کد خبر: 4584
تاریخ انتشار: 20 آبان 1395 - 23:27
تداوم واکنشهای جهانی به پیروزی عجیب ترامپ

فراتاب – گروه بین الملل: خبر پیروزی ترامپ تا ساعت ها بیشتر مردم جهان را مبهوت ساخت و آن ها را در پای گیرنده های تلوزیونی و رسانه های مجازی میخکوب کرد؛  گویی امروز همه حس نویسنده سرمقاله واشنگتن پست را داشتند که نوشت:  ترامپ چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا شد و این کلماتی است که امید داشتیم هرگز آن را ننویسیم! در بین مقامات کشورهای مختلف جهان نیز پیروزی ترامپ واکنشهای مختلفی را برانگیخته است؛ از یکسو راستگرایانی را شاهد بودیم که پیروزی ترامپ را به دیده پیشبرد اهداف خود یا دست کم برطرف شدن موانعی می دیدند که دوران اوباما بر روابط دو طرف سایه افکنده بود. اما از سوی دیگر کم نبودند رهبرانی که اگرچه برای رعایت آداب دیپلماتیک به ترامپ تبریک گفتند اما، نسبت به آینده روابط خود با وی شدیداً بیمناک هستند.

هنوز ترامپ به آستانه 270 رأی الکترال نرسیده بود که «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه در پیامی از حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر، پیروزی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به وی و مردم آمریکا تبریک گفت. بر اساس این گزارش، رهبر جبهه ملی فرانسه همواره طی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شعار «هرکس به جز کلینتون» را سر می‌داد و حمایت خود از دونالد ترامپ را نیز اعلام کرده بود. لوپن قرار است در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه با «نیکولا سارکوزی» و «فرانسوا اولاند» رقابت کند.

همچنین «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «گفت و گو میان مسکو و واشنگتن به نفع دو طرف است.» وی ابراز امیدواری کرد که روسیه و آمریکا برای همکاری بیشتر درباره موضوع های بین المللی گفت و گو کنند. در همین راستا «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور نیز گفت: دموکرات ها پس از دو دوره، قدرت را به جمهوریخواهان تحویل دادند تا دوره تازه ای در آمریکا شروع شود. وی که در مراسم گشایش «بیستمین مجمع بین المللی کار» در استانبول، سخنرانی می کرد، افزود که مردم آمریکا ترجیج خود را در میان گذاشتند و با این ترجیح دوره تازه ای در این کشور شروع می شود. وی همچنین اضافه کرد استرداد «فتح الله گولن» باعث بهبود روابط دو کشور خواهد شد. همچنین «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل هم در واکنش به انتخاب رئیس جمهور جدید در آمریکا گفت: «ترامپ دوست واقعی اسرائیل است.» با اینکه ارتباط «هیلاری کلینتون» با اسرائیل بسیار قوی است، اما دو هفته پیش ترامپ اعلام کرده بود در صورت پیروزی، قدس شرقی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت. شهردار بیت‌المقدس نیز دیروز نامه‌ای برای تبریک به ترامپ فرستاد و ابراز امیدواری کرد که سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود. «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور پوپولیست فیلیپین هم ضمن تبریک صمیمانه به ترامپ گفت که منتظر ارتقای روابط دوجانبه است.

این در حالی است که گروهی از رهبران جهان نیز نسبت به پیروزی ترامپ مواضعی دوپهلو گرفتند؛ فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت ولی هشدار داده است که دوران نااطمینانی آغاز می شود. وی در این باره تاکید کرد: «به او تبریک می گویم چرا که این مساله بین روسای دو کشور دموکراتیک، طبیعی است. این انتخابات آمریکا، دوره ای از نااطمینانی را آغاز می کند.» اولاند تصریح کرد: «فرانسه در مذاکره با دولت جدید آمریکا درباره مسائل بین المللی هوشیار خواهد بود. پیروزی ترامپ نشان می دهد فرانسه باید قوی تر باشد و اروپا نیز باید متحدتر باشد.»

همچنین «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان  ترامپ، را به توجه و احترام به ارزش های اساسی دموکراتیک فراخوانده و گفت: کسی که بر این کشور بزرگ با قدرت اقتصادی بزرگش، پتانسیل های نظامی آن و قدرت فرهنگی برجسته اش حکومت می کند مسئولیتی بر دوش دارد که تقریبا در همه جای دنیا قابل لمس است. وی افزود: «آمریکایی ها تصمیم گرفته اند که این مسئولیت را بر دوش دونالد ترامپ بیندازند. آلمان و آمریکا از طریق ارزش هایی مانند دموکراسی، آزادی، احترام به حقوق و کرامت و عزت انسانی و صرف نظر از نژاد ، رنگ، مذهب، جنسیت، گرایش های جنسی یا وابستگی های سیاسی به هم پیوند خورده اند. بر مبنای این ارزش ها من به رئیس جمهور آینده آمریکا دونالد ترامپ پیشنهاد همکاری نزدیک را می دهم.» مرکل در ادامه تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا یک دموکراسی قدیمی و محترم است. مبارزات انتخاباتی اخیر در این کشور مبارزاتی ویژه با برخی رویارویی های بعضا به سختی قابل تحمل بود.

«نیکلا استرجون»، وزیر اول اسکاتلند درباره نتیجه انتخابات آمریکا گفت نتیجه‌ای که انتظار داشت،‌حاصل نشد. در همین راستا «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا هم به ترامپ تبریک گفت. وی همچنین گفت که ارزش‌های مشترک، روابط فرهنگی عمیق  و اقتصادهای قدرتمند ما همچنان به عنوان پایه و بنیان پیشرفت‌های منسجم دو کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت. «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا هم گفت: «پیروزی ترامپ پاسخ نه به ساختار سیاسی و سیستم اقتصادی است که کاراییی ندارد.» «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به ترامپ تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در راستای امنیت و ثبات جهانی با او کار کند. همچنین «ملک سلمان» پادشاه عربستان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که انتخاب وی به ثبات در خاورمیانه منجر شود. «محمد بن نایف»، ولی‌عهد سعودی نیز این پیروزی را تبریک گفت.

نظرات
آخرین اخبار