پیامدهای بی توجهی به ترانزیت دریایی | فراتاب
کد خبر: 4484
تاریخ انتشار: 15 آبان 1395 - 00:38
محمد حسن گودرزی

فراتاب- سرویس اقتصادی: از دیرباز و از زمانی که انسان موفق به ساخت وسایل حمل و نقل ابتدایی شد، حمل و نقل کالا و خدمات به عنوان جزیی از زندگی اقتصادی و معیشتی انسان اهمیت خود را نشان داده است. در این میان حمل و نقل دریایی به دلیل شرایط خاص و امکان دسترسی به سرزمین های دور همواره مورد توجه بازرگانان ملل مختلف بوده است. حتی در دنیای امروز علیرغم امکان حمل و نقل هوایی کالا، حمل و نقل دریایی همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است و در پاره ای از موارد اهمیتی دوچندان دارد.

ایران نیز به دلیل حضور در منطقه خاورمیانه مسیر مناسبی برای ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان شرق و غرب است. در این میان موقعیت استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان برای ایران، این مناطق دریایی را به تبدیل به فرصتی مناسب برای رونق حمل و نقل دریایی و حرکت اقتصاد این کشور به وجود اورده است.

متاسفانه علیرغم تمامی موقعیت هایی که در اختیار ایران برای توسعه حمل نقل دریایی قرار دارد، این کشور نتوانسته که به طور کامل از ظرفیت های خود برای تبدیل شدن به یک هاب تجاری در منطقه استفاده کند. در حقیقت غفلت دولت های ایران از قابلیت های تجاری این منطقه و نگاهی صرفا سیاسی به خلیج فارس و تنگه هرمز باعث شده که کشور هایی مانند امارات متحده عربی و قطر علیرغم وجود خط ساحلی کوتاه تری نسبت به ایران و کمتر بودن نیروی کار متخصص با فراهم آوردن شرایط مناسب سرمایه گذاری در کشورهای خود موقعیت را برای تبدیل شدن به هاب تجاری در منطقه خاورمیانه به دست آورند. در عین حال باید به این نکته اشاره کرد که این کشورها برخلاف ایران با مشکلاتی مانند تحریم ها رو به رو نبوده اند و همین امر باعث پیشی گرفتن و رونق اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران شده است.

در این میان وضعیت کنونی سواحل مکران نیز بسیار قابل تامل است. این سواحل که مسافتی طولانی از بندر چابهار تا تنگه هرمز را در بر می گیرند در طول تاریخ مورد بی توجهی تمامی دولت ها در ایران قرار گرفته اند. در حقیقت علیرغم موقعیتی که این سواحل به دلیل راه داشتن به آب های آزاد دارد همچنان با توسعه نیافتگی اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند. در واقع به غیر از بندر چابهار سایر مناطق ساحلی مکران همچنان بدون تغییر نسبت به گذشته باقی مانده اند و این اتفاق در حالی رخ داده است که این مناطق دارای تعداد زیادی نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشند. نتیجه این توسعه نیافتگی، مهاجرت نیروی کار این منطقه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شهر های بزرگتر در ایران به دلیل فقر و رشد بیکاری در مکران و بروز مشکلاتی مرتبط با امنیت این منطقه شده است.

راه حلی که می توان برای توسعه مناطق ساحلی در جنوب کشور که نتیجه آن رونق حمل نقل دریایی است به کار برد رفتن به راهی است که پیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس رفته اند یعنی تسهیل سرمایه گذاری. در ایران به دلیل وجود بروکراسی اداری و یرخی از قوانین مرتبط با سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در کشور به کندی و مشکلات زیادی همراه است تا جایی که گاها این شرایط باعث دلسردی سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کوچ سرمایه به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود. به همین دلیل باید با نگاهی ویژه به  این مناطق و تسهیل سرمایه گذاری در این مناطق تلاش شود که از عقب ماندگی مناطق ساحلی کشور جلوگیری و با توسعه و تاسیس مناطق بندرگاهی در جنوب کشور در زمینه حمل و نقل دریایی عقب ماندگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را جبران کرد تا ایران و صنعت حمل و نقل دریایی آن بتواند به جایگاهی که استحقاق رسیدن آن را داشته است دست پیدا کند.

خبرنگار اقتصادی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار