کد خبر: 4489
تاریخ انتشار: 14 آبان 1395 - 21:37
رأی جنجالی دادگاه عالی انگلیس در مورد ضرورت رأی نمایندگان مجلس عوام به اجرای ماده 50 پیمان لیسبون همزمان با افزایش نگرانی ها از نتایج انتخابات آمریکا، روز جمعه سبب نوسانات شدید در بازار ارز و سهام در لندن شد.

فراتاب: از زمان رأی غیرمنتظره و شوک‌آور دادگاه عالی انگلیس در روز پنجشنبه گذشته ارزش پوند در برابر دلار و یورو روندی صعودی یافته است.
این روند صعودی که به دنبال اعلام نتایج نشست کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس، تقویت شد، روز جمعه نیز ادامه یافت.
ارزش پوند در بعدازظهر روز جمعه، در برابر دلار آمریکا با 0.63 درصد افزایش، در مقابل 1.2546 دلار و همچنین با 0.45 افزایش در مقابل یورو، در مقابل1.1281 یورو معامله شد.
ارزش پوند از روز پنجشنبه گذشته تاکنون در برابر یورو و دلار آمریکا بیش از دو درصد رشد پیدا کرده است.
سه قاضی دادگاه عالی انگلیس روز پنجشنبه گذشته رأی دادند که هرگونه اقدام برای خروج از اتحادیه اروپا بدون کسب مجوز مجلس عوام غیرقانونی است و دولت 'ترزا می' باید قبل از فعال کردن 'ماده 50' پیمان لیسبون، لایحه مربوطه را برای مذاکره و بررسی در مجلس مطرح کند و آن را به تصویب نمایندگان برساند.
'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده بود که ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان ماه مارس سال آینده فعال خواهد کرد و طبق جدول زمانی موردنظر او، انتظار می‌رفت تا بهار سال 2019، مذاکرات به نتیجه برسد و عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا خاتمه یابد.
اما بارأی دادگاه عالی انگلیس در حال حاضر این جدول زمانی با تردید مواجه شده و همه نگاه‌ها از هم‌اکنون به دادگاه عالی‌تر این کشور که قرار است در اوایل دسامبر درخواست تجدیدنظر دولت انگلیس در خصوص رأی یادشده را مورد بررسی قرار دهد، دوخته‌شده است.
نخست‌وزیر انگلیس تاکنون رأی‌گیری نمایندگان مجلس در خصوص زمان فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون و یا ارائه جزئیات مذاکرات با بروکسل را رد کرده و می‌گوید که این حق دولت است تا در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
شاکیان در دادگاه عالی انگلیس استدلال کرده بودند از آنجاکه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا با مصوبه پارلمان صورت گرفته، لغو این مصوبه به‌ منظور خروج از عضویت نیز مستلزم کسب مصوبه پارلمان است. شماری از نمایندگان مجلس نیز تأکید داشته‌اند که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا باید با مصوبه مجلس آغاز شود.
حزب حاکم محافظه‌کار، اگرچه اکثریت کرسی مجلس عوام را در دست دارد، اما شمار قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس مخالف ترک اتحادیه اروپا و یا حداقل خروج سخت از این اتحادیه هستند.
از زمان اعلام نتایج همه‌پرسی 23 ژوئن (سوم تیرماه) که منجر به رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا شد، ارزش پوند انگلیس تاکنون روندی نزولی داشته است.
بانک مرکزی انگلیس نیز روز پنجشنبه گذشته با وجود پیش‌بینی افزایش نرخ تورم و افزایش دو برابری رشد اقتصادی این کشور در سال آینده میلادی، بر ثابت ماندن نرخ بهره بین‌بانکی تأکید کرد.
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن نیز روز جمعه در آخرین روز معاملاتی هفته، متأثر از افزایش نگرانی‌ها از نتایج انتخابات در پیش روی ریاست جمهوری آمریکا و نتایج نشست کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس به‌ شدت سقوط کرد.
ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس ازنظر ارزش بازاری سهام ثبت‌شده در بهابازار، ارزش‌گذاری و خریدوفروش می شود در روز جمعه، با کاهش 1.32درصدی مواجه شد.
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 89 واحد کاهش، به 6 هزار و 701 واحد رسید.
در همین حال شاخص سایر بورس‌های مهم اروپایی در روز جمعه ، همچون 'دکس ' آلمان ، 'کک 40 ' فرانسه و 'آیبکس ' اسپانیا نیز به دلیل نگرانی از سرنوشت انتخابات آمریکا روند کاهشی داشت.
در حال حاضر رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بسیار نزدیک به هم است و به همین مساله پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تحلیل گران دشوار و همراه با حدس و گمان‌های زیادی شده است.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار