کد خبر: 4491
تاریخ انتشار: 15 آبان 1395 - 09:17
عبدالباری عطوان
بغدادی در پیام صوتی خود عمدتاً رهبران سنی را مورد حمله قرار می دهد از پایان آتش بس یکساله با ترکیه صحبت می کند و طرفدارانش را به ناامن سازی ترکیه و عربستان و نیز مهاجرت به لیبی فرا می خواند

فراتاب - گروه بین الملل: ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺒﺎﺭﻱ ﻋﻄﻮﺍﻥ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺍﺭﺩﻭﮔﺎﻩ ﺩﯾﺮ ﺍﻟﺒﻠﺢ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻏﺰﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۵۰ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﻗﺒﻼً ﺭﺋﯿﺲ ﻭ ﺳﺮﺩﺑﯿﺮ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻋﺮﺑﯽ ﺍﻟﻘﺪﺱ ﺍﻟﻌﺮﺑﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﻨﺪﻥ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﮔﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺳﺮﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻟﻘﺪﺱ ﺍﻟﻌﺮﺑﯽ ﺭﻓﺖ. ﺍﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺧﺒﺮﯼ ﺭﺃﯼ ﺃﻟﯿﻮﻡ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺮﻣﻘﺎﻟﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ. ﻭﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﯽ ﺑﯽ ﺳﯽ، ﺳﯽ ﺍﻥ ﺍﻥ، ﺍﻟﻌﺮﺑﯿﻪ ﻭ ﺍﻟﺠﺰﯾﺮﻩ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﯼ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻟﺸﺮﻕ ﺍﻻﻭﺳﻂ ﻭ ﺍﻟﺤﯿﺎﺕ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

نکات هشت گانه ای موجود در پیام صوتی ابوبکر بغدادی، منعکس کننده آینده نبرد در موصل و رقه و چه بسا سوریه و عراق باشد. نقشه های آتی داعش چیست؟ چرا بغدادی بر اردوغان تاخته و توجهی به نقش کردها در جنگ علیه داعش ندارد؟ چرا رهبر گروه خلافت، خون امرا و خبرنگاران و نویسندگان سعودی را هدر می داند؟


بسیار حریص بر استماع نوار صوتی یک ساعت و نیمی منسوب به ابوبکر بغدادی سرکرده ی گروه موسوم به داعش بودم که از طریق سایت فرقان منتشر شده بود . فایل یاد شده به مثابه ی فراخوانی به منظور بسیج کردن و تقویت سازی نیروهای سنی به طور عام و طرفداران گروه خودخوانده ی دولت اسلامی به طور خاص به شورش و انقلاب علیه تمامی حکومتهای عربی و اسلامی است. پیام یاد شده دربردارنده ی نکات عدیده ای است که آن را هم طراز و چه بسا مهمتر از نخستین خطبه ای میکند که بغدادی در مسجد نوری کبیر موصل دو سال پیش ایراد نمود و طی آن موجودیت دولت موسوم به خلافت را اعلام داشت. بارزترین این نکات به شرح زیر است؛
یکم؛ فایل یادشده همچون دیگر نوارهای منتسب به ابوبکر بغدادی یا اسامه بن لادن، پر از استناد به آیات قرآنی است، البته این نیز جای شگفتی نیست، چه که گفته میشود بغدادی دارای دانشنامه دکترا در علوم اسلامی بوده و نیز یکی از خطبای مساجدی در سامرای عراق بوده است.
دوم؛ در طول نوار تمرکز خاصی بر تشویق شیفتگان و شهادت طلبان به فدا شدن و دفاع از دولت خلافت وجود دارد و این یعنی اینکه اینان نقشی بازر در معرکه های موصل و رقه را ایفا خواهند کرد، که اولی آغاز و دومی نیز در راه است، در نوار یاد شده بغدادی به طرفداران و نیروهای داعش می گوید این جنگ، جنگ شماست، سعی کنید آرامش کافران را برهم زده و رودخانه خون از آنها جاری سازید.
سوم؛ در نوار پیش گفته بغدادی به تندی بر رهبران سنی عراق تاخته و آنان را متهم به "خوارترین گونه ی خیانت" در طول تاریخ می کند. هم چنین به انتقاد از اهل سنت عراق می پردازد که چرا علیه جنگ فرقه گرایانه ی شیعیان وارد عمل نمی شوند.
چهارم؛ به تعبیر خودش، بر روان شهدای دولت اسلامی و از آن جمله ابو محمد العدنانی و ابو محمد الفرقان (وزیر رسانه ای داعش) درود می فرستد و تاکید می کند که مرگ آنها هیچ تاثیری بر دولت خلافت نداشته و آنان قربانیانی هستند که در راستای خشنودی خداوند قربانی و فدا شده اند.
پنجم؛ بغدادی برای نخستین بار و به صراحت پیکارجویان داعش و هواداران آنها را به اجرای عملیات علیه ترکیه فرا می خواند، با این ادعا که وارد حوزه ی جهادی آنها شده اند و می افزاید؛ با استعانت از خداوند به نبرد علیه ترکیه رفته و آن را نیز در ضمن مناطق ملتهب در آورید. البته این فراخوان چندان نمی تواند خوشایند برای اردوغان و امنیت و استقرار کشور متبوع وی، چه در حال سقوط داعش و چه هر مرحله بعد از آن باشد.
ششم؛ رهبر داعش در پیام خود، گوشه ی چشمی هم به عربستان سعودی و خاندان حاکم بر آن داشته و طرفدارانش را به عملیات های ترور مقامات سعودی و نظامی، پلیسی، وزیران و رسانه ای و نویسندگان و ... آنها تشویق می کند. این فراخوان بغدادی به نسبت سعودی و مقامات آن بی سابقه بوده است، چه که پیش از وی کسانی همچون بن لادن چنین فراخوانی نداده بودند، آن هم به طور ویژه علیه شخصیت های رسانه ای و نویسندگان آنها که بغدادی از آنها با عنوان "الابواق" یاد کرده است.
هفتم؛ در این نوار بغدادی به جنبش اخوان الملسمین تاخته و آنان را "زنادقه" می خواند و آنان را ابزار دست صلیبیان برای حمله به گروه های اسلامی درگیر در سوریه توصیف کزده و آنان و رهبران شان را مرتدانی می خواند که زیر چتر جنگنده های آمریکایی می جنگند.
هشتم؛ با اشاره به معرکه حلب، به رهبران سوریه ای تاخته و میگوید؛ روسیه و نظام اسد در پی ایجاد کیانی نصیری هستند. هرچند که ادبیات حاکم بر نوار صوتی بیشتر به مثابه ی خطبه های جمعه است، اما فضای سیاسی حاکم بر نوار، بازتاب دهنده شرایط دشواری است که داعش این روزها با آن درگیر است، چه که نیروهای عراقی با حمایت و همکاری نیروهای پیشمرگه ی کردستان و با پوشش هوایی آمریکایی ها سعی در بازپس گیری موصل و بیرون راندن داعش از آن دارند، که به مثابه پایتخت عراقی داعش است. رهبر داعش هیچ اشاره ای به منفعل بودن یا بیم داشتن گروه خود خوانده خلافت به نسبت جنگ موصل؛ و نیز هیچ اشاره ای به نقش پیشمرگه های کرد در جنگ موصل و نیز سیر درگیری ها در این شهر ندارد، و همین امر چه بسا نشانگر آن باشد که وی خارج از موصل و یا به مکانی نامعلوم رفته و یا ترجیحا در رقه بسر ببرد.
نکته مهم نظامی و سیاسی دیگری که حاکی از افشای نقشه های داعش و رهبر آن در آینده و به طور مشخص مرحله پساموصلی یا رقه ای در حالت سقوط دارد؛ اینکه ابوبکر بغدادی از اهل موصل با عنوان "مهاجرین و انصار" یاد کرده و از هوادارانش می خواهد به ولایات دولت مبارکه ی داعش در لیبی، مصر و خراسان (افغانستان) و سومالی و یمن مهاجرت کنند.
همچنین از خلال نوار بغدادی چنین دانسته می شود که مدت پیمان آتش بس یکساله ای که میان داعش و دولت ترکیه بوده، به سر آمده و جای خود را به درگیری و رویاروی داده است، چه که بغدادی، حکومت حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان را به سکولاریزم و ارتداد متهم کرده است و یادآور شده که آنان در پی تحقق مصالحشان در شمال عراق و نواحی شام هستند و با حمایت جنگنده های صلیبی وارد جنگ علیه داعش شده اند. با توجه به شرایط کنونی، اردوغان هیچگاه تصور نمی کرد خود را در کانون ثقل تروریسم، بحران و بمب های انفجاری ببیند، زمانی که قصد ورود به بحران سیاسی و نظامی سوریه را کرد و همین پیام بغدادی علیه ترکیه چه بسا دگر بار ناآرامی ها و بمب گذاری ها در این کشور را احیا و بلکه دامن زند.
بسیاری از ناظران غربی و عربی بر  این باورند که عمر چندانی از روزگار دولت داعش باقی نمانده و موصل و رقه که پایتخت های آنها هستند به زودی باتوجه به حجم و توان نیروهای همپیمانان در عملیات علیه داعش سقوط خواهند کرد. اما این باور به لحاظ نظری دربردارنده چند نکته روشن است. قدر مسلم آنکه داعش در راستای مصلحت بقای سازمان دچار انشقاق شود و نگران حقیقی نیز همین جاست.
پیام بغدادی و مضمون فراخوان بسیج گونهی آن بازتاب دهنده ی تحول پیش گفته بوده و فراهم کننده زمینه آن است و اشارت وی به هجرت به ولایات مبارکه در چندین کشور عربی و اسلامی، چه بسا تعبیری رسانه ای از آن باشد.
اما پرسش اینجاست چرا باید پیام انتشار یافته صوتی باشد و دوباره به مانند پیام مسجد نوری کبیر موصل، تصویری نباشد؟! نمی خواهم جوابی به پرسش یاد شده داده باشم اما چه بسا ممکن است این آغاز مرحله ی تازه ای باشد که همان شروع عملیات مخفیانه و زیرزمینی باشد و بغدادی و هم کیشان وی را ناگزیر به تغییر قیافه وادارد.

 

 منبع: رای الیوم لینک مطلب به زبان عربی: http://www.raialyoum.com/?p=555490

بازگردان به فارسی: یاسین عبدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار