کد خبر: 4587
تاریخ انتشار: 21 آبان 1395 - 12:41
انتقاد شدید جنبش خدمت ترکیه از اقدامات اردوغان
بازداشت نمایندگان و رهبران کرد ترکیه توسط دادگستری ادامه مسیری است که اردوغان در آن نهایتاً می خواهد سیستم ریاستی را بر کشور تحمیل کند

 فراتاب - گروه بین الملل: در پی دستگیری صلاح الدین دمیرتاش و برخی دیگر از سران و نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک HDP ترکیه از سوی اردوغان و حزب متبوع وی؛ جنبش خدمت این کشور طی بیانیه ای علت اصلی دستگیری ها را در راستای بحران آفرینی اردوغان در بازی قدرت و فراهم ساختن زمینه برای رفراندوم ریاست جمهوری و کسب درصدآرای لازم در این باره اعلام کردند. جنبش خدمت در بیانیه خود آورده است؛
قدر مسلم آنکه اردوغان بیست و چهار ساعته حوادث و جریان های داخلی ترکیه را رصد و زیر نظر دارد، از همین رو بخوبی از این حقیقت آگاه است که رفراندوم سیستم ریاست جمهوری پیامدهای بزرگ و عدیده ای در پی خواهد داشت. وی به خوبی میداند اگر چنین چیزی به آسانی میسر می بود از دیرباز حزب ملی گرای MHPسیستم یاد شده را پذیرفته و اجرایی می کرد. جنبش پیش گفته در بخشی دیگر یادآور شده است؛ اردوغان به خوبی از این حقیقت مطلع است که اگر در شرایط کنونی اقدام به برگزاری رفراندوم ریاست جمهوری نمایند، 51 درصد لازم را کسب نخواهد کرد و دستیابی به این مهم نیازمند بیش از اینهاست. وی در سالهای اخیر به منظور پیشبرد منیاتش، سعی کرده است خود را به عنوان یک ترک ملی گرای وطن پرست سرسخت نشان دهد تا هم بتواند پیروز رفراندوم شود و هم با تصویب دوباره مجازات اعدام، آرای ملی گرایان را به سمت خود بکشاند، اما مشکل اینجاست که در شرایط کنونی مساله اعاده ی مجازات اعدام، مساله ی اساسی برای بسیاری از اعضای آکپارتی و حتی ملی گرایان نیست و برای آنکه جزء مسایل مهم و اولویت قرار گیرد، بایسته است علیه pkk وارد عمل شود و آنان را مجبور به افزایش حملات کند تا مطلوب وی محقق گردد.

جنبش خدمت در فرازی دیگر از بیانیه خود علت دستگیری صلاح الدین دمیرتاش و دیگران سران و نمایندگان کرد از حزب اتحاد دموکراتیکHDP این مساله اعلام داشته و خاطرنشان ساخته است چه بسا دستگیر کردن رییس شهرداری دیاربکر نیز از همین روی بوده باشد که اگر واکنش شهروندان دیاربکری به دستگیری رییس شهرداری آن شهر گسترده و توام با خشونت و درگیری ها می بود، چه بسا سران و نمایندگان HDPدستگیر و بازداشت نمی شدند، اما چون آکپارتی ناکام ماند و از سلسله اقدامات اولیه نتیجه مطلوب را نگرفت، ناگزیر اقدام به دستگیری رهبران و نمایندگانHDP کرد.
به بیانی دیگر اردوغان زمانی که دانست شهروندان دیاربکری واکنش لازم را نشان نداده اند، ناگزیر مساله را بغرنج تر ساخت. اردوغان می خواهد با دستگیری دمیرتاش و دیگران سران و نمایندگان HDP بحران آفرینی کرده و کردها رو به خشونت آورند و خونهای بسیاری ریخته شود تا وی نیز به سبب آن بتواند اعاده ی مجازات اعدام را در پکیج رفراندوم قرار داده و 51 درصد آرای لازم برای تصویب آرا را کسب کند.
در انتخابات هفتم حزیران سال گذشته، زمانی که اردوغان نتوانست آرای لازم را برای تشکیل کابینه به صورت مستقل کسب کند، بازی کنونی را شروع کرد و توانست به مدد آن پیروز انتخابات شود.
وی با رویکرد پیش گفته پروسه ی آشتی در ترکیه را به مسلخ و قربانگاه برد و توانست نیروهای PKKرا چنان تحریک کند که با ارتش ترکیه سخت درگیر شوند(البته فارغ از نقش آفرینی قدرتهای منطقه ای و بین المللی) و شمار بسیاری از سربازان ارتش این کشور کشته شوند و وی نیز با سو استفاده از این موقعیت توانست میزان آرای خود را تا 49درصدد برساند.
اکنون اردوغان تمنای آن را دارد تا با قربانی کردن سربازانی بیش از هفتم حزیران، درصد آرای خویش را به 51 درصد رساند تا سودای رفراندوم مطلوبش را محقق سازد. گفته می شود که MHP ابزار و یاری گر اردوغان و آکپارتی در راستای سودای آنها هستند اما باید دید آیا PKK نیز خواسته به سان حزب پیش گفته سودای سلطان نوکمالیست را محقق خواهند ساخت؟

 

گزارش از یاسین عبدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار