کد خبر: 4619
تاریخ انتشار: 23 آبان 1395 - 17:52
گزارش خبری و تصویری
کتاب انفال کردستان عراق در ترازو حقوق بین الملل، تالیف شایان سیداحمدی با حضور اساتید حقوق بین الملل، پژوهشگران و طیف وسیعی از مخاطبان علاقمند، در کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

فراتاب‌ـ گروه فرهنگ: عصر پنجشنبه بیستم آبانماه، در سالن همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی در تهران، آیین رونمایی از کتاب « عملیات انفال کردستان عراق در ترازوی حقوق بین الملل» برگزار شد و در خلال این مراسم که با استقبال طیف وسیعی از علاقمندان به مباحث حقوق بین الملل، پژوهشگران حوزه مسائل کُردها در خاورمیانه و دانشجویان و فرهیختگان کُرد ساکن تهران همراه بود، طی چندین سخنرانی از طرف اساتید و صاحبنظران این حوزه به بازخوانی « روایت حقوقی عملیات انفال در کردستان عراق» پرداخته شد.

در آغاز مراسم آقای ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران، تصریح کرد: این چنین کارهایی که سعی دارند انفال را به جهانیان بشناسانند قابل تقدیر است و این رویداد نه تنها متعلق به کردها بلکه مربوط به همه آزادی خواهان جهان است و ما بسیار خوشحالیم که این درد مشترک توسط همه شما عزیزان یادآوری می شود.

در ادامه دکتر سید قاسم زمانی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر توانمند حوزه حقوق بین الملل با اشاره به نسل کشی در حقوق بین الملل، توضیح داد: تاریخ جامعه بشری آکنده از اوراق سیاهی است که در آنها دولتها به قصد کشورگشایی و توسعه طلبی، ملتهای خویش را در تجاوز مسلحانه به کشورهای دیگر وارد ساخته و یا تحت عنوان ادعای دفاع مشروع سالها در درگیری مسلحانه نافرجام با دیگر کشورها نگاه داشته اند.

وی سپس افزود: کتاب عملیات انفال کردستان عراق در ترازوی حقوق بین الملل تالیف آقای سید احمدی هر چند گام کوچکی در به تصویر کشیدن ظلمهای وسیع و گسترده ای است که رژیم بعث طی عملیات انفال بر مردم مظلوم کرد روا داشته است اما باید این اقدام را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که دیگر پژوهشگران حقوق بین الملل که شیفته حق و سرباز عدالت اند تحقیقاتی این چنینی را ادامه داده، مانع از آن شوند که گذشت زمان گرد فراموشی بر جنایت ارتکابی مختلف علیه اقلیتها، به ویژه کردها بنشاند. کتاب تالیفی اقای سید احمدی تنها برگی از رنجنامه قطور ملت مظلوم اما شجاع استوار کرد قلمداد می گردد و گواهی روشنی بر جنایات مختلف رژیم بعث محسوب می شود.

سپس دکتر اسعد اردلان دیپلمات کهنه کار و استاد حقوق بین الملل، درباره چگونگی اجرایی شدن عملیات انفال عنوان کرد: انفال نام مجموعه عملیاتی بود که به کشتار فیزیکی و دسته جمعی مردم، انتقال اجباری کردها از سرزمین مادری با هدف نابودی ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تخریب روستاها و سکونت ها و انهدام نشانه های هویتی آنان به عنوان بخشی از سیاست های تعریب در پاییز سال 1987 آغاز و تا تابستان 1989 ادامه یافت.

وی به تلاش نویسنده کتاب در نگارش این اثر اشاره نمود و اظهار کرد: نیت نگارنده بر این نیست که کلیت این سیاست را به رادیکالیسم سیاسی و شونیستی عربی وابسته کند، اما انکار آن هم با توجه به بنیادی ترین رکن حزب بعث عراق که تنها اعراب را شایسته صیانت از دین اسلام می داند، غیر ممکن است.

شایان سید احمدی نویسنده کتاب نیز ضمن تشکر از اساتیدی که وی را در نوشتن کتاب یاری داده اند،گفت: اگر بهانه پرداختن به مسئله انفال نمی بود هیچگاه کارشناسی ارشد در حقوق بین الملل نمی خواندم.

وی با یادآوری تاریخ شوم کشتار و نسل کشی کردها در (حلبچه و درسیم و شنگال و کوبانی و دیاربکر) تاکید کرد: متجاوزان و جانیان تاریخ بدانند که سرنوشت آنها نابودی است و این مردم کرد و همه آزادی خواهان هستند که جاودان خواهند ماند.

سید احمدی خاطر نشان کرد: تمامی این مسائل جای بسی تاسف اند، اما نباید مایه نا امیدی و توقف ما گردند بلکه به ما یاد آور می شوند که نیاز به شناخت و پیگیری های بیشتر و وسیع تری در این زمینه داریم، اکنون در قرن ۲۱ گفته می شود علم انسان در طول ۵۰ سال اخیر به اندازه کل تاریخ بشریت پیشرفت کرده است ۷۱ کودک کرد ایزدی که از ترس داعشیان به کوههای شنگال پناه برده بودند از تشنگی می میرند. ما شاهد آن هستیم که چگونه آرمانهای هویتی، قومی، مذهبی به ابزارهای جنگ و ستمگری و در یک جمله به  نامردمی ها تغییر شکل می دهند.

وی در بخش دیگر  از سخنانش به بحث تغییر و شناخت بیشتر جامعه پرداخت و  اظهار کرد: همین امروز که ما برای انفال کردستان عراق، نشست حقوقی برپا کرده ایم یعنی اینکه ما تصمیم گرفته ایم برای قربانیان انفال و شنگال و کوبانی اشک نریزیم بلکه فکر میکنیم و تحلیل حقوقی انجام میدهیم و اندیشه های بزرگ می سازیم و کتاب می خوانیم و کتاب می نویسیم و این یعنی تغییر. وی در پایان تاکید کرد: ما بر سر تمام سلاح هایی که به قلبمان نشانه رفته اند یک گل میدهیم و یک کتاب می دهیم که در آن نوشته شده ما کردها پیام آوران صلح و آشتی بودیم و هستیم. 

همچنین در بخشی از برنامه فیلم کوتاهی با صدای حزن انگیز استاد شوان پرور خواننده حماسی کرد در وصف فاجعه حلبچه و همچنین اجرای زنده خواننده سنندجی سعدالله نصیری و آیین پرده برداری از کتاب انفال کردستان عراق در ترازوی حقوق بین الملل به پایان رسید.

نظرات
آخرین اخبار