پیروزی ترامپ، کابوسی که به حقیقت پیوست | فراتاب
کد خبر: 4586
تاریخ انتشار: 21 آبان 1395 - 12:27
مریم درّی
برای رای دهندگان آمریکایی هیچ کدام از این مسائل مهم نیستند، پس از چندین دهه نگرانی که چه چیز برای کشورهای دیگر خوب است، آن ها تصمیم گرفتند تنها به این فکر کنند چه چیز برای ایالات متحده آمریکا مناسب است.

فراتاب گروه بین الملل: در یکی از چالش برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه، در میان بهت و ناباوری مردم آمریکا و البته جهان، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات را شکست داد و پیروز انتخابات شد. ترامپ توانست از طریق حمایت عظیم مناطق روستایی به ویژه سفیدپوستانی که فاقد تحصیلات دانشگاهی بودند از پس این کار برآید و همین کافی بود تا حمایت رنگین پوستان از کلینتون در ایالاتی مانند فلوریدا و کارولینای شمالی به چشم نیاید و به ترامپ قدرت دهد تا به سوی پیروزی های تکان دهنده ای در ایالات ویسکانسین و پنسیلوانیا برود. هیلاری کلینتون روی کاغذ پیروز بود ولی در عمل ترامپ پیروز شد و تمامی پیش بینی ها اشتباه از آب در آمد. نتیجه ی این انتخابات برای دموکرات ها و حتی بسیاری از جمهوری خواهان که صادقانه معتقد بودند ترامپ شخصیتی عوام فریب، نژاد پرست و بی ثبات دارد، واقعا وحشتناک بود.

ترامپ در ژوئن 2015 با رویکردی بسیار متفاوت از رقبای جمهوری خواه خود، وارد مبارزات انتخاباتی شد. وی به جای تکرار صحبت های محافظه کارانه ی نامزدهای دیگر، مهاجران مکزیکی را متجاوز خواند و وعده داد دیواری را در طول مرزهای مکزیک بنا می کند، موقتا خواستار ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به آمریکا شد و آن ها را تروریست نامید. وی تعهد دیرین واشنگتن به متحدان ناتو را زیر سوال برد و خواستار قطع کمک های خارجی آمریکا شد. ترامپ ایده ی حمله به چین را مطرح نمود و پیشنهاد کرد متحدان آسیایی سلاح های هسته ای خود را توسعه دهند. همچنین حمله های تند و تیز وی به نخبگان سیاسی و هر رقیبی که او را به چالش می کشید و همچنین رفتارهای غیر عقلانی اش او را به نفر اول جمهوری خواهان مبدل کرد. آنچه او می گفت به صورت عمدی یا غیر عمدی، مانند یک روند جهانی افزایش ناسیونالیسم پوپولیستی در میان شهروندان سفید پوست ملت های غربی بود. هیلاری کلینتون هم اشتباهات زیادی داشت، اما دلیل اینکه کلینتون رقابت را باخت ساده است، او رای دهنگان روستایی و طبقه ی کارگر سفید پوست را به ترامپ واگذار کرده بود. همین تفاوت در ایالت های فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی و ویسکانسین به چشم می خورد.

دموکرات ها فکر می کردند از آن جا که جمعیت رنگین پوستان در کشور رو به افزایش است، داشتن رای لیبرال های تحصیل کرده و رنگین پوستان در سراسر کشور برای حرکت آن ها به سمت پیروزی کافی است، اما در اشتباه بودند. تمایل ترامپ به سیاست های هویتی سفید پوستان و انتقاد از فساد کلینتون کافی بود تا 270 رای الکترال در ایالت هایی که عمدتا سفید و روستایی بودند از کلینتون جلو بیافتد.

ده ها تن از مقامات منتخب جمهوری خواه، در مقابل به قدرت رسیدن ترامپ مقاومت کردند، کسانی که حتی در گرمای مبارزات انتخاباتی از تایید وی سر باز زدند. سناتورهای مانند لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی و جان مک کین از آریزونا اعلام کردند دونالد ترامپ مناسب رهبری آمریکا نیست. برای اولین بار از قبل از جنگ جهانی دوم تا کنون، آمریکایی های رئیس جمهوری را انتخاب کردند که وعده داده هیچ کدام از کارهای رئیس جمهوری های پیشین از هر دو حزب را انجام نمی دهد و  کاملا متفاوت عمل خواهد کرد. پیروزی ترامپ خبر از  آمریکایی می دهد که بیشتر بر امور داخلی خود متمرکز است و به دنیای خارج اهمیتی نخواهد داد. موفقیت ترامپ می تواند جنبش های پوپولیستی، ملی، بومی گرایی و مرزی را که در حال حاضر در اروپا مشهود است و به باقی نقاط جهان هم کشیده خواهد شد، شعله ور سازد.

خانم کلینتون تقریبا در تمامی کشورهای جهان طرفداران خودش را داشت ولی می توان گفت تنها کشوری که از پیروزی دونالد ترامپ استقبال کرد روسیه است وشبکه های تحت کنترل دولت در روسیه این خوشحالی را نشان دادند. از زمان جنگ سرد تا کنون روسیه چنین نقشی در انتخابات ریاست جمهوری نداشته است، ترامپ از پوتین تمجید می کند و او را رئیس جمهوری شایسته می داند. شاید به این خاطر روسیه از انتخاب ترامپ خوشحال است که آمریکا مشغول امور داخلی اش خواهد شد و روسیه تنها کشور قدرتمند برای رو به رو شدن با مسائل خارجی و به خصوص خاورمیانه خواهد بود.

جنگ داخلی سوریه، اوضاع در این کشور را بسیار پر هرج ومرج ساخته و ناآرامی در منطقه ادامه دارد. آمریکا باید تصمیم بگیرد آیا می خواهد نقش فعالی در تحولات منطقه داشته باشد یا خیر، ترامپ ظاهرا تمایلی ندارد خود را در مسائل منطقه دخالت دهد. چین در مورد سخن ترامپ مبنی بر عقب نشینی تمامی نیروهای آمریکایی از آسیا نگران است. اگر آمریکا نیروهایش را از ژاپن خارج سازد، ژاپنی ها ممکن است سلاح های هسته ای خود را توسعه دهند. اگر ترامپ استقرار موشک ها را لغوکند، کره جنوبی هم ممکن است هسته ای شود چرا که مجبور است به تنهایی با تهدید کره شمالی مواجه شود.

برای رای دهندگان آمریکایی هیچ کدام از این مسائل مهم نیستند، پس از چندین دهه نگرانی که چه چیز برای کشورهای دیگر خوب است، آن ها تصمیم گرفتند تنها به این فکر کنند چه چیز برای ایالات متحده آمریکا مناسب است. آقای ترامپ هم قول داده تنها همین کار را انجام دهد حتی اگر بقیه جهان آن را نپسندند. ترامپ وعده ی کشوری رویایی را در تمامی زمینه ها به مردم آمریکا داده است. باید دید سیاست خارجی و داخلی آمریکا همان است که ترامپ در طول مبازات انتخاباتی از آن سخن گفته یا سخنانش تنها تبلیغاتی برای جذب مردم بوده و مانند جمهوری خواهان پیشین رفتار خواهد کرد.

مریم درّی کارشناسی ارشد روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

نظرات
من
| |
2017-02-24 17:08:40
خداوکیلی ترامپ دچار نفرته یا نویسنده مطلب؟
یه خورده ژست بیطرفی ضرر نداره
آخرین اخبار