کد خبر: 4465
تاریخ انتشار: 13 آبان 1395 - 14:00
درحالی‌که هجده روز از آغاز عملیات موصل می‌گذرد، دیروز بار دیگر درگیری لفظی میان آنکارا و بغداد بر سر حضور غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه در استان نینوای عراق بالا گرفت.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت, درحالی‌که هجده روز از آغاز عملیات موصل می‌گذرد، دیروز بار دیگر درگیری لفظی میان آنکارا و بغداد بر سر حضور غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه در استان نینوای عراق بالا گرفت؛ «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق تهدید کرد که کشورش به دنبال جنگ با هیچ کشوری ازجمله ترکیه نیست، ولی اگر مجبور به جنگیدن باشد، آمادگی دفاع از خود را دارد.

نخست‌وزیر عراق دیروز تأکید کرد که کشورش با ترکیه قصد جنگیدن ندارد ولی اگر ترکیه بخواهد با عراق وارد جنگ شود، این کشور آماده است با ترکیه مقابله کند. العبادی اظهار داشت: «ما  به دنبال جنگ با ترکیه نیستیم؛ ولی اگر ترکیه خواهان جنگیدن با ما باشد ما آماده‌ایم». به گزارش وبگاه شبکه خبری المیادین، وی همچنین افزود: ما از جسارت ترکیه نگرانیم و امیدواریم که به دنبال دخالت نظامی در عراق نباشد. وی همچنین تأکید کرد، دخالت نظامی ترکیه در عراق منجر به تجزیه ترکیه خواهد شد. العبادی در مورد میانجیگری بین عراق و ترکیه برای پایان دادن به تنش بین این دو کشور گفت که وی از هرگونه میانجیگری استقبال می‌کند. نخست‌وزیر عراق در خصوص میانجیگری ایران نیز بیان داشت که تاکنون از سوزی این کشور پیشنهاد میانجیگری ارائه نشده است. العبادی در مورد احتمال قطع رابطه عراق با ترکیه نیز عنوان داشت که باوجود فشارهایی برای قطعی روابط، کشورش هرگز روابط خود با همسایه شمالی‌اش را قطع نخواهد کرد.

از سوی دیگر شبکه ان‌تی‌وی ترکیه روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور تانک‌ها و خودروهای زرهی را در شهر سیلوپی واقع در استان شرناق در جنوب شرق ترکیه در مرزهای مشترک با عراق مستقر کرده است. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌ازاین گفته بود که قصد دارد حضور نظامی خود در مرز با عراق را افزایش دهد. ترکیه در هفته‌های گذشته بر سر حضور نیرو‌هایش در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل تنش‌های زیادی با دولت مرکزی عراق داشته است. نیروهای ترک در این پایگاه هزاران سرباز منطقه اقلیم کردستان را آموزش داده‌اند. درحالی‌که مقامات بغداد می‌گویند عراق برای آزادسازی موصل از دست داعش نیازی به نیروهای آنکارا ندارد، اردوغان ادعایی صدام‌گونه را مطرح کرده است. اردوغان در سخنانی مدعی شده که «موصل ازنظر تاریخی متعلق به ترکیه است.». در همین راستا دیروز «فکری ایشیک»، وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی بابیان این مطلب، گفت: ترکیه ملزم نیست که پشت مرزها منتظر بماند و اگر نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در منطقه سنجار حضور یابند، ترکیه هر اقدامی لازم باشد انجام خواهد داد. وی افزود، ترکیه ممکن است در صورت لزوم، نیروهای بیشتری را به پایگاه بعشیقه در نینوا اعزام کند.

 

آزادی 60 روستا در محور جنوبی موصل

روز گذشته نیروهای ارتش عراق در ادامه عملیات نظامی درون شهر موصل به 16 کیلومتری فرودگاه موصل رسیدند، فرمانده عملیات نینوا با اشاره به پیشروی نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی این استان تأکید کرد: استحکامات دفاعی داعش به‌سرعت در حال فروپاشی است اما به‌منظور حفظ جان غیرنظامیان، پیشروی به مرکز موصل بااحتیاط انجام می‌شود. سرلشکر «نجم الجبوری»، فرمانده عملیات نینوا بابیان اینکه پیشروی نیروهای مشترک عراقی را در هفدهمین روز عملیات آزادسازی نینوا بیشتر از حد انتظار و جلوتر از برنامه خواند و گفت: روحیه بالای همه نیروهای امنیتی عراق پیروزی‌های اخیر را به همراه داشته که موجب آشفتگی و از هم فروپاشی صفوف داعش نیز شده است. الجبوری گفت: «درعین‌حال نیروهای عراقی قضیه انبوه جمعیت ساکن در داخل شهر موصل را نادیده نگرفته و نمی‌خواهد که آتش این نبردها جان غیرنظامیان بی‌گناه را تهدید کند و عملیات موصل تا به امروز هم به فضل پروردگار خسارت جزیی از بین غیرنظامیان داشته است.» فرمانده عملیات نینوا شمار روستاهای آزادشده در محور جنوبی موصل را بالغ‌بر 60 روستا خواند و گفت: «آزادی قندهار داعش که همان منطقه الشراره در جنوب موصل است و همچنین روستاهای القیاره پیشروی نیروهای امنیتی را تسریع می‌کند.» به گزارش فارس، الجبوری ضمن تقدیر از رشادت‌ها نیروهای بسیج مردمی و اقدامات سریع آن‌ها در قطع خطوط امدادرسانی به دشمن داعشی در غرب موصل گفت: «به فضل پروردگار همه عملیات موصل به‌صورت خوبی پیش می‌رود.» الجبوری در خصوص محور شمالی عملیات نیز با اشاره به ورود نیروهای عراقی به منطقه شلالات در سد موصل گفت: «نیروهای پیشمرگه نیز بعشیقه را محاصره کرده‌اند و شرایط خوب است.»

نظرات
آخرین اخبار