اوج‌گیری بحران در ترکیه در پی افزایش سرکوب‌ها | فراتاب
کد خبر: 4485
تاریخ انتشار: 14 آبان 1395 - 23:05
منصور براتی
دولت ترکیه که توانست در انتخابات پارلمانی مجدد سلطه خود بر پارلمان این کشور را تثبیت کند پس از کودتای نافرجام ارتش با شدت بیشتری به سرکوب و بازداشت منتقدان و مخالفان خود می‌پردازد.

فراتاب - گروه بین الملل: دولت ترکیه که توانست در انتخابات پارلمانی مجدد سلطه خود بر پارلمان این کشور را تثبیت کند پس از کودتای نافرجام ارتش این کشور با شدت بیشتری به سرکوب و بازداشت منتقدان و مخالفان خود می‌پردازد؛ امروز نیروهای امنیتی ترکیه «فیگن یوکسکداغ» و «صلاح الدین دمیرتاش»، دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها را دستگیر کردند. همزمان منابع خبری در ترکیه از وقوع انفجاری در استان دیاربکر واقع در شرق ترکیه با هشت کشته و ۱۰۰ زخمی خبر دادند. پ.ک.ک مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

حزب حاکم عدالت توسعه که تا اواسط سال 2014 نمایشی اصلاح‌گرایانه و قابل‌قبول از خود به نمایش گذاشته بود، با انتخاب «رجب طیب اردوغان» به ریاست جمهوری روند متفاوتی را در پیش گرفت. یکی از ابتکارات درخشان این حزب حل نسبی اختلافات با کُردهای این کشور بود که به آتش‌بس میان دولت با پ‌ک‌ک انجامید؛ اما تحولات بحران سوریه از یک‌سو و اقتدارگرایی اردوغان از سوی دیگر باعث شد تا روند صلح‌طلبانه پیشین کنار گذاشته شود و کابینه ترکیه مشی ملی‌گرایانه که گاه از آن به نوعثمانی‌گرایی نیز یاد می‌شود را آغاز کند و مشت آهنین خود را به سمت مخالفان بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، یک منبع امنیتی ترکیه اعلام کرد که یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مقابل یک مرکز پلیس در منطقه باغلار در استان دیاربکر واقع در شرق این کشور منفجر شد. خبرها تا این لحظه حاکی از کشته شدن هشت تن و زخمی شدن ۱۰۰ تن دیگر در این انفجار است. به گفته منابع خبری در این انفجار که ساعاتی پس از بازداشت فیگن یوکسکداغ و صلاح الدین دمیرتاش، دو رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (حزب طرفدار کردها در پارلمان ترکیه) و ۹ نماینده دیگر حزب دموکراتیک خلق‌ها رخ داد، مرکز پلیسی که نمایندگان مذکور به آنجا منتقل شدند، هدف قرار گرفت. حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. «بن‌علی ایلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه از کشته شدن هشت تن شامل پنج غیرنظامی، دو نیروی پلیس و یک نیروی تکنسین خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت خانم یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش در خانه‌هایشان در آنکارا و دیاربکر بازداشت شدند. «اردیس بالوکن»، رییس گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در مقر این حزب بازداشت شد. دمیرتاش پیش از بازداشت با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، از مراجعه پلیس با حکم بازداشت به خانه‌اش خبر داده بود. وزارت کشور ترکیه علت بازداشت‌های گسترده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها را خودداری آن‌ها از حضور در دادگاه و ارائه شهادت درباره پرونده‌های مربوط به مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.

مجلس ترکیه که در کنترل حزب حاکم عدالت و توسعه است بهار امسال با تصویب قانونی، مصونیت پارلمانی گروهی از نمایندگان را لغو کرد و اقدامات دیروز دولت ترکیه نیز در راستا همین روند ارزیابی می‌شود. پیش‌تر، «گلتان کیشیناک» و «فرات آنلی»، شهرداران مشترک دیاربکر ترکیه بازداشت‌شده بودند و نماینده دولت به سرپرستی شهرداری بزرگ‌ترین شهر کردنشین ترکیه منصوب‌شده بود.

دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها و نمایندگان آن را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده ولی این حزب این اتهام را رد می‌کند. حزب دموکراتیک خلق‌ها، با ۵۹ کرسی در پارلمان ترکیه، دومین حزب مخالف در این کشور است. این حزب در انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵ توانست با کسب بیشتر از ۵ میلیون رأی، نزدیک به ۱۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. همچنین دمیرتاش رهبر این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 رأی حدود 6 میلیون نفر از مردم ترکیه را به خود اختصاص داده بود.

در واکنش به این تحولات «فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: اتحادیه اروپا به‌شدت نگران دستگیری نمایندگان و رهبران کُرد در ترکیه است. وی همچنین در خصوص بررسی دستگیری نمایندگان کرُد ترکیه خواستار تشکیل جلسه نمایندگان اعضای اتحادیه اروپا در آنکارا شد. در همین راستا دولت آلمان سفیر ترکیه را برای ارائه توضیح درباره بازداشت رهبران و نمایندگان کُرد مجلس ترکیه احضار کرده است.

منصور براتی، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار