کد خبر: 4479
تاریخ انتشار: 14 آبان 1395 - 11:04
دادستان ترکیه دمیرتاش ،رقیب کُرد انتخاباتی اردوغان، را بازداشت کرد
موج بازداشتهای جمعی اینبار به رهبران سومین حزب بزرگ پارلمانی ترکیه رسید دست کم 11 عضو پارلمان ترکیه که همگی کُرد هستند، در حمله شبانه پلیس به منازلشان بازداشت شده اند.

فراتاب گروه بین الملل: با حکم دادستانی کل ترکیه موج بازداشت فعالین و منتخبین کُرد که از شهرداران شهرهای بزرگ آغاز شده بود به رهبران سومین حزب بزرگ پارلمانی در ترکیه سرایت کرد. بنا به اخبار رسانه های بین المللی نیروهای ویژه پلیس و نیروهای ضد ترور نیمه شب گذشته با حمله منازل شخصی رهبران کُرد 11 نفر از آنان را بازداشت کرده اند.

نکته قابل تامل بازداشت صلاح الدین دمیرتاش و فیکن یوکسداغ رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها است این حزب با داشتن 59 کرسی، سومین حزب بزرگ ترکیه به شمار می رود. همچنین دمیرتاش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یکی از سه کاندیدای نهایی و رقیب رجب طیب اردوغان بود که بیش از 9 درصد آرای مردم ترکیه را از آن خود کرده بود.

اسامی بازداشت شدگان

وزارت کشور ترکیه اسامی 11 رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را به شرح زیر اعلام کرده است:

صلاح الدین دمیرتاش، فیگن یوکسکداغ، محمد علی اصلان، زیا پیر، فرهاد اینکو، لیلا برلیک، سلما ایرماک، نورسل آیدوغان، عبدالله زیدان، گرو پیلان و لیلا زانا. وزارت کشور ترکیه همچنین در بیانیه ای که توسط رسانه های نزدیک به دولت منتشر شده است چنین گفته است: «در راستای دستوراتی که دادستانی جمهوریت ترکیه در استان های دیاربکر، شرناخ، حکاری، وان و بینگول صادر کرده است 11 نماینده پارلمان ترکیه در راستای رسیدگی به پرونده هایشان دستگیر شده اند.»

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر مقامات ترکیه ای ابتدا اقدام به بستن رسانه های مخالفین و منتقدین و کردها کردند و سپس در مناطق کردنشین اینترنت را قطع کرده و اقدام به بازداشت شهرداران منتخب شهرهای بزرگی نظیر دیاربکر کردند امری که با اعتراضات بین المللی از جمله مقامات اتحادیه اروپا روبرو شد. سپس شب گذشته در ادامه همین روند رهبران تاثیرگذار حزب دموکراتیک خلق ها را بازداشت کرده اند. امری که با توجه به نماینده بودن این افراد در تاریخ پارلمانی ترکیه بی سابقه است.

نظرات
آخرین اخبار