سخنان مهم پزشکيان درباره اصل 15 قانون اساسي و تدريس زبان مادری | فراتاب
کد خبر: 455
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1394 - 09:25
38 سال است که نمي توانيم درمدارس به زبان خودمان حرف بزنيم و بنويسيم؛ زبان فارسي زبان اصلي مااست اما بايد کسي که ترک يا کرد است بتواند درمدرسه به زبان خود حرف بزند و بنويسد.

گزارش فراتاب،به نقل از خانه ملت، مسعود پزشکيان در نشست علني (دوشنبه 10 اسفند) مجلس شوراي اسلامي با يادآوري برگزاري انتخابات مجلس در روز 7 اسفندماه سال جاري، افزود: متاسفم از اينکه برخي از برادرانمان نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و اين روندي که در مورد تاييد صلاحيت‌ها بود ذهن‌مان را درگير کرد.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: ما در اين جريانات اجازه نداديم برخي افراد در انتخابات حضور پيدا کنند از سويي ديگر در قانون نيز روند طوري طراحي شده که بر اساس آن اين افراد نمي‌توانستند از حق خود دفاع کنند و فقط مي توانستند در قالب نامه‌اي اعتراض کنند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، تصريح کرد: زماني که خودم را جاي هريک از آنها مي‌گذارم احساس مي‌کنم اين رويه منصفانه نيست که افراد را محکوم کنند اما به تو جوابي ندهند که به راستي به چه گناهي محکوم شدي و از اين رقابت باز ماندي و اين امکان نيز در شوراي نگهبان نيز وجود ندارد که بتواند صلاحيت 8 هزار نفر را بررسي کند و اين اتفاق از نظر اعتقادي براي انسان جاي سوال است.

وي يادآور شد: چرا بايد يک عده آدم بدون اينکه بتوانند حرف خود را بزنند نتوانند وارد ميدان رقابت شوند، در هيچ محکمه‌اي محاکمه نشدند و در هيچ کجا حکمي براي آنها صادر نشده است اما محکوم شدند.
اصل 15
پزشکيان با يادآوري اصل 15 قانون اساسي تاکيد کرد: قانون اساسي به همه قوميت ها و ملت ها اجازه داده است که به زبان خود حرف بزنند و در مدرسه براي آنها امکاناتي در نظر بگيرند، اما 38 سال است که نمي توانيم درمدارس به زبان خودمان حرف بزنيم و بنويسيم؛ زبان فارسي زبان اصلي مااست اما بايد کسي که ترک يا کرد است بتواند درمدرسه به زبان خود حرف بزند و بنويسد.

براساس اصل پانزدهم:زبان رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است.اسناد ومکاتبات و متون رسمی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آن ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، ادامه داد: اين قانون است و نمي توان در اين زمينه سليقه اي رفتار کرد مردم از ما قانون را مي خواهند و خواستار حق خود هستند؛ خداوند من را ترک آفريده و بنده خدا را شاکرم، هيچ زباني و قوميتي نمي تواند خود را از من برتر بداند همانگونه که من خود را از کسي برتر نمي دانم، نزد خداوند تقوا برتر است و لذا کسي حق ندارد زبان و فرهنگ ما را مسخره کند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، با بيان اينکه مقام معظم رهبري فرموده‌اند در دانشگاه بايد کرسي آزادانديشي گذاشته شود، گفت: نمي توان در کرسي آزادانديشي نام رئيس جمهور گذشته را برزبان آورد يا اسم نخست وزير را عنوان کرد و بعد ادعا کنيم که کرسي آزاد انديشي برگزار کرديم و بعد از آنکه اسم آنها را ذکر کرديم براي فرد پرونده تشکيل دهند.

وي يادآور شد: من بايد بتوانم آن‌چه که در دلم است را بگويم و کسي که مي فهمد و مي تواند اين عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اينکه بر اين عقده ها، گره اي اضافه کند؛ زماني که اجازه پخش تصوير رئيس جمهور در رسانه داده نمي شود مردم مي گويند اين ها تاريخ را هم اين گونه براي ما نوشته اند و اين قابل قبول نيست، کرسي دانشگاه بايد بر اساس آزادانديشي باشد و مردم بتوانند در آن به راحتي سخن بگويند و انديشمندان نيز آگاهانه از آن نقد کنند.

نماينده مردم  تبريز، اسکو و آذر شهر در مجلس شوراي اسلامي، افزود: مکانيسم پرداخت در کشور ظالمانه است و نمي توان يک کارمند يک ميليون حقوق گيرد يا يک بازنشسته 700 هزار تومان، اما از سويي ديگر عده اي حقوق هاي 50 تا 200 ميليون توماني داشته باشند اين ظالمانه است و مجلس بايد آن را رفع کند و اگر در رفع آن تلاشي صورت نگيرد در حق مردم ظلم کرده ايم.

نظرات
آخرین اخبار