کاخ سفید در انتظار کلیددار چهل‌وپنجم | فراتاب
کد خبر: 4539
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 09:48
منصور براتی
با پایان یافتن زمان تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا امروز این انتخابات برگزار می‌شود؛ روز گذشته اف‌بی‌آی «هیلاری کلینتون»، کاندیدای حزب دموکرات را از هرگونه اتهام تبرئه کرد و بیشتر نظرسنجی‌ها نیز از پیشتازی وی حکایت دارند.

فراتاب - گروه بین الملل: با پایان یافتن زمان تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا امروز این انتخابات برگزار می‌شود؛ روز گذشته اف‌بی‌آی «هیلاری کلینتون»، کاندیدای حزب دموکرات را از هرگونه اتهام تبرئه کرد و بیشتر نظرسنجی‌ها نیز از پیشتازی وی حکایت دارند. «دونالد ترامپ»، کاندیدای جمهوری‌خواهان اعلام کرده وقتی رئیس‌جمهور شود، کلینتون را محاکمه خواهد کرد.

سرانجام قطار مبارزات انتخاباتی بر سر چهل‌پنجمین مستأجر کاخ سفید به ایستگاه پایانی خود رسید و امروز مردم آمریکا برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده این کشور به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند. انتخابات پنجاه و هشتم آمریکا ازاین‌جهت جالب‌توجه است که برای نخستین بار در تاریخ ایالات‌متحده یک زن در مقابل یک سرمایه‌دار میلیاردر و نه یک سیاستمدار کارکشته، قرارگرفته است؛ فردی که با سواری بر روی موج کاپیتالیسم شعار حمایت از طبقه کارگر می‌دهد! پیروزی کلینتون او را به اولین رییس‌جمهور زن آمریکا تبدیل می‌کند و پیروزی ترامپ را میلیون‌ها آمریکایی که «تغییر» اوباما را ندیدند، روحی تازه در کالبد سیاست می‌دانند. برای خیلی از آمریکایی‌ها کلینتون ادامه اوباماست؛ فردی که هشت سال پیش بسیاری او را منجی خود می‌دیدند، فردی که قرار بود تغییری در سیاست‌های آمریکای جنگ‌طلب «جورج بوش» در عرصه خارجی و نابرابرهای اجتماعی در عرصه داخلی ایجاد کند؛ اولین سیاه‌پوستی که رییس‌جمهور آمریکا شده بود؛ رویای دست‌نیافتنی طبقه ضعیف جامعه که از وال‌استریت و رویای آمریکایی‌اش خسته شده بودند.

کلینتون تبرئه شد!

پس‌ازاینکه در روزهای اخیر مسئله ایمیل‌های کلینتون و ورود اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) به این پرونده ورق را تا حدودی به‌سوی ترامپ برگردانده بود، سرانجام دیروز «جیمز کومی»، مدیر اداره تحقیقات اف بی آی به قانون‌گذاران اعلام کرد که پس از بررسی ایمیل‌های جدید هیلاری کلینتون، این آژانس بار دیگر بر نظر پیشین خود که تبرئه کلینتون از اتهامات مطروحه بود تأکید می‌کند. کومی ماه گذشته میلادی و در جریان ارسال نامه‌ای به کنگره اعلام کرد: «اف بی آی ایمیل‌هایی را در تحقیقات جداگانه‌ای کشف کرده که مرتبط با رسوایی «انتشار غیرمسئولانه اطلاعات محرمانه» از سوی کلینتون است؛ اقدامی که باعث تنش در رقابت‌های انتخاباتی شد.

نامه جدید مدیر اف بی آی به کمیته تحقیقات کنگره آمریکا می‌تواند به کلینتون کمک کند تا در روزهای پایانی کمپین انتخاباتی‌اش بار دیگر قوت بگیرد و از دونالد ترامپ، کاندیدای رقیب جمهوری‌خواه جلو بیفتد. ترامپ با اشاره به اقدامات اف بی آی و رسیدگی این اداره به پرونده رسوایی کلینتون در کمپین انتخاباتی‌اش در میشیگان گفت: «شما نمی‌توانید در هشت روز ۶۵۰ هزار ایمیل جدید را بررسی کنید. هیلاری کلینتون گناهکار است، او آن را می‌داند، اف بی آی این مسئله را می‌داند و مردم نیز از این مسئله آگاه هستند، حالا این برعهده مردم آمریکاست که در روز انتخابات که هشتم نوامبر است آراء خود را به‌صورت عادلانه در صندوق‌ها بیاندازند.» وی بار دیگر با گفتن این‌که در این انتخابات به نفع هیلاری کلینتون تقلب صورت خواهد گرفت، هیلاری را «تحت حمایت یک نظام متقلب» دانست؛ و تبرئه کلینتون را نیز دلیلی بر مدعای خود خواند. «مایک پنس»، معاون ترامپ اعلام کرده که کمپین ترامپ نتایج روشن و شفاف انتخابات را خواهد پذیرفت، ولی هر دو کمپین گزینه‌های قانونی را برای خود محفوظ می‌دانند اگر یک نتیجه مورد مناقشه وجود داشته باشد.

در همین راستا «پل رایان»، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از تبرئه کلینتون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جدا ازآنچه دیروز مشخص‌شده، نکته اصلی غیرقابل‌انکار این پرونده در آن است که نشان می‌دهد چه طور خانم کلینتون در ارتباط با اسناد محرمانه، بی‌مبالاتی کرده و چه طور بی‌دقتی او امنیت ملی ما را به خطر انداخته است. او خیلی راحت می‌پندارد که فراتر از قانون است و همیشه همان‌طور که خودش صلاح می‌داند رفتار می‌کند. این الگوی رفتاری کلینتون‌ها است و مردم آمریکا نباید اجازه دهند برای چهار سال دیگر دوباره با رسوایی‌ها و دردسرهای کلینتون‌ها روبرو شویم.» در مقابل اما سناتور «گردون همفری» که به‌عنوان یک جمهوری‌خواه اصیل شناخته می‌شود و در دهه ۸۰ میلادی از ایالت نیوهمپشایر به مجلس نمایندگان آمریکا راه‌یافته بود، گفته در رأی‌گیری فردا، به نامزد دموکرات‌ها رأی خواهد داد.

 

آخرین نظرسنجی‌ها

باوجوداینکه در یک هفته اخیر دونالد ترامپ توانسته بود با استفاده از اتهاماتی طرح‌شده علیه کلینتون، فاصله خود را با وی کمتر کند و در برخی ایالت‌ها از وی پیشی بگیرد، اما آخرین نظرسنجی‌های منتشرشده نشان می‌دهد که کاندیدای دموکرات‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیلاری 5.4 درصد در ایالت حیاتی فلوریدا جلو است. نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که هیلاری ۴۶ درصد از آراء را در مقابل ترامپ با ۴۴ درصد کسب می‌کند. در همین حال نظرسنجی ای‌بی‌سی و واشنگتن‌پست هیلاری کلینتون را تنها یک درصد جلوتر نشان می‌دهد. این‌طور گفته می‌شود که اشتیاق مردمی از نامزدی کلینتون از ۵۱ درصد به ۴۷ درصد کاهش‌یافته است و این نگرانی به وجود می‌آید که ممکن است مشارکت مردمی در انتخابات کاهش یابد. ستاد انتخاباتی وزیر خارجه پیشین آمریکا ظاهراً نگران است چراکه رأی‌گیری زودهنگام در چندین ایالت حیاتی نشان می‌دهد که آرای سیاهپوستان نسبت به انتخابات چهار سال پیش ریزش داشته است. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، در ایالت کارولینای شمالی رأی سیاهپوستان ۱۶ درصد کاهش داشته و در همین حال، مشارکت سفیدپوستان ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال وضعیت کلینتون در ایالت‌های نوسانی  که رقابت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نزدیک است، بهتر است. این ایالت‌ها شامل ۱۱ ایالت کلورادو، فلوریدا، آیووا، میشیگان، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین می‌شود. براساس نظرسنجی روزنامه منطقه‌ای مورنینگ کال، کلینتون هنوز شش درصد در ایالت پنسیلوانیا پیشتاز است. این ایالت ۲۰ کالج انتخاباتی دارد؛ اما نظرسنجی ریل‌کلیرپولتیکز نشان می‌دهد که در اوهایو با ۱۵ کالج انتخاباتی، اوضاع ۷ / ۲ درصد به نفع ترامپ است. سیستم انتخاباتی آمریکا غیرمستقیم است و با سیستم کالج انتخاباتی مشخص می‌شود. درمجموع ۵۳۸ رأی الکترال وجود دارد که براساس جمعیت بین ۵۰ ایالت آمریکا تقسیم می‌شود. هر کاندیدایی که بتواند ۲۷۰ کالج انتخاباتی بگیرد، پیروز انتخابات است. براساس نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که کلینتون بتواند ۳۴۷ و ترامپ ۱۹۱ کالج انتخاباتی بگیرد.

 

نظرات
آخرین اخبار