راه اندازي روابط بانكي با گشايش اولين "ال سي" ايران در فنلاند | فراتاب
کد خبر: 4559
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 18:25
رايزن بازرگاني فنلاند در همايش فرصت هاي تجاري و سرمايه گذاري ايران و فنلاند خبر داد:
روز گذشته در همايش فرصت هاي تجاري و سرمايه گذاري ميان ايران و فنلاند در محل مجمع ايران براي فردا، زمينه هاي گسترش روابط تجاري ميان ايران و فنلاند بررسي شد.

به گزارش فراتاب، روز گذشته طي نشستي در محل مجمع ايران براي فردا، همايشي تحت عنوان فرصت هاي تجاري و سرمايه گذاري ميان ايران و فنلاند با دعوت از دكتر علي وقفچي نماينده زنجان و سخنگوي كميسيون سخنگوي كمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، كيمو لاكسونن رايزن بازرگاني سفارت فنلاند در ايران و همچنين ونه پواوهتري مدير عامل شركت "ايست كانسالتينگ" فنلاند برگزار و در آن به بررسي فرصت هاي تجاري و اقتصادي ميان دو كشور ايران و فنلاند پرداخته شد.

فضاي پسا برجام و فرصت هاي اقتصادي

فضاي اقتصادي پس از برجام و گسترش مناسبات بين المللي ايران در طول يك سال گذشته زمينه هاي گسترده اي از همكاري هاي بين المللي را براي كشور به همراه داشته است؛ اما ايرادي كه تا كنون فعالان اقتصادي مطرح مي كنند اين است كه اين رفت و آمدهاي هيات هاي خارجي آنچنان كه بايد هنوز منجر به عقد قراردادهاي تجاري نشده است.

در همين راستا، كشور فنلاند به عنوان يكي از اقتصادهاي بزرگ جهاني از جمله كشورهايي بوده كه با توجه به سابقاً طولاني مراودات سياسي و اقتصادي با ايران، در فضاي پسا برجام آماده از سرگيري و توسعه روابط دو جانبه با ايران است. در اين رابطه دو هفته قبل سائولی نینیستوو رييس جمهوري فنلاند همراه با هياتي بلند پايه از مقامات سياسي و اقتصادي اين كشور به ايران سفر كرد و در نشست خبري مشترك با حسن روحاني اظهار داشت كه ايران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده تقویت کنند و بی‌تردید برجام نقطه عطفی در این حوزه است. وي همچنين با اعلام اينكه دو كشور دارای منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، فناوری‌های نو و پاک و حتی جنگل‌داری هستند تصريح كرد: در آینده سفر از فنلاند به ایران و از ایران به فنلاند آسان‌تر خواهد بود و این در زمینه گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
دو رييس جمهوري همچنين پس از نشست مشترك هيات هاي دو كشور 4 يادداشت تفاهم همکاری در بخش هاي انرژی، ارتباطات و فناوری، مدیریت و منابع جنگل، تفاهم همکاری بین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران و آژانس اعتبار صادرات فنلاند به امضاء رساندند.
فنلاند كشوري در شمال اروپا و منطقه اسكانديناوي با جمعيتي در حدود 6 ميليون نفر بوده كه هر ساله جزء کشورهایی است که در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد. اين كشور همچنين تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبار و درستی‌سنجی، از وضع باثبات (AAA) برخوردار است.
بالاترين سطح روابط ميان ايران و فنلاند به سال هاي 1381 باز مي گردد كه فنلاندي ها با ورود به بازار ايران همكاري هاي دوجانبه مطلوبي را به صورت رسمی از طریق برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی و سرفصل های تعیین شده پشت سر گذاشتند، به طوريكه بخش اعظمي از زير ساخت هاي مخابراتي ايران در همكاري با شركت نوكيا راه اندازي و داير گشت.
هر چند پس از دامنه دار شدن مناقشه اتمي ايران و تحريم هاي همه جانبه بين المللي، از سطح روابط دو كشور به شدت كاسته شد، اما با حصول توافق هسته اي و گشايش هايي كه در فضاي پس از آن بوجود آمد، اين كشور اروپايي مجدداً در حال بازگشت به الگويي جديد از همكاري هاي دو جانبه با ايران است.


خلاء هاي تجاري در اقتصاد ايران
علي وقفچي نماينده مردم زنجان در اين همايش با اشاره به اينكه يك خلاء تجاري در روابط اقتصادي دو كشور مشاهده مي شود، اظهار داشت: با توجه به اين حديث نبوي كه مي فرمايند اگر رزق و روزي 10 قسمت باشد، 9 قسمت آن در تجارت است، بايد بگويم كه متاسفانه ما داراي خلاء بزرگي در اين رابطه بوده و سهمي در تجارت جهاني نداريم.
وي گفت: نكته مهم به اعتقاد من فرهنگ سازي در بحث تجارت است. كشور ما با قدمتي طولاني و غناي فرهنگي خود، دچار فقر فرهنگي بوده و دليلش نيز آن است كه داشته هاي خود را در زمينه فرهنگ به كار نمي بريم. خلاء ديگر در كشور عدم تجارت دوجانبه است. سرمايه هاي بسيار بزرگي مانند معدن و كشاورزي در كشور وجود دارد كه مي توانيم به عنوان صادركننده از آنها بهره ببريم. در سفري كه به فنلاند داشتم مشاهده كردم كه كيفيت محصولات كشاورزي ايران نسبت به محصولات ساير كشورها كه به فنلاند صادر مي شود به مراتب بالاتر بوده و در همين جا از رايزن محترم سفارت فنلاند دعوت مي كنم كه با حضور در كميسيون كشاورزي راه هاي همكاري ايران با فنلاند را در زمينه كشاورزي بررسي و تسهيل كنيم.
سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خلاء هاي قانوني كشور اظهار داشت: در كميسيون كشاروزي سعي مي كنيم كه صداي مردم را شنيده و با همراهي آنها خلاء هاي موجود را جبران كنيم.
زمينه هاي گسترش روابط با فنلاند

زمينه هاي گسترش روابط با فنلاند

در ادامه اين همايش رايزن بارزگاني سفارت فنلاند با ذكر مواردي كه مي تواند موجب رونق و شكوفايي تجارت ميان دو كشور باشد،گفت: يكي از مهترين موارد تجارت ميان ايران و فنلاند مي تواند به صورت همكاري ها در زمينه نفت و گاز و سرمايه گذاري در زير ساخت هاي اين صنعت در ايران تبلور پيدا كند.وي اظهار داشت: يكي ديگر از زمينه هاي مهم همكاري بحث آب و شيرين سازي و تصفيه آن در ايران است كه فنلاند در اين زمينه از تخصص بالايي برخوردار است.
رايزن بازرگاني فنلاند با اشاره به اينكه در هر زمينه اي كه منجر به نوسازي فرآيندها شود، آماده همكاري با ايران هستيم، گفت: ما آمادگي داريم كه در زمينه مخابرات و فناوري اطلاعات همكاري هاي گسترده اي را با ايران آغاز كنيم. همگان در ايران نوكيا را به خوبي مي شناسند. هر چند كه اين شركت ديگر در زمينه توليد تلفن همراه فعاليت نمي كند، اما اين شركت كه 25 درصد شبكه تلفن همراه ايران را در اختيار دارد، با خريداري شركت آلكاتل فعاليت هاي گسترده اي را در زمينه فناوري اطلاعات انجام مي دهد.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه زمينه هاي همكاري فراواني براي سرمايه گذاري ميان ايران و فنلاند وجود دارد، اعلام كرد كه ارتباطات بانكي ميان دو كشور پس از برجام برقرار شده و از سوي ايران در فنلاند پذيرفته شده و گشايش يافته است.

اعلام آمادگي فنلاند براي همكاري در حوزه انرژي و آب
در همين راستا يونه پواوهتري مدير عامل شركت ايست كانسالتينگ كه به منظور رايزني هاي تجاري به ايران سفر كرده است با اشاره به اينكه از گذشته هاي دور روابط سياسي و اقتصادي دو كشور بسيار مطلوب بوده است، تاكيد كرد: اين همكاري ها بايد گسترش پيدا كند زيرا ظريفت هاي بسيار زيادي براي همكاري وجود دارد.
وي با اشاره به زمينه هاي گسترده همكاري و پتانسيل هاي كشورش در زمينه ساختماني، طراحي، صنايع چوب، آب، محيط زيست، كشتي سازي، پتروشيمي و پالايشگاه ها گفت: فنلاند در زمينه آموزش و پرورش جزء برترين كشورهاي دنيا بوده و مايل هستيم كه در اين خصوص با ايران در قالب تربيت مدرس و ارائه خدمات آموزشي و مشاوره اي همكاري داشته باشيم.
وي همچنين اظهار داشت كه با توجه به چالش هايي كه ايران در زمينه كمبود آب با آن دست به گريبان است، كارخانه هاي شيرين سازي و تصفيه آب فنلاندي مي تواند مزيت هاي مناسبي براي ايران تلقي گردد. از سوي ديگر از آنجا كه هدر رفت انرژي در فنلاند بين 3 الي 5 درصد بوده و اين ميزان در ايران بين 10 تا 50 درصد است، همكاري ميان دو كشور در اين زمينه مي تواند تا حد زيادي از تلفات انرژي در ايران بكاهد.

نظرات
آخرین اخبار