کد خبر: 4594
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 02:45
منصور براتی
پس از پیروزی شگفت‌انگیز «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسانه‌های جهان که مدتی حیرت‌زده باقی‌مانده بودند، گمانه‌زنی درباره ترکیب احتمالی کابینه وی را آغاز کرده‌اند...

فراتاب - گروه بین الملل: پس از پیروزی شگفت‌انگیز «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسانه‌های جهان که مدتی حیرت‌زده باقی‌مانده بودند، گمانه‌زنی درباره ترکیب احتمالی کابینه وی را آغاز کرده‌اند؛ پست‌هایی نظیر مشاور امنیت ملی، دادستانی کل، وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت دفاع و وزارت بازرگانی بیشتر موردبررسی رسانه‌ها قرارگرفته‌ است. اکنون رسانه‌ها در حال گمانه‌زنی درباره شدت محافظه‌کاری اعضای این کابینه هستند.

وزارت خارجه

تقریباً مهم‌ترین پست در کابینه آمریکا پس از ریاست جمهوری و معاون رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه است؛ از یکسو نشان‌دهنده اهداف دیپلماتیک کشور و از سوی دیگر روش‌هایی است که برای دستیابی به آن اهداف درپیش گرفته خواهد شد؛ پایگاه تحلیلی پولیتیکو در پیش‌بینی خود سه نفر را دارای بیشترین شانس برای تصدی این مقام در کابینه دونالد ترامپ معرفی کرده است که ویژگی مشترک آن‌ها نومحافظه‌کاری شدید است:

«نیوت گینگریچ»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از نخستین حامیان ترامپ در میان جمهوری‌خواهان بود؛ گینگریچ که به جنگ‌طلبی معروف است، مغز متفکر جمهوری‌خواهان در پیروزی بر دموکرات‌ها در انتخابات و در دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان در سال 1994 به شمار می‌آید. گینگریچ 73 سال دارد و پیش‌تر به‌عنوان نماینده ایالت جرجیا توانسته بود ریاست مجلس نمایندگان را بر عهده بگیرد؛ اما به دلیل مسائل اخلاقی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. او در سال 2011 نامزد حزب جمهوری‌خواه برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا بود که درنهایت در انتخابات درون‌حزبی شکست خورد. گینگریچ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است و با گروهک تروریستی مجاهدین خلق روابط نزدیکی دارد. البته گفته می‌شود که گینگریچ اعلام کرده به سمت بازرس کلی آمریکا علاقه دارد. همچنین رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که گینگریچ به ترامپ گفت که می‌خواهد به‌عنوان مشاور ارشد و با اختیار ویژه برای بررسی بوروکراسی فدرال فعالیت کرده و برای مثال نمونه‌های اسراف، کلاه‌برداری و سوءاستفاده را کشف کند.

از سناتور «باب کورکر» جمهوری‌خواه ایالت تنسی که در حال حاضر ریاست کمیته روابط خارجی سنا نیز به‌عنوان دیگر گزینه احتمالی برای تصدی وزارت خارجه در دولت ترامپ یاد می‌شود؛ کورکر پیش‌تر اعلام کرده بود که پیشنهاد تصدی وزارت خارجه را با جدیت بررسی خواهد کرد. وب‌سایت هیل نیز از کورکر به‌عنوان برجسته‌ترین کاندیدای این پست نام می‌برد.

 

ترامپ همچنین به «جان بولتون»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز گوشه چشمی دارد. بولتون نیز که به جنگ‌طلبی شهره است روابط بسیار خوبی با لابی آیپک و عربستان سعودی دارد؛ در این میان اما بیشتر رسانه‌ها شانس گینگریچ را برای احراز پست وزارت خارجه بیشتر دانسته‌اند.

دادستانی کل

پست دادستانی کل در آمریکا که در کشورهای دیگر با وزارت دادگستری متناظر است، ازاین‌جهت اهمیت دارد که رئیس این سازمان از یکسو به‌عنوان وکیل ارشد کابینه ایفای نقش می‌کند و از سوی دیگر ارتباط قوه مجریه و دستگاه قضایی را تنظیم می‌کند؛ «رودی جولیانی»، یکی از گزینه‌های موردعلاقه ترامپ است که می‌توان از او برای تصدی پست دادستان کل نام برد. او در زمان حملات یازده سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی شهردار نیویورک بود. وی پیش‌تر دادستان نیویورک و نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 بود که در رقابت‌های مقدماتی (درون‌حزبی) پس از «جان مک‌کین» و «میت رامنی» سوم شد.

وزارت دفاع

«جف سشنز»، سناتور ایالت آلاباما به‌عنوان ریاست جدید پنتاگون مطرح می‌شود. این سناتور 69 ساله یکی از حامیان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بود، همان جنگی که ترامپ آن را «وحشتناک و احمقانه» خوانده بود. سشنز در «کمیته خدمات نیروهای مسلح»، «کمیته قضایی» و «کمیته بودجه» سنا عضویت دارد.

وزارت بازرگانی

«کریس کریستی» که ۷۴ ساله دارد، فرماندار نیوجرسی و نامزد حزب جمهوری‌خواهان برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا در این دوره بود. او پس از انحلال کمپین انتخاباتیش به‌صف حامیان ترامپ پیوست و نامش برای سمت‌های متعددی ازجمله وزارت بازرگانی در دولت ترامپ مطرح است.

مشاور امنیت ملی

«مایکل فلین»، سپهبد بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا است. او به ترامپ که از رفتن به سربازی شانه خالی کرده بود کمک کرد با سربازان کهنه‌کار آمریکایی ارتباط برقرار کند. او مدعی است در سال‌های 2012 تا 2014 به دلیل دیدگاه‌های ضدافراط‌گرایانه خود مجبور به کناره‌گیری از سمت ریاست آژانس اطلاعات دفاعی شد. او در طول کارزار انتخاباتی ترامپ به دولت اوباما برای نگرشش درباره داعش حمله کرده بود. از وی به‌عنوان جدی‌ترین کاندیدای پست مشاور امنیت ملی نام برده می‌شود.

وزارت انرژی

«سارا پیلین»، فرماندار سابق ایالت آلاسکا که در سال ۲۰۰۸ نامزد معاونت ریاست جمهوری بود نیز از حامیان سرسخت دونالد ترامپ در انتخابات بشمار می‌رفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که او نیز در کابینه رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا جایگاهی ویژه به‌خصوص در امور مربوط به انرژی داشته باشد. پیش‌تر دونالد ترامپ از او به‌عنوان «محافظه‌کاری قابل‌اعتماد» یاد کرده بود که «کارنامه‌ای درخشان در زمینه اداره دولت با مخارج کم دارد و به‌شدت مخالف سقط‌جنین و معتقد به کوچک بودن دولت است». برخی رسانه معتقدند پلین به‌عنوان وزیر انرژی معرفی خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری

ترامپ شخصاً از «استیون موچین»، بانکدار و مدیر امور مالی 54 ساله کارزار خود برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری نام برده است. بااین‌وجود، مشخص نیست حامیان عوام‌گرای ترامپ از ایده سپردن اهرم سیاست‌های مالیاتی ملی به فردی چون موچین که به وال استریت سرسپردگی دارد، استقبال کنند. همچنین رسانه‌ها از «لو ایزنبرگ» برای وزارت بازرگانی نام می‌برند و گفته می‌شود «کلیان کانوی»، مدیر ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز به‌عنوان مشاور کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ برگزیده خواهد شد.

منصور براتی، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار