خاک کشور در حال تاراج شدن است | فراتاب
کد خبر: 452
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 18:30
رئیس سازمان امور اراضی

فراتاب ـ رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرده «در پنج دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور که دارای بهترین خاک بودند، از گردونه تولید خارج شده است». وی «استقرار اشتباه صنایع در اطراف شهرهای بزرگ» را موجب تخریب محیط زیست، آب، خاک و هوا دانسته و افزوده «استقرار صنایع در اطراف شهرهای بزرگ هم‌چون تهران، مشهد، اراک، تبریز، اصفهان، کرج و… حاصل یک کار آمایشی نادرست است که امکان برگشت و جابجائی آن نیز وجود ندارد».

قباد افشار گفته حدود ۱۱ درصد مساحت کشور را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد اما هنوز «طرح کاداستر دقیق و نحوه پراکنش آن‌ها به‌طور کامل وجود ندارد». او هم‌چنین اعلام کرده حدود ۱/۲ درصد از کل کشور را خاک درجه یک تشکیل می‌دهد که شامل جلگه‌های شمال و برخی دشت‌های کشور است «که آن هم صرف ویلاسازی و استفاده غیر از کشاورزی می‌شود و به نوعی خاک کشورمان در حال تاراج شدن است». وی به استفاده نامناسب از خاک‌های مناسب کشور به‌خصوص در مناطق شمالی اشاره کرده و ضمن دشوار دانستن مقابله با آن گفته «همه باید برای محدود کردن آن بجنگیم».

رئیس سازمان امور اراضی کشور هم‌چنین از تخریب حدود ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های داخل تهران طی دو سه دهه اخیر خبر داده و گفته در دولت قبل قصد بر این بوده که باغ سیب کرج را به قطعات ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری برای ویلا و خانه‌سازی تبدیل کنند که جلوی آن گرفته شده است. وی به از بین بردن باغ های قصرالدشت در شیراز و طرقبه و شاندیز در مشهد اشاره کرده و گفته «در این زمین‌های مرغوب طرح‌هایی هم‌چون پدیده شاندیز مثل قارچ سبز شده‌اند».

  منبع: میدان

 

نظرات
آخرین اخبار