عواملی که بحران رکود در اقتصاد را تشدید کرد | فراتاب
کد خبر: 4410
تاریخ انتشار: 9 آبان 1395 - 18:53
رضا آذر

در تعریف جدید از اقتصاد ایران رشد اندک متغیرهای کلان اقتصادی جای خود را به رکود مطلق داده است و در این شرایط باید مراقب بود تا اقتصاد وارد ریل رشد منفی نشود. به تازگی ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی اعلام کرده است اصلاحاتی که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ایجاد شده منجر به ثبات اقتصادی شده است و لغو تحریم‌ها هم ارتباط مجدد ایران را با اقتصاد دنیا برقرار کرده است. در تحلیل صحبت های این مقام دولتی باید عنوان کرد که علی رغم آرامش نسبی که در اقتصاد ایجاد شده نمی تواند عاملی برای ثبات اقتصادی باشد. به بیان کلی دو مقوله یارانه های نقدی و عدم برقراری روابط برد - برد اقتصادی می تواند دو پاشنه آشیل اقتصاد کشور در رسیدن به ثبات اقتصادی باشد.

طبق آمارها هرساله ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم می شود و این درحالی است که با بودجه یارانه های نقدی می توان در عرض یک دهه پروژه های نیمه تمام کشور را تکمیل کرد. به طور قطع دولتی ها در امر شناسایی واجدین اصلی حذف یارانه نتوانست موفق عمل کند اما شواهد نشان می دهد دولت شرایط کافی برای تصمیم نهایی در این زمینه ندارد.

در بحث جذب سرمایه گذار خارجی دولت کماکان برنامه جامعی ارائه نکرده است و در این راستا برنامه غیر اصولی را که مدنظر قرار داده این است که امتیازات لازم میزبانی از هیات های خارجی را یکی پس از دیگری از دست می دهد و اگر قراردادی هم با طرف ها خارجی منعقد می کند صرفه اقتصادی چشمگیری برای ما ندارد. این در حالی است که در تعریف اقتصاد آزاد این بخش خصوصی است که می تواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد و در این زمینه دولت راهی به جز بهره مندی از توانمندی های ارکان مختلف بخش خصوصی ندارد.

این شرایط نشان می دهد بی ثباتی در اقتصاد کشور ناشی از ساختارهای سیاسی، اداری، اجرایی و قانونی کشور است و چنین دلایلی باعث خواهد شد که دلیلی مبنی بر وجود ثبات در اقتصاد ایران مشاهده نشود؛ لذا اگر سیاست های اقتصادی، کشور را به سمت توسعه هدایت نکند و منجر به رونق تولید نشود و صرفا در جهت کنترل تورم باشد دلالتی بر این نخواهد بود که در ماه های آتی ثبات به اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

کارشناس اقتصادی

نظرات
آخرین اخبار