کد خبر: 4440
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 - 09:07
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد
وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه امکان توافق بر سر یک آتش بس در سوریه وجود دارد، وضعیت دیپلماتیک در این کشور را یک «معجون سمی» خواند.

به گزارش فراتاب  به نقل از گاردین، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تازه ترین اظهارات خود مدعی شد که در صورت عدم توافق با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای انعقاد یک آتش بس جدید، شهر حلب- دومین شهر بزرگ سوریه- در معرض خطر «بمبارانی نابود کننده» از سوی روسیه قرار دارد.

کری همچنین گفت که هنوز بر این باور است امکان توافق بر سر یک آتش بس وجود دارد و طرحهای ارائه شده هنوز در حال دست به دست شدن میان مسکو و آمریکاست.

جان کری که روز دوشنبه در اندیشکده «چاتم هاوس» در لندن سخنرانی می کرد، اظهار داشت که فرآیند دیپلماتیک حساس و «بسیار خطرناک» است و موفقیت یا شکست آن به اولویتهای حقیقی مسکو منحصر می شود.

وی همچنین مدعی شد که «مسکو به جای پذیرش این حقیقت که مخالفان [دولت سوریه] خواهان برقراری آتش بس هستند؛ با ادعای مبارزه با تروریستها به بمباران شهر حلب می پردازد».

جان کری گفت: چنانچه روسیه عملیات بمباران خود را برای مدتی متوقف نماید تا کشورهای حامی معارضان سوری فرصت یابند که این نیروها را به جداسازی از «جبهه فتح الشام»-  گروهی وابسته به القاعده و با نام پیشین «جبهه النصره»- متقاعد نمایند، امکان توافق بر سر یک آتش بس وجود دارد.

شایان ذکر است که این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا با اعزام نیروهای کمکی دریایی روسیه به دریای مدیترانه همزمان بود؛ اقدامی که به ادعای ناظران غربی ممکن است برای اجرای یک تهاجم جدید در حلب مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که تا پایان دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما»، به اقدامات خود برای یافتن یک راه حل سیاسی جهت خاتمه دادن به بحران سوریه ادامه خواهد داد.

وی همچنین مدعی شد که خلاء سیاسی در واشنگتن در هفته های پس از انتخابات هشتم نوامبر به روسیه فرصتی برای تصرف شرق حلب و همچنین سرکوب معارضان سوری نخواهد داد.

گفتنی است که جان کری در سخنان خود با صراحت غیرمنتظره ای ناتوانی دیپلماتهای غربی در متقاعد ساختن معارضان سوری به توقف مبارزات شانه به شانه خود با گروه «جبهه فتح الشام» را تأیید کرد.

وی همچنین با اشاره به «جنگ میان گروههای مختلف در سوریه گفت که این وضعیت یک معجون دیپلماتیک سمی است».

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار