زوایای تاریک آینده اقتصاد ترکیه | فراتاب
کد خبر: 4590
تاریخ انتشار: 21 آبان 1395 - 13:33
محمد حسن گودرزی

فراتاب گروه اقتصادی: اقتصاد ترکیه با توجه به محرومیت این کشور از منابعی مانند نفت و گاز، اقتصادی است به شدت وابسته به بخش خدمات. ترکیه به دلیل موقعیت بسیار خوبی که در منطقه خاورمیانه از نظر حغرافیایی دارد همواره و در طول تاریخ نقش خود را به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب به خوبی ایفا کرده است. با این حال در سال های اخیر بخش بزرگی از اقتصاد این کشور متکی به صنعت توریسم شده است. در حقیقت می توان به دلیل ارزان بودن سفر به این کشور، ضعف رقیب قدرتمندی مانند ایران در صنعت توریسم،  ترکیه را اولین مقصد توریست های خاورمیانه به خصوص از کشورهای ایران و عراق دانست. پیشرفت این بخش از اقتصاد ترکیه تا جایی پیش رفته که ترکیه تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری مردم طبقه متوسط اروپا شد و این کشور دوران درخشانی را در بخش توریسم تجربه کرد.

اما روزهای ابری برای اقتصاد ترکیه از راه رسید. ساقط کردن هواپیمای روسی توسط ارتش ترکیه آغازگر تنش در روابط بین روسیه و ترکیه بود. این امر باعث شد که روسیه روابط اقتصادی خود را با این کشور به پائین ترین سطح برساند و توریست های این کشور که سهم بزرگی در صنعت گردشگری ترکیه داشتند ترجیح دهند کشورهایی مانند امارات متحده عربی و چین را به عنوان مقصد سفرهای خارجی خود انتخاب کنند.

کودتای تابستان 2016 را چه یک کودتای واقعی بدانیم چه ساختگی باعث شد که اقتصاد ترکیه ضربه دیگری دریافت کند. موج بازداشت ها به بهانه طرفداری از کودتا باعث شد که تصویر ترکیه در اذهان مردم جهان مخدوش شود. این امر باعث شد که حداقل توریست های اروپایی مقصد دیگری به جای ترکیه انتخاب کنند. علاوه بر این ناامنی عراق و نقشی که این کشور در جنگ داخلی عراق داشت باعث شد که گروه های متخاصم در عراق و سوریه اقدام به حملات انتحاری و تروریستی در ترکیه کنند. تمامی این رخداد ها دست به دست هم دادند که در کنار وضعیت فوق العاده ای که در ترکیه به وجود آمده بود اقتصاد این کشور با مشکل مواجه شود.

اقدامات دولت اردوغان در بازداشت فعالان کُرد در هفته های اخیر را می توان در راستای سیاست های این دولت برای تصفیه مخالفان دولت به بهانه همکاری با کودتاگران و در راس آن جنبش فتح الله گولن دانست که می تواند به منزله پایان فعالیت های سیاسی احزاب منتقد دولت و تغییر خط مشی سیاسی و مسالمت آمیز این احزاب و گروه های مخالف به فاز مبازره مسلحانه و ترور باشد. این تغییر جهت در نگاه و روش در نهایت باعث کم شدن ورود سرمایه های خارجی به ترکیه و ضربه به صنعت رو به رشد توریسم در این کشور خواهد شد. با اینکه این روند ممکن است با تغییرسیاست های دولت اردوغان و یا به روی کار آمدن دولتی میانه رو تر کُند و یا متوقف شود اما چیزی که به طور واضح دیده می شود حرکت اقتصاد این کشور به سوی افول بعد از یک دهه درخشان خواهد بود.

محمد حسن گودرزی روزنامه نگار اقتصادی و عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار