وقتی لباس اصیل کُردی غریبی می کند! | فراتاب
کد خبر: 4443
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 - 10:53
آیا گرایش به پوشیدن لباس کردی به عنوان یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین لباسها، در میان جوانان کُرد در حال کاهش است؟ مدهای روز و عمدتاً غربی تا چه میزان باعث مهجوری و غریبی لباس اصیل کردی شده اند؟

 فراتاب - گروه اجتماعی: استفاده از لباس کردی در مناطق کردنشین به ویژه استان کردستان در حالی روند نزولی به خود گرفته است که این روزها انتخاب نخست جوانان کردستانی آخرین مدهای غربی است که در معابر عمومی شهرهای این استان مانور می دهد.

لباس های کردی زنانه و مردانه از جمله پوشش های اصلی ایرانی و اسلامی به شمار می رود تمامی کارشناسان امر و حتی مسئولان و مدیران دولتی نیز این مهم را تائید کرده و می کنند ولی علیرغم وجود این ویژگی اصیل و مهم، سالهاست که لباس های کردی به جای تن پوش آدم ها به ویترین مغازه ها کوچ کرده اند.

در طول حدود دو دهه اخیر و در جشنواره ها و همایش های متعدد داخلی و خارجی لباس کردی زنانه و مردانه به دلیل تنوع در رنگ، نوع پوشش و همچنین مواد اولیه کاملا طبیعی در ردیف لباس های برتر قرار می گیرند ولی این مهم زمانی روی می دهد که امروز دیگر لباس های کردی جزو انتخاب های آخر جوانان کردستانی و سایر مناطق کشور است.

لباس کردی در بخش آقایان و خانم ها باتوجه به ویژگی های خاصی از جمله طرح، رنگ و تنوعی که دارد در سالهای نه چندان دور و حتی در میان سایر ملل از استقبال چشمگیری برخوردار بود ولی متاسفانه هر روز که می گذرد از محبوبیت آن در میان تمامی اقشار به ویژه جوانان کاسته می شود و اگر وضعیت بر همین روال باشد تنها یک دهه دیگر کافی است که برای دیدن فرهنگ و پوشش چند هزار ساله مردم کردستان باید سراغ موزها و کتابهای تاریخی رفت.

تا اواخر سالهای دهه هفتاد هجری شمسی استان کردستان و سایر مناطق کردنشین کشور را به نوع پوشش و استفاده از لباس های محلی آن می شناختند و همواره یکی از دلایل اصلی حضور مردم سایر استانهای کشور در این مناطق دیدن نوع پوشش خاص و محلی بود که متاسفانه امروز دیگر هیچ خبری از این پوشش محلی و بومی در میان نیست و هر روز مدلهای جدید تولیدات غربی وارد بازارهای استان شده و البته مسئله قاچاق نیز در این حوزه کم نقش بازی نکرده است.

این روزها با گردشی کوتاه در خیابان ها و معابر سنندج و سایر شهرهای کردنشین کردستان و البته دیگر استانهای کردنشین مشخص می شود که دیگر خبری از تنوع رنگ لباس زنان و دختران کرد در میان نیست و تولیدات چینی و ترک جای صاحب خانه را تنگ و به نوعی اشغال کرده است.

در شرایط فعلی لباسهای کردی زنانه و مردانه در استان کردستان به جای خودنمایی بر تن آدمهای شهر به ویترین تعداد محدودی از مغازه ها کوچ کرده و جای آنها را لباسهایی پر کرده است که هیچ تناسبی با فرهنگ و سابقه تاریخی ایران اسلامی ندارند و متاسفانه نکته نگران کننده ادامه این روند و عدم توجه دستگاه ها و سازمانهای متولی به این مقوله جدی و ضد فرهنگی است.

لباس های زنانه کردی دارای پوشش اصیل اسلامی و ایرانی هستند

چوخه رانک که لباس مردان کرد بوده و از الیاف تولیدی خود منطقه و با دستان هنرمندان بافته می شد، از جمله پوشش های مخصوصی بود که در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک بود ولی امروز دیگر جوانان استان رغبتی برای پوشیدن آن از خود نشان نمی دهند و هر روز که می گذرد از هویت تاریخی و فرهنگی خود فاصله می گیرند و کم کم نام این نوع لباس هم به موزه ها و قلب تاریخ فرستاده می شود.

لباس کردی زنان در مناطق کردنشین نیز پوششی اسلامی و ایرانی بود که آن هم با استفاده از تولیدات بومی تهیه می شد ولی امروز دیگر خبری از آن نیست و معدود کسانی هم که لباس کردی می پوشند، پارچه آن را از جنس های چینی و ترکیه ای انتخاب می کنند و دیگر از جنس مرغوب الیاف تولیدی خود منطقه هم نامی باقی نمانده است.

تنوع بالای لباس های زنانه کردی و در عین حال استفاده از الیاف کاملا محلی و بومی از جمله ویژگی های اصلی این نوع لباس به شمار می رود ولی متاسفانه امروز این تنوع در رنگ و بافت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه لباس کردی زنانه و مردانه دارای پوشش کامل و اصیل اسلامی 

جای خود را به تولیدات چینی و ترکیه ای داده است و دیگر نام و نشانی از لباس های محلی کردی زنان در کردستان در میان نیست.

است، عنوان کرد: لباس کردی به ویژه زنانه آن دارای ویژگی های منحصر به فردی به ویژه در بخش پوشش اسلامی است.

حجت الاسلام مختار کرمی بیان کرد: متاسفانه امروز در شرایطی وضعیت حجاب و عفاف وضعیت نگران کننده ای در سطح جامعه پیدا کرده است که ما در استان کردستان می توانیم با ترویج پوشش محلی و لباس کردی بخش زیادی از دغدغه های به وجود آمده را پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه تمامی متولیان حوزه های فرهنگی باید به این مهم توجه داشته باشند، افزود: با فراموش شدن پوشش محلی و لباس های کردی بخشی از رفتارها در جامعه نیز تغییر پیدا می کند و این یک آسیب جدی برای نسل های آینده نیز به شمار می رود.

لباس از جمله عوامل مهم بصری در هر جامعه به شمار می رود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم به اهمیت لباس محلی در این استان اشاره کرد و گفت: لباس یکی از بارزترین عوامل فرهنگی بصری در هر جامعه ای به شمار می رود و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و خواستگاه آنها را مشخص کرد.

سید محسن علوی به اقدامات صورت گرفته از سوی دشمن در راستای مقابله با فرهنگ های مختلف در جهان، اشاره کرد و گفت: با توجه به تهاجم فرهنگ غرب لازم است فرهنگ حفاظت از فرهنگ و آداب و سنن در بین اقوام مختلف جامعه نهادینه شود تا این آیین ها به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت لباس محلی کردی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه گذشت زمان باعث شده است تا امروز لباس محلی به جای حضور در تن پوش مردم بیشتری در ویترین مغازه ها و یا موزه ها مشاهده شود که این یک آسیب جدی برای جامعه به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به نوع لباس های متناسب با شرایط جغرافیایی این استان، گفت: تکامل لباس کردی کاملاً مناسب وضعیت اقلیمی این ناحیه بوده و شیوه نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش، باعث حفظ و استفاده آن تا امروز شده است.

در حالی که مدیران و مسئولان استان در خصوص اهمیت استفاده از لباس کردی به عنوان یک پوشش اصیل اسلامی و ایرانی تاکید می کنند که این روزها واقعیت ها در جامعه چیز دیگری را نشان می دهد که با مشاهده مردم در شهرهای مختلف استان کردستان غربت لباس کردی کاملا مشهود و عینی است.

ورود بی رویه لباس های غربی از مرزهای کردستان در قالب قاچاق کالا از یک سو و نبود مدیریت و متولی مشخص از سوی یک سازمان و یا نهاد دولتی و حتی غیردولتی باعث شده است تا گذشت زمان لباس کردی در کردستان چه در حوزه مردان و چه در حوزه زنان را به فراموشی بسپارد.

ادامه روند فعلی و بی تفاوتی مسئولان و متولیان امر در خصوص سرنوشت لباس کردی باعث شده است که حتی لباس های اصیل زنانه که دارای پوشش بسیار خوب و محجوبی هم بود جای خود را به لباس های تکه تکه شده و همچنین نازک بدهد که با اصل اولیه آن فرسنگ ها فاصله پیدا کرده و بدون شک این روند حتی هویت و اصالت لباس کردی را نیز زیر سوال می برد.

منبع: مهر / نویسنده: آرمان نصرالهی

نظرات
آخرین اخبار