رزمایش بزرگ روسیه در دریای خزر | فراتاب
کد خبر: 456
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1394 - 10:10
قدرت نمایی دیگر
وزرات دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای از انجام یک مانور نظامی در دریای خزر خبر داد. در این مانور بیش از۵۰ فروند ناو ارتش روسیه شرکت می‌کنند. کارشناسان می‌گویند در دریای خزر بیش از ۲۰۰ ناو جنگی مستقر هستند.

فراتاب ـ در بیانیه وزرات دفاع روسیه که درروز دوشنبه (۲۹ فوریه / ۱۰ اسفند) انتشار یافت،اعلام شده که مقدمات برگزاری مانور نظامی در دریای خزر به پایان رسیده و کشتی‌های جنگی روسیه مستقر در این دریا برای عملیات نظامی آماده می‌شوند. وزرات دفاع روسیه اعلام کرده است که در رزمایش بزرگ خزر از جمله پرتاب موشک و تیراندازی به سوی اهداف زمینی، دریایی و هوایی تمرین می‌شود.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در دریای خزر با توجه به عملیات جنگی این کشور در سوریه اهمیت دارد. ارتش روسیه برای نخستین بار ۷ اکتبر ۲۰۱۵ از دریای خزر ۲۶ موشک کروز در حمایت از ارتش سوریه شلیک کرد. این موشک‌ها از روی ۴ ناو‌ جنگی روسیه در خزر شلیک شدند. این موشک‌ها از خاک ایران عبور کردند.

تشدید نظامی‌شدن خزر بعد از بحران سوریه

خزر دریای مشترک بین روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است و هنوز رژیم حقوقی و مرزهای آبی آن مشخص نشده است. با توجه به لاینحل ماندن رژیم حقوقی دریای خزر کارشناسان امور این دریا بهره‌برداری نظامی از خزر را مانعی جدید برای تعیین رژیم حقوقی آن می‌دانند.

روسیه و ایران در دریای خزر صاحب نیروی دریایی هستند. ۳ کشور دیگر ساحلی خزر (ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان) در دو دهه استقلال خود در پی تاسیس نیروی دریایی برآمده‌اند.

همسوئی و نزدیکی مواضع ایران و روسیه در بحران سوریه سبب شده است که هر دو کشور در امور خزر نیز همکاری‌های خود را گسترش دهند. خبرگزاری دولتی ایرنا در همین رابطه با انتشار خبر برگزاری مانور نظامی روسیه در خزر می‌نویسد: «روسیه با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت منطقه خزر همکاری نزدیک دارد و وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد در سال جاری ناوگروه‌های روسی و ایرانی از بنادر دو کشور در دریای خزر دیدارهای دوستانه خواهند داشت.»

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار