کد خبر: 431
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 02:54
توفیق عکاشه، نمایندۀ پارلمان مصر به دلیل دعوت از سفیر رژیم اسرائیل و صرف غذا با وی، هدف پرتابِ کفش همکار خود در پارلمان قرار گرفت.

به گزارش فراتاب،در جلسۀ روز یکشنبۀ پارلمان مصر، کمال احمد، یکی از نمایندگان، کفش خود را به سمت عکاشه پرتاب کرد و دیگر نمایندگان خواستار اخراج وی از پارلمان شدند.

مصر یکی از کشورهای عربی انگشت‌ شمار است که در پی امضای پیمان صلح میان قاهره و تل آویو در سال 1979 و با میانجیگری امریکا، اسرائیل را به رسمیت شناخت، اما با توجه به جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالیِ فلسطین، این رژیم از نظر بسیاری از مردم و مقامات مصر، منفور است.

اسرائیل یک سفیر مستقر در قاهره، پایتخت مصر دارد، اما مقامات مصری فاصلۀ خود را با این سفارت حفظ می‌کنند. سفارتخانۀ اسرائیل در طول سال‌های گذشته کانون تظاهرات مردمی علیه تل آویو بوده است.

عکاشه، مجری تلویزیون و نمایندۀ شناخته‌شدۀ مصر هفتۀ گذشته در خانه‌اش در استان دَقَهلیه برای صرف شام و گفت‌وگو میزبان حاییم کورن، سفیر اسرائیل بود. وی در برنامۀ تلویزیونی خود به صورت زنده از سفیر اسرائیل دعوت به عمل آورده بود.

حضور حاییم کورن، سفیر اسرائیل در مصر (چپ) در منزل توفیق عکاشه، نمایندۀ پارلمان مصر 

براساس گزارشی که پارلمان مصر در وبسایت خود منتشر کرده است، رئیس مجلس پس از اقدام کمال احمد، عکاشه و احمد را از جلسۀ پارلمان اخراج کرده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از یکصد نمایندۀ پارلمان مصر با امضای یک بیانیه خواستار لغو عادی‎سازی روابط با اسرائیل و بررسی و رسیدگی به اقدامات عکاشه شده‌اند.

عکاشه پیش از آغاز جلسۀ پارلمان به رسانه‌های محلی گفته بود با توجه به این‌که مصر با اسرائیل روابط دیپلماتیک کامل دارد، وی خطایی مرتکب نشده است.  

از سوی دیگر کورن تأیید کرده است که وی و کارمندانش عصر چهارشنبه (5 اسفند) یک دیدار سه ساعته در منزل عکاشه داشته‌اند.

براساس آن‌چه وی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است، موضوع این نشست همکاری‌ در حوزه‌های آب، کشاوری و آموزش بوده است.

کورن گفت دربارۀ تأسیس تعدادی مدرسه با آموزش اسرائیلی در مصر با عکاشه گفت‌وگو کرده است.

براساس گزارش منابع اسرائیلی، حازم خیرت، سفیر جدید مصر در تل آویو نیز روز پنج شنبه (6 اسفند) در یک مراسم رسمی در مقر رژیم اسرائیل در قدس اشغالی، استوارنامۀ خود را تقدیم مقامات این رژیم کرد. 

مصر حدود سه سال پیش در پی تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه، سفیر قبلی خود را از تل‌آویو فراخوانده بود. 

 

نظرات
آخرین اخبار