بوی نفت 60 دلاری می‌آید | فراتاب
کد خبر: 4392
تاریخ انتشار: 8 آبان 1395 - 19:20
در حالی روز دوم اجلاس امروز در وین با حضور اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها برای بررسی وضعیت کشورها برای کاهش تولید ادامه دارد که وزیر نفت آذربایجان اعلام کرده است:« در دیدار هفته گذشته با رئیس جمهور برزیل روی نفت 60 دلاری توافق کردیم.»

فراتاب: به نقل از رویترز، در حالی که روز اول اجلاس اوپک در وین اتریش تقریبا بدون نتیجه به پایان رسیده اما امروز در روز دوم اعضاء اوپکی و غیر اوپکی با امیدواری بیشتری مذاکرات خود را ادامه می‌دهند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در زمان ورود اعضا به اجلاس اوپک در روز جاری تنها نماینده آذربایجانی در حمایت از فریز نفتی اظهارنظر کرده و گفته است تولیدکنندگان باید اقدام لازم برای کمک به افزایش قیمت نفت را انجام دهند.

ناطق علی‌اوف وزیر انرژی آذربایجان گفت: «امروز ما برای بررسی موقعیت کشورها بحث خواهیم کرد. این بحث ابتدا درمورد کشورهای اوپک خواهد بود.

وی افزود: «یک هفته گذشته ما با رئیس جمهور ونزوئلا ملاقات داشتیم این ملاقات در راستای کشورهای اوپکی آمریکای جنوبی که تحت فشار قیمت نفت هستند انجام شد.

وزیر انرژی آذربایجان گفت: «نزوئلا و آذربایجان توافق کردند که برخی اقدامات برای پایداری بازار انجام خواهد شد. توافق کردیم که قیمت نفت حدود بشکه‌ای 60 دلار باشد.»

گزارش رویترز حاکی است سایر مقامات غیراوپکی درباره اقدام مشترک تولیدکنندگان اظهارنظری نکردند. در این رابطه از معاون وزیر نفت قزاقستان درباره نظرش نسبت به دستاوردهای این اجلاس سوال شد.

وی گفت: «ما امیدواریم که قیمت بازار به این اجلاس پاسخ مثبتی بدهد و شاهد افزایش قیمت شویم.»نماینده برزیل هم گفت: کشورش تنها به عنوان ناظر در این اجلاس حضور دارد.

مارشیو فلیکس گفت: تولید نفت برزیل طی چند ماه آینده افزایش خواهد یافت.

روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان که اقدامات حمایتی با اوپک را برای افزایش قیمت نفت تاکنون انجام داده است همچنین در این اجلاس حضور دارد اما تاکنون اظهارنظری بین خبرنگاران نداشته است.

روز جمعه اجلاس اوپک برای کاهش تولید تقریبا به نتیجه‌ای نرسید و بیشتر اتهام‌ها به سمت ایران بوده که نمی‌خواهد تولید نفتش را کاهش دهد. کشورهای صادرکننده نفت اوپک ماه گذشته در الجزایر برای کاهش تولید به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز توافق کردند که این نخستین توافق کاهش تولید اوپک از سال 2008 تاکنون است. این اقدام برای متعادل‌ساختن تولید نفت در بازار و افزایش قیمت صورت می‌گیرد.

گزارش رویترز حاکی است در این اجلاس اوپک تصمیم خاصی نمی‌گیرد اما پیشنهاداتی را برای اجلاس در سطح وزرای اوپک که در 30 نوامبر برگزار می‌شود، خواهند داشت. در اجلاس نمایندگان کشورهای غیراوپک در مذاکرات امروز مکزیک، عمان و بولیوی حضور دارند.

منبع:  فارس

نظرات
آخرین اخبار