کد خبر: 4306
تاریخ انتشار: 28 مهر 1395 - 02:43
عملیات آزادسازی موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور با نام قادمون یا نینوا، دومین روز خود را نیز پشت سرگذاشت.

فراتاب- گروه بین الملل: عملیات آزادسازی موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور با نام قادمون یا نینوا، دومین روز خود را نیز پشت سرگذاشت. 
**مذاکرات بغداد و آنکارا درباره حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه در نزدیکی موصل شکست خورد. سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، احمد جمال گفت طرح ارائه شده از سوی نماینده ترکیه تامین کننده خواست ها و انتظارات دولت عراق نبوده است. وی افزود ترکیه باید به تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته و نیروهای خود را از پایگاه بعشیقه خارج کند. ما اطمینان داریم که ارتش شجاع ما موصل را آزاد خواهد نمود.
** نیروهای امنیتی عراق همه راه های منتهی به سفارت ترکیه در بغداد را بسته اند تا از این سفارت در مقابل معترضان حفاظت نمایند.
** حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دیدار با تعدادی از سفیران و روسای هیئت‌های دیپلماتیک در بغداد اظهار داشت: ترکیه ذهنیت سلطه‌طلبی دولت عثمانی دارد و ورود نیروهای ترکیه به عراق برای تفریح نیست و آن ها با وحدت ملی عراق غافلگیر خواهند شد.
** وزیر خارجه عراق در حاشیه دیدارهای لوزان بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر خروج سربازان ترکیه‌ای از خاک عراق تاکید کرد. هم زمان وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ایران، مصر ، قطر و اردن نیز مخالفت خود را با این مساله اعلام کردند.
** ییلدیریم: "جنگنده‌های ترکیه در نبرد موصل شرکت می‌کنند". نخست وزیر ترکیه گفت نه تنها در مذاکرات عملیات موصل حضور داریم، بلکه در عملیات نیز مشارکت می‌کنیم.
** وزیر خارجه فرانسه در دومین روز عملیات آزاد سازی موصل، دومین شهر بزرگ عراق از دست داعش اعلام کرد فرانسه میزبان مذاکرات " آینده موصل" در روز پنجشنبه خواهد بود. نشستی بین المللی در روز پنجشنبه درخصوص آینده موصل در فرانسه برگزار خواهد شد.
وی روز سه شنبه با اذعان به این موضوع که ایران -علی رغم نقش موثرش در عراق- در این مذاکرات حضور نخواهد داشت، گفت: "ما باید برای روزهای بعد همکاری کرده و طرحی برای ثبات سازی در موصل بعد ازاین عملیات نظامی آماده کنیم". او گفت ما علاوه بر این که باید پیروز این جنگ باشیم باید همه مسائلی که از صلح ممانعت می کنند را نیز مدنظر داشته باشیم.
**وزیر دفاع فرانسه روز سه شنبه هشدار داد که عملیات بازپس گیری موصل از دست گروه داعش ممکن است ماه ها طول به طول بیانجامد. او در جمع خبرنگاران در پاریس در دومین روز از عملیات بازپس گیری موصل گفت: "ممکن است این نبرد طولانی شود. این حمله ای رعد آسا نیست. این عملیات ممکن است چند هفته و حتی ماه ها به طول بیانجامد".
**ابو یوسف مدیر 47 ساله کارخانه ای در موصل در تماس باAFP گفت که خیابان ها به دلیل فضای جنگی حاکم بر شهر، خالی از جمعیت بوده و مردم در خانه هایشان پناه گرفته اند. وی در روز سه شنبه اعلام کرد: "فضای موصل عجیب به نظر می رسد. آسمان مداوما سیاه بوده و پر از دود ناشی از سوختن تایرهایی است که داعش در همه جا به آتش کشیده است؛ البته این دودها و آتش سوزی ها تا حدی برای پوشش حرکات نیروهای داعش صورت می گیرد".
**بیش از 5000 سرباز امریکایی برای پشتیبانی از این عملیات حضور دارند. نیروهایی از کشورهای فرانسه، انگلیس، کانادا و دیگر کشورهای غربی نیز در این عملیات حضور دارند.
**وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، نیروهای عراقی در عملیات بازپس‌گیری موصل که بامداد دوشنبه شروع شد، از برنامه جلو هستند.
** مقامات آمریکایی و غیر آمریکایی می‌گویند بغداد و واشنگتن برای آزادسازی موصل نبردی حیاتی را آغاز کرده‌اند، بدون این که در نظر بگیرند بر این منطقه تکه تکه شده پس از خروج نیروهای داعش چگونه حکمرانی شود.
** سرگئی لاوروف با ابراز تردید نسبت به نیات اعلام شده از سوی ایالت متحده در جنگ موصل گفت: حضور 5000 مشاور نظامی آمریکا برای جنگ موصل بسیار شک‌برانگیز است و ما نگران این هستیم نیات دیگری پشت این قضیه باشد.
**رابرت ماردینی، مدیر منطقه ای صلیب سرخ جهانی گفت این سازمان به نیروهای ائتلاف هشدار داده که نظامیان –شامل نیروهای نظامی دولت عراق، کردها و نیروهای تحت ائتلاف امریکا- باید قوانین حقوق بشردوستانه بین الملل را رعایت نمایند.
** همزمان صلیب سرخ جهانی و یونیسف درباره وقوع فاجعه انسانی بزرگ در موصل و آوارگی یک میلیون کودک عراقی طی هفته‌های آتی هشدار دادند.
** عفو بین الملل نسبت به نقض حقوق بشر در حق غیرنظامیانی که از دست داعش در موصل فرار می‌کنند، هشدار داد.
** سازمان بین‌المللی مهاجرت امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، ‌ده‌ها هزار غیرنظامی ممکن است توسط تروریست‌های داعش به عنوان سپرهای انسانی برای دفاع از مقر این گروه تروریستی در شهر موصل عراق استفاده شده باشند.
** نیروهای عراقی و کرد اعلام کردند که 20 روستا را در روز اول این عملیات آزاد کرده اند.
**مقامات پیشمرگه اعلام کردند که تانک هایشان دو کامیون انتحاری حامل بمب داعش را نابوده کرده اند. در پایان روز اول نیز، رهبران کرد اعلام کردند که نیروهایشان 200 کیلومتر مربع را تسخیر کرده اند.
** فرماندهان برجسته الحشد الشعبی با مقتدی صدر رهبر جریان شیعه صدر عراق در منزلش در استان نجف دیدار کردند. این نخستین دیدار صدر با فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی است و مقتدی صدر از سوی گروه های الحشد الشعبی درخصوص سخنان و موضع گیری هایش مورد انتقاد بوده است.
** فرماندهی کل ارتش سوریه اعلام کرد: هر کس که از موصل به سمت سوریه بیاید، با وی به عنوان تروریست برخورد می‌شود.
**رابرت فیسک، تحلیل‌گر مشهور انگلیسی می‌گوید براساس یک سناریویی که موجب رضایت واشنگتن می‌شود ممکن است تمامی ارتش خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش حملاتشان را متوجه دولت بشار اسد و هم پیمانانش در پی عملیات آزادسازی شهر موصل کنند.
** نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور مصر، روند عملیات آزادسازی موصل و روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
گردآوری و ترجمه: سمیرا محتشم

 

نظرات
آخرین اخبار