ارتش عراق وارد شهر موصل شد | فراتاب
کد خبر: 4436
تاریخ انتشار: 10 آبان 1395 - 22:02
نیروهای ارتش عراق که تا صبح دیروز در حال آزادسازی محور شرقی موصل و منطقه الزوایا بودند، از ظهر روز گذشته با ورود به منطقه «الکرامه» در جنوب شرق شهر موصل، عملیات نظامی در داخل شهر را رسما آغاز کردند.

فراتاب-گروه بین الملل: نیروهای ارتش عراق که تا صبح دیروز در حال آزادسازی محور شرقی موصل و منطقه الزوایا بودند، از ظهر روز گذشته با ورود به منطقه «الکرامه» در جنوب شرق شهر موصل، عملیات نظامی در داخل شهر را رسما آغاز کردند. سرتیپ «سامی العارضی» فرمانده نیروهای ویژه یکم یگان مبارزه با تروریسم صبح دیروز از آزادی کامل منطقه «زوایا» در محور شرقی شهر موصل خبر داده بود. وی همچنین اعلام کرده بود که به زودی نیروهای مبارزه با تروریسم با نیروهای تا بن دندان مسلح در منطقه «کوکجلی» در حاشیه شهر موصل دیدار خواهند کرد تا آماده ورود به شهر شوند. از صبح روز گذشته همچنین نیروهای مبارزه با تروریسم، لشگر نهم زرهی ارتش عراق و سپاه سوم لشگر یکم و لشگر پیاده‌نظام 16 از سه محور وارد منطقه «کوکجلی» در بخش شرقی حاشیه شهر موصل شدند.

اما از ظهر دیروز نیروهای عراقی سرانجام وارد منطقه‌ای که دروازه منطقه الکرامه در داخل موصل محسوب می‌شود شدند. پیش از این برخی منابع نظامی به روزنامه الاخبار لبنان گفته بودند که عملیات موصل هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و جنگ واقعی به ورود نیروها به موصل آغاز خواهد شد. بنا بر تخمین منابع عراقی و آمریکایی در حال حاضر 5 الی 6 هزار تروریست داعشی در داخل شهر موصل حضور دارند و استحکامات دفاعی شدیدی ایجاد کرده‌اند. همزمان با ورود نیروهای عراقی به شهر موصل «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق وارد استان نینوا شد و از یگان‌های نظامی در مناطق جنگی این استان بازدید کرد.

همچنین یک منبع محلی در نینوا اعلام کرد: «داعشی ها اردوگاه الغزلانی یکی از بزرگترین مراکز خود را تخلیه و به سوی مرکز شهر در حال فرار هستند. دهها خودرو حامل تروریستهای داعش در حال فرار به داخل موصل هستند. این اردوگاه یکی از مهمترین مراکز داعش بود.» این منبع افزود: «بر اساس گزارش های دریافتی، داعش زندانهای مخفی خود را در الغزلانی تعطیل کرده است اما از سرنوشت زندانیان خبری در دست نیست. صدای انفجارهای متعدد از اردوگاه دقایقی پس از تخلیه آن از سوی داعش به گوش می رسد.» عبدالامیر یارالله فرمانده عملیات نینوا ما داریم می آییم گفت: «نیروهای لشگر نهم موفق به آزاد سازی روستای الک از لوث داعش شده اند. ساحل چپ موصل زیر آتش نیروهای عراقی قرار گرفته است.» جبش النجباء نیز دیروز اعلام کرد: «نیروهای مقاومت اسلامی النجباء، روستایی الجحش در غرب موصل را آزاد و پرچم عراق را برای بالای آن به اهتزاز درآوردند.» در بیانیه النجباء درباره مانع تراشی درباره حرکت نیروها به سمت تلعفر هشدار داده شده است.

این در حالی است که سخنگوی رسمی هیات الحشد الشعبی عراق (بسیج مردمی)، دیروز اعلام کرد، نیروهای الجشد به حدود 8 روز زمان نیاز دارند تا راه‌های منتهی به شهرستان «تلعفر» را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد و پاکسازی کنند. «احمد الاسدی» به خبرنگاران گفت: (نیروهای) الحشد الشعبی به 7 تا 8 روز جهت پاکسازی و تامین (امنیت) راه‌های منتهی به شهرستان تلعفر از وجود مواد منفجره و بمب‌های کار گذاشته شده نیاز دارند. الاسدی تصریح کرد: الحشد الشعبی اطلاعاتی دارد که تأکید می‌کند که جنگجویان و تروریست‌های داعش از شهر الرقه سوریه به سمت موصل عراق روانه شده‌اند تا از این شهر در برابر حملات نیروهای عراقی دفاع کنند.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است. 

نظرات
آخرین اخبار