای آموزش و پرورش و حمل و نقل این کشور با دریافت رأی عدم اعتماد از کار برکنار شدند. عدم توفیق دولت وحدت ملی در اجرای قوانین و فرمان‌های اجرایی باعث شده تا پارلمان افغانستان رویکرد سخت‌گیرانه‌ای را نسبت به این دولت در پیش بگیرد.

روز گذشته نمایندگان پارلمان افغانستان، «حنیف بلخی» وزیر آموزش و پرورش، «محمد الله بتاش» وزیر حمل و نقل و «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی این کشور را فراخواندند. اما عدم حضور وزرای یاد شده در نشست دیروز، باعث شد نمایندگان فرایند استیضاح آن‌ها را به طور غیابی آغاز کنند. در نتیجه رأی‌گیری نمایندگان پارلمان افغانستان، «حنیف بلخی وزیر آموزش و پرورش، با 131 رأی منفی و 68 رأی تایید، نتوانست از سد پارلمان بگذرد. همچنین محمد الله بتاش وزیر حمل و نقل افغانستان نیز با 142 رأی منفی و 51 رأی تأیید سلب اعتماد شد.

اما اکلیل حکیمی وزیر دارایی افغانستان با 85 رأی تایید و 112 رأی منفی توانست اعتماد نمایندگان پارلمان این کشور را کسب کند. این در حالی است که روز شنبه نیز در استیضاح سه وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر امور خارجه و وزیر فواید عامه افغانستان نیز نتوانستند آرای اعتماد نمایندگان پارلمان این کشور را کسب کنندبه نظر برخی کارشناسان، احتمال استیضاح 11 وزیر دیگر کابینه این کشور نیز در روزهای آینده وجود دارد که دولت کابل را بسوی بحران خواهد کشاند. افزایش تعداد وزارت‌خانه‌های بی‌وزیر بار دیگر احتمال تشدید آتش اختلافات برای پر یافتن جایگزین میان «اشرف‌غنی»، رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله»، رئیس هیئت اجرایی این کشور روبه‌افزایش گذاشته است.

در پی سلب اعتماد سه وزیر دولت افغانستان توسط پارلمان این کشور، اشرف‌غنی در دیدار با اعضای این مجلس گفت که در حال حاضر اعمال تغییرات در ساختار کابینه افغانستان پر هزینه است. وی ضمن ابراز نارضایتی از استیضاح وزرا گفته است که این اقدام غیرموجه بوده است. رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرده بود که پارلمان این کشور نباید وزرای کابینه را به صورت انفرادی تحت فشار قرار دهد بلکه تمام کابینه در کل باید به خاطر انجام مسئولیت‌های خود مورد مواخذه قرار گیرد. پیش از این نمایندگان پارلمان افغانستان گفته بودند که 17 وزیر را به دلیل عدم مصرف 70 درصد بودجه توسعه‌ای استیضاح خواهند کرد.

 

نظرات
آخرین اخبار