1792 عراقی در ماه اکتبر کشته شده اند | فراتاب
کد خبر: 4447
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 - 19:49
یونامی اعلام کرد:
سازمان ملل متحد امروز (سه شنبه) آمار قربانیان و افراد آسیب دیده در پی خشونت‌ها در عراق را اعلام و تاکید کرد که ناآرامی‌ها در ماه اکتبر 3150 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

فراتاب-گروه بین الملل:به موجب آماری که از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر گردید، در جریان عملیات تروریستی، خشونت ها و مخاصمات مسلحانه در ماه اکتبر 2016 در عراق، جمعاً یک هزار و 792عراقی کشته و یک هزار و 358 نفر مجروح شده اند.
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در ماه اکتبر هزار و 120 نفر (شامل 15 نفر مامورپلیس فدرال، سازمان دفاع غیرنظامی، حفاظت مقامات، پلیس حفاظت از تاسیسات و ادارات آتش نشانی) بوده و در عین حال هزار و 5 (1005) نفر (شامل 8 نفر از ماموران پلیس فدرال، سازمان دفاع غیرنظامی، حفاظت مقامات، پلیس حفاظت از تاسیسات و ادارات آتش نشانی) مجروح شده اند.
علاوه بر آن 672 عضو نیروهای امنیتی عراق (شامل نیروهای پلیس درگیر در نبرد، اعضای نیروهای پیشمرگه، نیروهای امنیتی، و شبه نظامیانی که همراه با ارتش می جنگند، به استثنای تلفات مربوط به عملیات در استان انبار) نیز کشته و 353 نفر (به استثنای آمار مجروحان در استان انبار) زخمی شده اند.
آمار ماه اکتبر گویای آن است که بیشترین میزان تلفات دراستان بغداد با یک هزار و 75 غیرنظامی (268 کشته و 807 زخمی) رخ داده است. میزان تلفات در استان نینوا 566 کشته و 59 زخمی، در کرکوک 58 کشته و 112 مجروح، در صلاح الدین 16 کشته و 2 زخمی، و در دیاله 4 کشته و 2 مجروح بوده است.
بموجب آماری که یونامی از اداره بهداشت استان انبار دریافت کرده است، میزان تلفات در این استان 227 غیرنظامی (206 کشته و 21 مجروح) بوده است. این آمار میزان تلفات تا 31 اکتبر را شامل می شود.
در این خصوص نماینده ویژه ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، آقای یان کوبیش، اظهار داشت "میزان تلفات غیرنظامیان همچنان رو به افزایش است و همچنان این غیرنظامیان هستند که بهای نهایی جنگ را می پردازند."
وی افزود، "با ادامه عملیات در موصل و سایر بخشهای استان نینوا و در حالی که داعش با استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و اعدام افرادی که مقاومت می کنند، همچنان به اعمال تروریستی خود ادامه می دهد، بار دیگر غیرنظامیان متحمل صدمات شده و آمار گویای افزایش شمار کشته شدگان غیرنظامی است. سازمان ملل متحد بار دیگر بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از حمایت از سکنه غیرنظامی در برابر آثار خشونتها و مخاصمه مسلحانه تاکید می نماید."

***
* تذکر: به طور کلی، یونامی قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند. آمار تلفات استان انبار از اداره بهداشت دریافت شده و در بالا مورد توجه قرار گرفته است. به علت حساسیت وضعیت میدانی و اختلال در ارائه خدمات، این امکان وجود دارد که آمار تلفات دریافت شده از اداره انبار کاملا گویای تعداد واقعی تلفات در آن مناطق نباشد. در برخی موارد یونامی صرفاً تا اندازه ای قادر به تایید برخی حوادث است. یونامی همچنین گزارش هایی، بدون آن که قادر تعیین صحت آن ها باشد، در خصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت ها پس از فرار از موطن شان دریافت می کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت های پزشکی رخ می دهد. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد

نظرات
آخرین اخبار