زنان مبارز کُرد از بازی متال گیر تا جنگ کوبانی! | فراتاب
کد خبر: 4384
تاریخ انتشار: 7 آبان 1395 - 20:13
چرایی اقبال مجدد به یک بازی قدیمی کامپیوتری
ماجرای یکی از اعضای این گروه ملقب به اسنایپر وولف (SNIPER WOLF) بیشتر از دیگران مورد توجه قرار می گیرد زیرا وی زنی تک تیرانداز و با تبحر بالا در تیراندازی از کردستان عراق است.

فراتاب محمد حسن گودرزی: در چند سال گذشته درباره زنان کرد و دلاوری های آنها و این موضوع که در میدان جنگ، زنان کرد دوشادوش مردان خود به نبرد با دشمن پرداخته اند داستان های زیادی از سوی خبرنگاران حاضر در میادین جنگ در سوریه و عراق نقل شده است. این توجهات به ویژه بعد از نبرد کوبانی که بین کُردها و گروه داعش که در آن نبرد زنان پیشمرگه کُرد رشادت های بسیاری از خود نشان دادند بیشتر شده است. در حقیقت به نظر می رسد که جهانیان سیمای زن کرد را که در کنار شجاعت و دلاوری های خود در میدان جنگ توانسته زیبایی و زنانگی که زنان کُرد همواره به آن معروف بوده اند را به خوبی شناخته است.

با این حال شاید برای خوانندگان این نکته جالب باشد که قبل از جنگ های داخلی سوریه و عراق، و در جایی که کمتر کسی انتظارش را داشت سیمای زن جنگجوی کُرد نه در رسانه های خبری بلکه در بازی کامپیوتری به تصویر کشیده است. در حقیقت زن کُردی که در این بازی معرفی می شود علیرغم اینکه علیه قهرمان داستان ایستاده و در جبهه شَر قرار دارد به رنج های خود به عنوان یک زن بی وطن اشاره می کند و به خوبی بازیکن را با شخصیت خود همراه می کند.

 

تولد پلی استیشن

کنسول پلی استیشن در سال 1994 به طور رسمی وارد بازار بازی های کامپیوتری شد و بیش از 103 میلیون دستگاه از این کنسول بازی جذاب تاکنون فروخته شده است. در میان عناوین و بازی های منحصر به فرد آن یک بازی بیشتر از سایر بازی ها توجهات را به خود جلب کرد. متال گیر سالید (به انگلیسی: Metal Gear Solid) که به صورت سرنام به MGS معروف شد. هیدئو کوجیما به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی این بازی را برعهده داشت و  بازی توسط بخش سرگرمی ژاپنی کونامی ساخته و برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط خود این شرکت برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد.

بازی به دلیل شکل متفاوت روایت بازی که بسیار آنرا به فیلم های سینمایی نزدیک می کرد و شخصیت پردازی های قوی کارکتر های آن در میان طرفداران بازی های کامپیوتری بسیار معروف و محبوب شد. این استقبال تا انجایی بود که  بیش از ۶ میلیون نسخه کپی این بازی از سوی شرکت کونامی  روانه بازار شد. میانگین امتیاز آن در وب‌گاه متاکریتیک ۹۴ از ۱۰۰، و در گیم‌رنکینگز ۹۳.۲۴٪ است. در این میان باید به این نکته اشاره کرد که  این بازی از نظر بسیاری از منتقدین به عنوان یکی از بهترین و مهمترین بازی‌های رایانه‌ای تمام زمان شناخته شده است.

داستان بازی متال گیر سالید، در سال ۲۰۰۵، و در جزیره روباه در جنوب غربی آلاسکا و در حاشیه دریا اتفاق می‌افتد. تروریستی به نام  لیکوئید اسنیک و گروه تروریستی خود به نام فاکس هاند ((FOX-HOUND کنترل جزیره‌ای به نام « شَدو موزز » رو در درست می‌گیرند. آن‌ها برای بر هم نزدن امنیت جهانی دو درخواست از دولت آمریکا دارند: نخست تحویل بقایای جسد سرباز افسانه‌ای بیگ باس در کمتر از ۲۴ ساعت و ۱ میلیارد دلار پول می شوند. در این بین سرباز بازنشسته ای به نام سالید اسنیک از سوی مربی و دوست خود سرهنگ کمپبل فرا خوانده می شود که با توجه به مهارت خود، به پایگاه تروریست ها نفوذ و مانع از اقدامات آنها شود. این در حالی است که تروریست ها برادرزاده سرهنگ کمپبل به نام مریل و دانشمندی به نام دونالد اندرسون را نیز به گروگان گرفته اند.

در میان شخصیت های بازی شاید جذاب ترین رویارویی را بتوان میان اسنیک و اعضای گروه فاکس هاند باشد. این گروه متشکل از افراد نخبه ای از کشورهای مختلفی  است که هر کدام در زمینه خاصی متخصص می باشند. در این میان شاید ماجرای یکی از اعضای این گروه ملقب به اسنایپر وولف (SNIPER WOLF) بیشتر از دیگران مورد توجه قرار می گیرد زیرا وی زنی تک تیرانداز و با تبحر بالا در تیراندازی از کردستان عراق است.

از نبرد انفال تا نبرد شَدو موزز

"در میدان جنگ به دنیا اومدم. صدای جیغ، شلیک اسلحه و آژیر خطر لالایی من بودند." داستان زندگی اسنایپر وولف براساس آنچه که منتشر شده به این شرح است: اسنایپر وولف متولد 1976 در کردستان عراق است. قد 1.76 متری و موی روشن و چشمانی به رنگ سبز وی را زنی زیبا از نظر ظاهری مبدل می کند. در سال 1988، وولف شاهد قتل عام دوستان و خانواده خود به وسیله بمباران شیمیایی ارتش عراق در جریان عملیات انفال بود. اسنایپر بعد از این ماجرا به وسیله وزارت کشور عراق ربوده و با تمرینات سخت و شستشوی مغزی تبدیل به یک تک نیرانداز ماهر و خطرناک می شود. وی توسط سرباز افسانه‌ای، بیگ باس در یک اردوگاه آوارگان کُرد که در طول ناآرامی های بعد از جنگ اول خلیج فارس در عراق برپا شده بود، کشف می شود. بیگ باس موفق می شود وی را به آمریکا برده و تلاش می کند تاثیرات شستشوی مغزی وولف را از بین ببرد. با این حال بعد از بمباران های 1996 عراق، مشکلات روحی وولف آشکار و تلاش می کند از طریق پیوستن به فاکس هاند انتقام گیری کند.

 

 

 

شاید در میان شخصیت های منفی بازی، شخصیت اسنایپر وولف بیشتر از همه توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کرده و حتی حس ترحم و همدردی وی را برانگیزد. در این بین نمی توان از صداگذاری و طراحی گرافیکی این شخصیت بدون توجه گذشت. صدای زنانه ولی خشن اسنایپر وولف که توسط تاسیا والنتزا ((Tasia Valenza دوبله شده تاثیر به سزایی بر افزایش جذابیت این شخصیت گذاشته است. به تمامی این ها نوع مبارزه با شخصیت اسنایپر وولف را اضافه کنید که بازیگر این بازی باید با مهارت بالای اسنایپر وولف به عنوان تک تیرانداز مقابله کند.

 

شاید دیدن زنان کُرد که در جبهه های عراق و سوریه علیه داعش می جنگند برای جهانیان تازگی داشته باشد اما به نظر می رسد این زنان قبلا نیز خود را به جهانیان به خوبی معرفی کرده و توانایی خود را به اثبات رسانده اند. علیرغم اینکه در این بازی نماینده این زنان در جبهه شر می جنگد اما آنقدر شخصیت جذابی برای مخاطب دارد که علیرغم اینکه بازیگر بازی موفق به شکست وی می شود باز هم در ذهن وی به عنوان یک رقیب قابل احترام باقی می ماند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار