کد خبر: 4605
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 23:15
در حالی که رکود اقتصادی یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که جنبش تمرد مصر در انتقاد از حکومت «محمد مرسی»، رئیس جمهور پیشین این کشور مطرح می‌کرد و همان جنبش اعتراضی به کودتای «عبدالفتاح السیسی» علیه دولت اخوان المسلمین انجامید، اکنون با گذشت 3 سال، دولت کودتا ا

فرتاب - بین الملل / منصور براتی: در حالی که رکود اقتصادی یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که جنبش تمرد مصر در انتقاد از حکومت «محمد مرسی»، رئیس جمهور پیشین این کشور مطرح می‌کرد و همان جنبش اعتراضی به کودتای «عبدالفتاح السیسی» علیه دولت اخوان المسلمین انجامید، اکنون با گذشت 3 سال، دولت کودتا از تغییر وضعیت و حرکت به سمت گشایش اقتصادی قاصر مانده است.

جماعت اخوان المسلمین مصر پس از طی یک دوره چندین ماهِ فترت تلاش کرد از طریق دعوت هوادارانش به اعتراض برضد وضعیت اقتصادی بار دیگر به صحنه عمومی مصر بازگردد؛ دیروز در استان قاهره و سایر استان های مصر هواداران اخوان المسلمین نسبت به رکود اقتصادی اعتراض کردند و باردیگر خواستار برکناری السیسی شدند اما دستگاه امنیتی مصر این تظاهرات را سرکوب کرد.

«شریف اسماعیل»، نخست‌وزیر مصر در این میان تأکید کرد که مردم مصر ثبات توسعه و اجرای اصلاحات را انتخاب کرده و هرگونه فراخوانی خلاف این موارد را رد می‌کنند. نیروهای امنیتی قاهره روز جمعه کنترل مرکز شهر قاهره و دیگر شهرها را به دست گرفته و چند ایستگاه قطار و راه‌های منتهی به میدان‌ها اصلی را جهت ممانعت از گسترش تظاهرات موسوم به «انقلاب الغلابه» که در اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و برای برکناری السیسی به راه افتاد، بستنداستقرار نیروهای امنیتی در قاهره زندگی عادی در این شهر را دچار مشکل ساخته و مسئولان امنیتی ایستگاه انور السادات را جهت ممانعت از رسیدن تظاهرکنندگان به میدان التحریر مسدود کردند. دستگاه امنیتی مصر تدابیر امنیتی در میدان طلعت حرب را تشدید کرده و خودروهای پلیس در محله شبرا مستقر شدند. یک منبع امنیتی نیز از آماده‌باش نیروهای امنیتی در فرودگاه قاهره و میدان رابعه العدویه و استقرار استحکامات در اطراف کاخ الاتحادیه قاهره خبر داد.

این مسئول امنیتی اعلام کرد که پلیس درمجموع ۱۳۰ تظاهرکننده را در کشور بازداشت کرده که از این میان ۳۹ تن از آن‌ها در قاهره بازداشت‌شده‌اند. نیروهای امنیتی در شهر ساحلی اسکندریه مشغول گشت‌زنی شده و هزاران سرباز دیگر در شهرهای استان المنیا مستقر شدند. در استان البحریه جوانان معترض خواستار ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای خود شدند اما نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور آن‌ها را متفرق کردندنرخ بیکاری در مصر طبق آمارهای رسمی به ۱۳ درصد افزایش‌یافته است. در شهر الهرم در استان الجیزه نیز معترضان خواستار برکناری السیسی شده و شعارهایی علیه تصمیمات اقتصادی اخیر سر دادند. السیسی پیش‌تر در نشستی با حضور وزرای کشور، دفاع و مسئولان نظامی برجسته مصر، فرماندهان پلیس، ارتش و اطلاعات این کشور را به «هوشیاری و احتیاط» دعوت کردبه نظر می‌رسد اخوان المسلمین مصر پس از یک دوره غیبت 6 ماهه از صحنه عمومی این کشور برای اعتراض نسبت به عملکرد دولت کودتای السیسی تلاش بیشتری خواهد کرد. 

نظرات
آخرین اخبار