هاشمی: خطرناک است / روحانی و ظریف: جای نگرانی نیست / مطهری: به نفع ایران است! | فراتاب
کد خبر: 4574
تاریخ انتشار: 20 آبان 1395 - 01:00
اظهار نظر مفامات جمهوری اسلامی در خصوص انتخاب ترامپ:
واکنش مقامات مختلف کشور به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور چهل و پنجم آمریکا نسبتاً متفاوت بوده است

فراتاب- گروه سیاسی: با انتخاب نسبتاً غیرمنتظره دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، این رویداد واکنشهای مختلفی در داخل آمریکا و نیز در سطح بین المللی و از جمله در کشور ایران داشته است که در این گزارش به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری

رییس‌ جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌ای با تغییر در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند، تأکید کرد: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. به گزارش فراتاب و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت افزود: موقعیت آمریکا در جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان به دلیل سیاست‌های غلط تضعیف شده و شکاف بیشتر با جامعه جهانی و اروپا به این موقعیت، بیشتر ضربه خواهد زد.

رییس‌ جمهور ادامه داد: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود. رییس شورای عالی امنیت ملی با اعلام اینکه "امروز دیگر آمریکا به هیچ وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران را ندارد"، افزود: سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را یک مسیر رو به رشد و برگشت ناپذیر قرار داده است. روحانی تأکید کرد که هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

 

عی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

«ترامپ خطرناک است»؛ این دیدگاه هاشمی‌رفسنجانی درباره انتخابات آمریکاست که با «آرمان امروز» در میان گذاشت. «دو حزب جمهوريخواه و دموكرات در عرصه انتخابات آمريكا فعال هستند كه از اول انقلاب سياست‌هايشان يكسان بوده است و آن‌چنان تفاوتي با هم نداشتند.» اما ترامپ خطر بزرگي محسوب مي‌شود؛ چرا كه تندروي‌هاي او طي سال‌هاي گذشته جز اين موضوع را به اثبات نمي‌رساند. همين چند وقت پيش بود كه ترامپ اظهار داشته بود: «قطعنامه امضاشده با ايران را پاره خواهم كرد.» او غافل بود كه كشورمان ترسي از اين رويكرد و تهديدات ندارد. آيت‌ا...‌هاشمي هم شناخت خود از ترامپ را اين‌گونه شرح مي‌دهد: «ترامپ چهره‌اي خطرناك است و به عبارتي مي‌توان او را خطرناك قلدری دانست كه به اصول پايبند نيست و قواعد و مقررات را به راحتي به زير پا مي‌گذارد.» البته آيت‌ا...‌هاشمي پيش از اين هم سياست‌هاي ترامپ را به زير سوال برده و آنها را مورد نقد جدي قرار داده بود، مانند آن زمان كه ترامپ از اخراج مهاجران سخن گفته بود و آيت‌ا...‌هاشمي با اشاره به شعار يكي از نامزدهاي انتخاباتي آمريكا كه «من مهاجران را اخراج مي‌كنم»، تاکید کرده بود: «اين ادعاي غيرانساني در حالي مطرح مي‌شود كه مسئولان آمريكايي مي‌دانند آن همه قدرت و ثروت را از طريق چپاول منابع ملت‌ها و تلاش‌هاي همين مهاجران به‌ويژه از كشورهاي آفريقايي به دست آورده‌اند.»

 

محمد جواد ظریف ،وزیر امورخارجه

 وزیر امورخارجه ایران در نخستین واکنش پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: رییس جمهوری آمریکا باید واقعیت های امروز جهان را به خوبی درک کند و سیاست هایش را با واقعیت جهان ارتباط دهد. محمدجواد ظریف روز چهارشنبه پس از دیدار با لازار کومانسکو همتای رومانیایی و امضای دو سند همکاری، در نشست مشترک خبری افزود: رسم ما این است که در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی کنیم. وی ادامه داد: با توجه به این که ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند، مهم آن است که رییس جمهوری آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین المللی نیز این توقع را از ایالت متحده آمریکا خواهد داشت.

 

علی شمخانی ،دبیر شورای عالی امنیت ملی

 علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که سرخوردگی و بی اعتمادی اکثریت جامعه به ساختار و رویه‌های جاری در این کشور واقعی و رو به ازدیاد است. شمخانی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حاوی پیامی روشن از اعتراض اکثریت جامعه بود، اظهار داشت: فقدان رویکردهای ایجابی در رای مردم و بی اعتنایی به تبلیغات سنتی و بی محتوای غولهای رسانه‌ای رخداد بسیار مهمی است که می‌تواند چالش‌های متراکم درون هیئت حاکمه این کشور را بیش از پیش توسعه دهد. شمخانی با بی تاثیر عنوان کردن نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست‌ها و اقدامات کشورمان در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی اظهار داشت: اصولاً مشی مستقل و رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متاثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده و سیاست نه شرقی و نه غربی کشورمان با پشتوانه حمایت مردمی و اتکا به ظرفیتهای داخلی، مسیر روشن خود را بر اساس حکمت، عزت و مصلحت طی خواهد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان ابراز امیدواری کرد که انتخابات اخیر آمریکا برای دولتمردان این کشور زمینه ایجاد بازبینی در سیاستهای منطبق بر بی توجهی به منافع اکثریت و صرف منابع بی شمار برای پیگیری سیاستهای مبتنی بر سلطه جویی، مداخله و جنگ و خونریزی در سایر کشورها رافراهم کند.

 

علی مطهری ،نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود. علی مطهری در یک نشست خبری در تحلیل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می شد. بخاطر اینکه دموکرات ها با برنامه ریزی دقیق تری حرکت می کنند و با پنبه سر می‌برند.

وی افزود: ترامپ اولا صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است  و آنها در عمل نمی توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران می باشد.

 

بهروز کمالوندی ،سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان

کمالوندی با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد که ایران آماده هرگونه تحول است. سخنگو و معاون امور حقوقی، بین‌الملل و پارلمانی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگویی اختصاصی با تسنیم، با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد که ایران آماده هرگونه تحول است. وی در ادامه افزود که ایران تلاش می‌کند اجرای برجام را ادامه دهد. کمالوندی همچنین تصریح کرد که ایران طرح‌های طولانی‌مدتی دارد.

نظرات
آخرین اخبار