رویای امریکایی! | فراتاب
کد خبر: 4535
تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 - 11:36
لیلا کریمی
تنها 24 ساعت مانده است تا سرنوشت چهل و پنجمین رئیس جمهوری مشخص شود و کلید ورود به کاخ سفید در دستان یکی از دو نامزد نهایی قرار گیرد

فراتاب گروه بین الملل: تا روز اعلام نتایج انتخابات نفس در سینه امریکا حبس شده است. هر دو نامزد برای رسیدن به کاخ آرزوهای خود دورخیز کرده اند. علاوه بر ملت امریکا، چشم بسیاری از مردم جهان نیز در واپسین روزهای  سال 2016 به این رویداد بزرگ دوخته شده است. علاوه بر تعیین خط مشی داخلی و خارجی، قطع به یقین ساکن جدید خیابان پنسیلوانیا در واشنگتن بر تحولات خاورمیانه و جهان تاثیرگذار خواهد بود.

انتخابات در ایالات متحده امریکا

مردم امریکا برای انتخابات اهمیت فراوانی قائل هستند و معتقدند که آراء آنها تعیین کننده است با این همه کمتر در رأی گیری شرکت می کنند. توجه به منافع طبقاتی معیار مشارکت آنان در انتخابات است. طبقات بالا و تحصیلکرده از حزب جمهوری خواه حمایت می کنند. در حالیکه دموکرات ها در میان افرادی که درآمد و تحصیلات کمتری دارند محبوب تر هستند. پیروزی در انتخابات ایالات متحده برنامه ریزی دقیق و اصولی خاص را طلب می کند. مجموعه ای از کارشناسان زبده اعم از مشاوران سیاسی، متخصصان جمع آوری کمک های مالی و کلا متخصصان در زمینه سیاستگذاری داخلی و خارجی، نویسندگان سخنرانی انتخاباتی و یک تیم از پژوهشگران تحت سرپرستی مدیر برنامه های انتخاباتی کمپین هر کاندیدا را تشکیل می دهند.

کشور امریکا از اقلیت های قومی، مذهبی و نژادی متعددی تشکیل شده که فرهنگ، نیازها و خواسته های آنان متفاوت است. استراتژیست های انتخاباتی می کوشند با شناسایی و تماس با اقلیت ها آنها را قانع کنند تا رأی خود را به سود کاندیدایی که برایش کار می کنند به صندوق بیاندازند، این امر برای مردمی که به طور سنتی به حکومت بدبین هستند و علاقه چندانی به مبارزات حزبی نشان نمی دهند چندان راحت بنظر نمی رسد.

اولین بانوی اول رییس جمهور امریکا

هیلاری رودهام کلینتون ابتدا هشت سال پیش بخت خود را برای ورود به کاخ سفید به عنوان نخستین رییس جمهور زن در تاریخ ایالات متحده امریکا آزمود، تلاشی که در نهایت با پیروزی سناتور سیه چرده ایالت ایلینوی باراک اوباما ختم به شکست شد. اما به نظر می رسد خانم کلینتون این بار با عزمی راسخ تر از دوره قبل وارد میدان نبرد شده است. در این دور او از حمایت رییس جمهور وقت و همسرش میشل اوباما برخوردار است. بانویی که فعالیت های اجتماعی گسترده و سخنرانی های پرنفوذ او قطعا در آرای زنان و نهادهای حامی آنان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در عین حال لشگری از ستارگان سینما و خوانندگان جوان موسیقی در این کشور در جبهه خانم کلینتون صف آرایی کرده اند. کمپین انتخاباتی بانوی اول سابق امریکا جامعه جوانان و زنان این کشور را نشانه رفته است. با در نظر گرفتن حساسیت نقش او به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه اوباما به احتمال فراوان سیاست های این نامزد دموکرات ها منطبق بر سیاست های پیشین رییس جمهور فعلی امریکا خواهد بود. تاکید او بر حمایت از توافق اتمی با ایران شاهدی بر این ادعاست. در این میان ادبیات خیابانی و غیردیپلماتیک نامزد جمهوری خواهان دونالد ترامپ در مورد زنان و اقلیت ها تا اینجا کفه ترازو را به میزان حداقل دو تا سه درصد به نفع کلینتون سنگین ترکرده است.

موردی عجیب به نام دونالد ترامپ

دونالد جان ترامپ، نامی که در دنیای تجارت شناخته شده تر است تا دنیای سیاست با شعار دوباره امریکای قدرتمندی خواهیم ساخت رسما به عنوان نامزد جمهوری خواهان معرفی شد. سیاست های این بلوند رنگ پریده امریکایی در نوع خود جالب توجه هستند. در بخش دفاع ملی، سیاست تقویت ارتش ایالات متحده امریکا روی آب، خشکی و در آسمان در دستور کار این نامزد حزب جمهوری خواه قرار دارد که یادآور هشت سال سیاست های جنگ طلبانه جورج بوش پسر است. سیاست خارجی واشنگتن در دولت ترامپ صلحی پایدار از راه افزایش قدرت با حداقل برخورد ممکن خواهد بود. اما می توان گفت مهاجران و زنان پاشنه آشیل ترامپ در راه رسیدن به مسند قدرت بوده است. خطابه های تند و تحریک آمیز او در مورد جنایتکار بودن لاتین تبارها، مسلمانان تروریست و تعابیر توهین آمیز او در مورد سوء استفاده جنسی از زنان پایگاه او را در میان این قشر به شدت ضعیف کرده است.

نتیجه

نبرد اولین ها در دوهه اخیر ماراتن ریاست جمهوری را برای رای دهندگان نفس گیرتر کرده است. تنها باید یک روز دیگر منتظر ماند و دید کدامیک از این دو نامزد که در مسیر کاخ سفید قدم بر می دارند کلید ورود به کاخ آرزوها را به دست خواهند آورد. هیلاری کلینتون دو دوره تحت عنوان بانوی اول در صحنه سیاست این کشور حضوری فعال داشت. سپس با تصدی پست حساس و کلیدی وزارت امورخارجه با رییس جمهور منتخب و رقیب سابق انتخاباتی خود چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت. به نظر می رسد با کاندیداتوری در انتخابات پیش رو این بار او قصد دارد همسرش بیل کلینتون را به عنوان مرد اول امریکا (first gentleman) راهی کاخ سفید نماید. اما تاجر ثروتمند نیویورکی دونالد ترامپ سیاستمداری نوپا به نظر می رسد که با وعده ساخت مدینه فاضله سعی در پاک کردن صورت مسئله دارد. با تمام این تفاسیر و در تحلیل مناظره ها و سخنرانی های دو نامزد و بررسی پیشینه آنان به احتمال فراوان ملت امریکا از میان دو گزینه پیش رو انتخابی جز هیلاری کلینتون نخواهند داشت. کاندیدای حزب دموکرات نخستین ملکه کاخ سفید خواهد شد.

لیلا کریمی، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه

بازنشر مطالب با ذکر منبع (فراتاب) بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار