انتقاد سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دستگیری رهبران کرد در ترکیه | فراتاب
کد خبر: 4500
تاریخ انتشار: 16 آبان 1395 - 11:40
وزیر امور خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر با انتقاد از دستگیری رهبران مخالف کرد توسط دولت ترکیه در روز جمعه اظهار داشت آنکارا حق دارد با تروریسم مبارزه کند اما نمی تواند از این موضوع برای بستن دهان مخالفان استفاده کند.

فراتاب- گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر با انتقاد از دستگیری رهبران مخالف کرد توسط دولت ترکیه در روز جمعه اظهار داشت آنکارا حق دارد با تروریسم مبارزه کند اما نمی تواند از این موضوع برای بستن دهان مخالفان استفاده کند.
اشتاین مایر با احضار سفیر ترکیه در آلمان درخصوص دستگیری شماری از رهبران و حقوقدانان حزب دموکراتیک مردم کردستان HDP دومین گروه مخالف بزرگ در پارلمان ترکیه با وی به بحث و گفتگو پرداخت.
وزیر خارجه اتریش نیز با احضار بالاترین مقام دیپلمات ترکیه در وین درباره این دستگیری ها ابراز نگرانی کرد.
اشتاین مایر بعد از نشست با بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: "مبارزه علیه تروریسم نباید به دستاویزی برای ساکت کردن مخالفان سیاسی یا حتی فرستادن آن ها پشت میله های زندان باشد".
وی انفجار خودروی بمب گذاری شده در دیار بکر بزرگترین شهر جنوب شرقی ترکیه را که موجب کشته شدن یک نفر و مجروح شدن قریب به 20 تن شد، محکوم کرد.
وزیر خارجه آلمان اذعان داشت که از خواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می کند اما آنکارا نیز باید درباره اهدافش از اقداماتی که برای داشتن روابط با اتحادیه اروپا انجام می دهد، شفاف سازی کند.
هورست شیهوفر رئیس دولت ایالتی باواریا و رهبر حزب CSU ( اتحادیه سوسیال مسیحی) حزب خواهر یا همکار اتحاد دموکرات مسیحی CDU گفت اتحادیه اروپا باید مذاکرات الحاق ترکیه به این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد و کلیه طرح های مربوط به سفرهای بدون ویزا برای ترک ها را متوقف سازد.
شرایط ویژه ای برای مرکل در این موقعیت پیش آمده است و آن هم عبارت است از؛ تلاش ترکیه برای کاهش چشمگیر شمار مهاجران به مقصد یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپا از طریق سواحل خود در ماه های اخیر.
جانسون در جمع خبرنگاران گفت که ترکیه شریکی کلیدی در مبارزه علیه بشار اسد است اما آلمان و انگلستان نگرانی های جدی ای درباره کنترل آنکارا بر احزاب سیاسی و رسانه ها دارند.
تنش ها میان آلمان و ترکیه در خصوص شماری از امور مورد بحث بالا گرفته است.
رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان روز سه شنبه اعلام کرده بود که آلمان مامنی برای تروریست ها شده است و این کشور را به عدم ریشه کن کردن طرفداران روحانی مورد حمایت امریکا که آنکارا وی را عامل کودتای نظامی شکست خورده ماه جولای می داند، متهم کرد.
اردوغان گفت آلمان مدت زمان طولانی است که به شبه نظامیان PKK که سه دهه متوالی برای خودمختاری کردها شورش به راه انداخته اند و نیز چپگرایان افراطی DHKP که عامل حملات مسلحانه در ترکیه هستند، پناه داده است.
تاکتیک گشتاپو
اشتاین مایر و مقامات اروپایی درخصوص دستگیری و توقیف بیش از 110000 نفر از مقامات این کشور در پی کودتای شکست خورده ترکیه ابراز نگرانی کرده اند.
سخنگوی دولت آلمان استفن زایبرت گفت: "دستگیری های اخیر نگرانی های اولیه ما را در ماه می، زمانی که پارلمان ترکیه اعضای خود را از مصونیت پارلمانی محروم کرد، شدت بخشیده است".
کان دوندار سردبیر سابق روزنامه جمهوریت که هم اکنون در برلین زندگی می کند، معتقد است دولت اردوغان در حال استفاده از تاکتیک های گشتاپویی برای ساکت کردن منتقدانش است.
او در مصاحبه ای با رویترز گفت: " به نظر شما بدون پارلمان، بدون حاکمیت قانون و بدون آزادی مطبوعات چه چیزی در کشور باقی می ماند؟ فقط فاشیست ها. او در تلاش است تا همه صداهای مخالف را خفه کند".
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی نیز طی توئیتی اظهار داشت که "نگرانی عمیقی" از این دستگیری ها داشته و سفرای اتحادیه اروپا در آنکارا را برای برگزاری یک نشست فراخوانده است.
ماریا بومر یکی از مقامات وزارت خارجه آلمان که به منظور دیدار با یوکسکداق یکی از رهبران دستگیر شده HDP در روز جمعه در آنکارا حضور داشت، گفت که مراتب نگرانی خود درباره تشدید اقدامات سیاسی داخلی ترکیه را در مذاکراتی که با وزیر جوانان و معاون وزیر امورخارجه این کشور داشت، ابراز کرد.
او در بیانیه ای که توسط وزارت خارجه منتشر شد، گفته است: "حمایت از قانون گذاران ویژگی اصلی دموکراسی هاست".
وی پشتیبانی آلمان از ترکیه در مبارزه علیه گروه های شبه نظامی را مورد حمایت قرار داد و گفت دولت آلمان انتظار دارد که ترکیه راه حلی سیاسی برای مسائل مربوط به کردها را پیدا و عملی کند.
علی ارتان توپراک رئیس جامعه کردهای مقیم آلمان متعاقب دستگیری های روز جمعه برلین و سایر اعضای اتحادیه اروپا را به قطع همکاری با دولت ترکیه در مساله مهاجران و توقف مذاکرات اعضای اتحادیه با آنکارا فراخواند .
منبع: رویترز

نظرات
آخرین اخبار