آزادسازی 10 روستای جدید در اطراف موصل | فراتاب
کد خبر: 4411
تاریخ انتشار: 9 آبان 1395 - 19:25
برخی رسانه‌ها از روز شنبه خبر دادند که عملیات موصل متوقف‌شده است. این خبر بلافاصله با واکنش ارتش عراق، نیروهای حشد الشعبی و نخست‌وزیر این کشور روبه‌رو شد که اعلام کردند عملیات آزادسازی موصل به‌هیچ‌عنوان متوقف نشده است.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، برخی رسانه‌ها از روز شنبه خبر دادند که عملیات موصل متوقف‌شده است. این خبر بلافاصله با واکنش ارتش عراق، نیروهای حشد الشعبی و نخست‌وزیر این کشور روبه‌رو شد که اعلام کردند عملیات آزادسازی موصل به‌هیچ‌عنوان متوقف نشده است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد، در طول 48 ساعت گذشته تعدادی روستا در موصل آزادشده و عملیات تا زمان آزادی کامل نینوا ادامه خواهد داشت.

گرچه رسانه‌های بین‌المللی عنوان کرده بودند ائتلاف آمریکایی عنوان کرده است که دیگر در عملیات موصل شرکت نمی‌کند، امروز نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی توانستند فتوحاتی در موصل داشته باشند و درعین‌حال حمله نیروهای داعش به شهر الرمادی را نیز خنثی کنند. بدین ترتیب در شرایطی که حشد الشعبی توانست دو روستای دیگر را از دست تروریست‌ها داعش در جنوب غربی موصل آزاد کند، نیروهای عراقی نیز در ادامه تلاش خود برای آزادی مناطق اطراف موصل، کنترل کامل شهر الشوره در جنوب موصل را در دست گرفته و این شهر را از بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته‌شده پاک‌سازی کردند.

نیروهای عراقی روز شنبه ۱۰ روستای جدید را در جنوب غرب موصل آزاد کردند و مشغول پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند. این روستاها عبارتند از سن الذبان، الحمزه، تل طیبه، عین البیضه، الصجمه، الحمیدیه، الشروق، المخلط و الجایف. نجم الجبوری، فرمانده عملیات نینوا نیز اعلام کرد که نیروهای پلیس فدرال، ارتش و گروه‌های حشد الشعبی کنترل روستاهای وادی العین، المساره، مشیرفه، کهریز و علیبه در محور جنوب را در دست گرفتند.

هم‌زمان با عملیات ارتش عراق نیروهای حشد الشعبی امروز به سمت شهر تلعفر حرکت کردند تا تنها مسیر امدادرسانی به داعش بین موصل عراق و رقه سوریه را قطع کنند. درگیری‌ها میان داعش و پیش‌مرگ‌ها در اطراف شهر بعشیقه نیز همچنان ادامه دارد. نیروهای کرد اخیراً شهر بعشیقه را از دست داعش آزاد کردند. به گفته منابع عراقی، پزشکی قانونی نینوا اجساد ۱۳۴ داعشی را تحویل گرفت که در درگیری‌های آزادی شهر الشوره و محور شهرستان تلکیف کشته‌شده بودند. ازجمله کشته‌شدگان ابوعمر الشیشانی و ابوقتاده الزرقاوی از سرکرده‌های داعش هستند. به گفته منابع، داعش تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف بیمارستان نینوا اتخاذ کرده و مانع نزدیک شدن افراد به بیمارستان می‌شود.

با ادامه یافتن عملیات آزادسازی موصل اما تروریست‌های داعش که در حال فرار از این شهر به سمت رقه در سوریه هستند، تلاش کردند سلاح‌ها و تجهیزات خود را زیرزمین و در خانه‌های مردم مخفی کنند. نیروهای «جیش العسره» وابسته به داعش ودروهای خود و تجهیزات نظامی‌شان را از ترس اینکه هدف حملات هوایی قرار نگیرند، زیرخاک دفن کرده‌اند. این منبع به سومریه نیوز گفت: گروه‌های وابسته به داعش عمداً به مخفی کردن تجهیزات نظامی‌شان در خاک و خودورهایشان در منازل روی آورده‌اند تا مبادا از سوی نیروی هوایی عراق و ائتلاف هدف حملات قرار نگیرند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: فرماندهان جیش العسره با خودروی غیرنظامی از شهر موصل به رقه گریخته‌اند تا از سوی نیروهای عراقی هدف قرار نگیرند.

17 هزار آواره در اطراف موصل اسکان یافتند

با تشدید درگیری‌ها میان داعش و نیروهای عراقی در موصل سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرد که از آغاز عملیات موصل تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن از منازلشان در این شهر کوچ کرده‌اند. درحالی‌که صدها آواره به منازلشان در شهر القیاره در جنوب موصل بازگشتند. این اتفاق دو ماه بعد از بازپس‌گیری این شهر از دست داعش است. سازمان ملل برآورد کرده که عملیات موصل به آوارگی یک‌میلیون تن بینجامد. عملیات منجر به بحران انسانی خفقان‌آوری شود چراکه اردوگاه‌ها قادر به پذیرش بیش از نیمی از این‌ها نیستند و فصل زمستان نیز نزدیک است و شرایط برای آوارگان بسیار سخت می‌شود. سازمان جهانی مهاجرت در حال ارزیابی ایجاد محل فرود برای هواپیماها در منطقه القیاره است تا آن را به محل استقرار آوارگان تبدیل کند. شاید بتوان ۶۰ هزار آواره را در آنجا داد. از سوی دیگر وزارت دفاع عراق از فرود آمدن نخستین هواپیمای نظامی در فرودگاه القیاره در جنوب موصل از سال ۲۰۱۴ تاکنون خبر داد.

نظرات
آخرین اخبار