اوج‌گیری بی‌سابقه اعتراضات علیه رئیس‌جمهور کره جنوبی | فراتاب
کد خبر: 4602
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 18:43
در پی اوج‌گیری اعتراضات مردمی علیه «پارک گئون های»،رئیس جمهور کره جنوبی برخی منابع خبری از افزایش احتمال کناره‌گیری وی از سمت خود خبر دادند.

فراتاب - بین الملل: در پی اوج‌گیری اعتراضات مردمی علیه «پارک گئون های»، برخی منابع خبری از افزایش احتمال کناره‌گیری وی از سمت خود خبر دادند. بیش از یک‌میلیون نفر از مردم کره جنوبی در اعتراض به رسوایی اخیر در دولت این کشور در سئول پایتخت این کشور به خیابان‌ها ریختند. پلیس کره جنوبی اعلام کرده است که معترضان در حال حرکت به سمت کاخ آبی، مقر پارک گئون های رئیس‌جمهوری این کشور هستند و تعداد معترضان را حدود 200 هزار نفر تخمین زده است. این در حالی است که سازمان دهندگان این اعتراضات شمار افراد حاضر در این تجمع را بیش از یک‌میلیون نفر برآورد کرده‌اند. بعضی از خبرنگاران در حساب‌های توئیتری خود گزارش دادند که چنین تجمعی در تاریخ کره جنوبی بی‌سابقه است. روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارش داد که معترضان خواستار استعفای خانم رئیس‌جمهور هستند و شعارهایی در این زمینه سر می‌دهند. رسانه‌های کره جنوبی اخیراً گزارش دادند که یکی از دوستان نزدیک رئیس‌جمهوری، با استفاده از نفوذ خود بر خانم پارک و موقعیتی که در دفتر ریاست جمهوری ایجاد کرده بود در بعضی انتصابات مداخله و احتمالاً از موقعیت خود بهره‌برداری اقتصادی هم کرده است. نشت اطلاعات محرمانه دولت کره جنوبی توسط خانم «چوی سوون سیل» از دوستان دوران کودکی خانم پارک صورت گرفته است که بدون داشتن سمت دولتی به کاخ ریاست جمهوری سئول رفت‌وآمد داشته است. خانم چوی ضمن دسترسی به اسناد محرمانه در متن سخنرانی‌های رئیس‌جمهور نیز اعمال‌نفوذ کرده است.

پارک برای آرام کردن فضا به مجلس کره جنوبی که در اختیار مخالفان است اجازه داده تا نخست‌وزیر این کشور را تعیین کند اما مخالفان می‌گویند چنین اقدامی بدون انتقال شماری از مسئولیت‌ها به نخست‌وزیر «بی‌معنی» است. سازمان دهندگان تظاهرات پیش بینی کردند نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از سراسر کره جنوبی در این تظاهرات مشارکت کنند همزمان پلیس پیش بینی کرده که بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن در این تظاهرات حضور یابند. با وجود خشم مردم از این رسوایی سیاسی احزاب اپوزیسیون فعلا دنبال استیضاح یا استعفای پارک گئون های نیستند؛ چرا که نگران این مساله هستند که این روند بر رقابت ریاست جمهوری سال جاری میلادی در کره جنوبی اثر بگذارد.

آنها تهدید کردند اگر رئیس جمهوری کره جنوبی خودش را از امور دولتی دور نکند و از آن فاصله نگیرد کمپینی برای استعفایش به راه می‌اندازند. راهپیمایی امروز مردم در سئول بزرگترین از راهپیمایی ۱۰ ژوئن ۲۰۰۸ علیه از سرگیری دولت برای افزایش واردات آمریکایی به کشور باشد که در آن ۸۰ هزار تن حضور یافتند. پارک گئون های روز سه شنبه در تلاش برای ثبات وضعیتش اعلام کرد اجازه خواهد داد پارلمان نخست وزیر را تعیین کند اما احزاب اپوزیسیون گفتند که اظهارات وی بدون تعهدات خاص در مورد انتقال قدرت بی پایه و اساس است. از زمان ریاست جمهوری پارک گئون های، تنها ۱۵ ماه باقی مانده است و اگر پیش از این مدت استعفا دهد انتخاباتی باید ظرف ۶۰ روز برگزار شود.

باز نشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار