پارلمان اروپا طرح عادی‌سازی روابط با ایران را تصویب کرد | فراتاب
کد خبر: 4368
تاریخ انتشار: 5 آبان 1395 - 20:55
نمایندگان پارلمان اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر در استراسبورگ با ۴۵۷ رای موافق، ۱۷۴ رای مخالف و ۶۷ رای ممتنع، قطعنامه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران را تصویب کردند.

فراتاب-گروه بین الملل:نمایندگان پارلمان اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر در استراسبورگ با ۴۵۷ رای موافق، ۱۷۴ رای مخالف و ۶۷ رای ممتنع، قطعنامه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران را تصویب کردند. کمیته روابط خارجی پارلمان، پیشتر طرح این قطعنامه را تصویب کرده بود. پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید روابط خود را با ایران بر اساس گفتگوهای متقابل، همکارانه، انتقادی و سازنده از سر بگیرد. نمایندگان نهاد قانونگذاری اروپا خواستار گسترش تجارت با ایران شده و نهادهای اروپایی را به در پیش گرفتن دیپلماسی فعال در برابر ایران به‌ویژه برای کاهش تنش‌های فزاینده میان تهران و ریاض و تلاش برای توقف اجرای احکام اعدام در ایران، فراخواندند. ریچارد هوییت، نماینده پارلمان اروپا از بریتانیا و گزارشگر طرح «عادی‌سازی» روابط با ایران، با ابراز حمایت از طرح سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپایی برای افتتاح یک دفتر نمایندگی در تهران گفت: «من طرفدارهمکاری [با ایران] برای حفظ امنیت دریایی در خلیج فارس، به‌عنوان یک گام مشخص به منظور رسیدن به یک ساختار امنیتی جدید برای کل منطقه هستم.» در حالی که بریتانیا و فرانسه از سال‌ها پیش روابط گسترده‌ای به‌ویژه در زمینه‌های تسلیحاتی-امنیتی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برقرار کرده‌ اند، به نظر می‌رسد تقویت پیوندهای امنیتی جدید با ایران، نشانگر شکل جدیدی از توازن قوا در منطقه بحرانی خاورمیانه باشد.

 آقای هوییت ‌که پیش از تصویب این قطعنامه در پارلمان، نسبت به نظر مساعد نمایندگان ابراز امیدواری کرده بود- افزود: هدف [دیگر] امضای قراردادهای مشارکت و همکاری برای انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری‌ دوجانبه و بهره‌مندی ایران از عضویت در سازمان تجارت جهانی است.» پارلمان اروپا می‌گوید از زمان اجرایی شدن برجام، تجارت میان ایران و اروپا ۴۳ درصد افزایش یافته است. با وجود عزم پارلمان اروپا برای گسترش تجارت با ایران، نقض حقوق بشر در این کشور به‌عنوان یک مانع برای تعمیق روابط اقتصادی با ایران توصیف شده است. در قطعنامه پارلمان اروپا، نسبت به محدودیت آزادی بیان در عرصه مجازی، نظارت سازمان‌یافته بر اینترنت و نقض حقوق و آزادی‌های «مردم» انتقاد شده است. این قطعنامه همچنین با یادآوری مخالفت اصولی اروپا با مجازات اعدام، خواستار توقف فوری اجرای این مجازات علیه محکومان جرایم عمدتا مرتبط با مواد مخدر شده اند. نمایندگان پارلمان اروپا از همتایان ایرانی خود در مجلس خواسته اند تا در اولین گام، مجازات اعدام درباره افراد زیر ۱۸ سال را ملغی کنند. 

نظرات
آخرین اخبار