کد خبر: 4551
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 12:20
فراتاب در گزارشی بررسی کرد:
زمان اندکی تا تعیین چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور باقیست. به دلیل تاثیر گذاری نتیجه این انتخابات بر نظام بین الملل، سران کشورهای مختلف از دریچه نگاه خود به این انتخابات می نگرند.

فراتاب- گروه بین الملل /  سمیرا محتشم: انتخابات ریاست جمهوری امریکا آغاز شده و زمان اندکی تا تعیین چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور باقیست. این فرآیند در اکثر کشورها و برای انتخاب موثرترین فرد در عرصه سیاست برگزارمی گردد؛ اما توجه به این مساله از سوی دیگر کشورها موقتی بوده و به بیان خبری از آن اکتفا می شود. در حالی که انتخابات ریاست جمهوری امریکا با وجود فرآیند خاص برگزاری آن و روند طولانی رسیدن کاندیداهای دوحزب دموکرات و جمهوری خواه به رقابت نهایی، کاملا مورد توجه ویژه نه تنها کارشناسان سیاسی و سیاستمداران کشورها، بلکه در بسیاری اوقات مردم عادی در کشورهای دیگر نیز قرار می گیرد. اما دلیل این اهمیت چیست؟
پس از فروپاشی ساختار دو قطبی نظام بین الملل و ظهور ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت حداقل در بعد نظامی، نگاه های بیشتری متوجه این کشور شد و بر میزان تاثیرگذاری این کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی افزوده شد. لازم به ذکر است امریکا تنها کشوری در دنیاست که مرزی بین امنیت داخلی و خارجی آن وجود ندارد؛ یعنی ‌به‌ خودی‌ خود امنیت امریکا، امنیتی جهانی پنداشته می‌شود. با وجود ثبات استراتژی کلان سیاست خارجی آمریکا (مولفه های اصلی سیاست خارجی امریکا شامل امنیت ملی، منافع ملی و ارزش های امریکایی است)، روش های تحقق اهداف و منافع ملی این کشور تفاوت هایی را در میان دوحزب اصلی آمریکا، دموکرات و جمهوری خواه داشته است.
با توجه به مقدمات پیش گفته دور از انتظار نخواهد بود که هریک از سران و رهبران سیاسی جهان از دریچه نگاه خود به این انتخابات بنگرند و به اظهار نظر در این باب بپردازند. اعلام مواضع چند تن از این رهبران سیاسی را در خصوص شخصیت هریک از این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری و برنامه های آتی اعلام شده از سوی آنان در ذیل می آید:

 

اوباما: امریکا فردی را دارد که یک خدمتگزار برجسته است، وظایفش را می داند و تجربیات خوبی دارد. در مقابل او فردی قرار دارد که دمدمی مزاج است و مناسب این نیست که فرمانده کل قوا شود. او صلاحیت ندارد. هیچ چیز نمی داند و نگران این هم نیست که بخواهد اصول اولیه سیاست را یاد بگیرد. او خودش را فردی قدرتمند نشان داده که دوست دارد در میان مردم تبعیض قائل شود؛ کسانی که شبیه او نیستند یا مخالف او هستند.

 

روحانی: در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، در پاسخ به این پرسش که کدام یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا را ترجیح می دهم، گفتم باید بد را به بدتر ترجیح بدهم یا بدتر را به بد؟

 

پوتین: ترامپ شخصیت درخشانی است. من قبلا فقط گفته بودم درخشان است. او درخشان است، مگر اینطور نیست؟ البته که هست. هیچ چیز دیگری نگفتم. البته چیز دیگری نیز وجود دارد که توجه مرا جلب کرد و حتما از آن استقبال خواهم کرد و آن این است که آقای ترامپ گفته بود آماده بازگشت کامل روابط روسیه- امریکا به وضعیت عادی است. این چه مشکلی دارد؟ آیا شما از آن استقبال نمی کنید؟


اشتاین مایر (وزیر امور خارجه آلمان): اگر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیروز شود، روابط امریکا- اروپا دچار بلاتکلیفی های بسیاری می شود. تعریف ترامپ از امریکا به عنوان کشوری که توسط دشمنانش محاصره شده، عجیب و مضحک است.


بشار اسد: ترامپ مانند تمام روسای جمهور گذشته امریکا فاقد هرگونه تجربه در عرصه سیاسی است. بی تجربگی مقامات امریکایی در مسائل سیاسی فقط منحصر به ترامپ نیست، بلکه روسای جمهور امریکا تاکنون ثابت کرده اند که از تجربه سیاسی برخوردار نیستند و این یک مشکل و معضل برای ایالات متحده امریکاست.


اولاند: به زودی انتخاباتی در امریکا برگزار خواهد شد و یک زن به ریاست جمهوری این کشور منصوب خواهد شد.


اردوغان: اظهارات ضد اسلامی ترامپ در ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا نشان می دهد که در ابتدا او اصلا یک سیاستمدار نیست. من مطمئن نیستم که او بتواند در این انتخابات پیروز شود. آیا او می تواند به روابط میان کشورهای مسلمان کمک کند؟ یک سیاستمدار نباید به این صورت صحبت کند.


عربستان سعودی: صرف نظر از عدم اظهار نظر مقامات رسمی و غیر رسمی عربستان سعودی درباره انتخابات امریکا، این کشور برای ادامه روابط خود با امریکا مصمم است؛ چراکه در واقع گزینه های دیگری در برابر ریاض وجود ندارد.


نتانیاهو: هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در این مساله دخالت کنیم و این هوشمندانه نیست که در این مبارزات انتخاباتی وارد شویم.


جانسون (وزیر خارجه بریتانیا): با وجود کم شدن جرم و جنایت در لندن و نیویورک وحشت من از روبرو شدن با خود شخص ترامپ است.

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار