کد خبر: 4301
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 11:40
عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق از چنگال گروه تروریستی داعش در حالی وارد دومین روز می‌‎شود که نیروهای عراقی از سه محور جنوبی، شرقی و شمالی پیشروی‌های سریع و چشمگیری علیه تروریست‎ها داشته‌اند.

فراتاب-گروه بین الملل:حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در ساعات اولیۀ دوشنبه (26 مهر) در یک سخنرانی تلویزیونی، از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهر موصل از چنگال تروریست‌های گروه داعش خبر داد و حدود 60 هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌های کُرد، پیشروی‌های خود را در حومۀ این شهر آغاز کردند. طی روز گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شد.

در ادامه مجموعه‌‎ای از تازه‌ترین تحولات در عملیات آزادسازی موصل ارائه شده است: 

** شامگاه دوشنبه سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد نیروهای عراقی در موصل «جلوتر از برنامه» هستند. به گفتۀ العبادی نیروهای ائتلاف تحتِ امر امریکا تنها به پشتیبانی هوایی از عملیات موصل می‌پردازند.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفت: «اطلاعات اولیه حاکی از آن هستند که نیروهای عراقی تا کنون به اهداف خود دست‌یافته‎اند و نسبت به آن‌چه برای روز اول تعیین شده بود، از برنامه جلوتر هستند.»

جنگنده‎های امریکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافی، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت می‎کنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند، اما تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در این دو کشور نداشته‌اند.

کوک در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد معلوم نیست عملیات موصل چه زمانی به پایان برسد. پیشتر یک ژنرال بلندپایۀ امریکایی به رسانه‌ها گفته بود که ممکن است عملیات موصل چندین هفته و یا حتی بیشتر به طول بیانجامد.

** سخنگوی پنتاگون دربارۀ آگاهی‌بخشی به ساکنین موصل برای درامان ماندن از پیامدهای نبرد با داعش، گفت: «7 میلیون اعلامیه طی 48 ساعت آینده یا بیشتر از طریق هواپیما در موصل ریخته خواهد شد تا جمعیت این شهر، آموزش لازم را برای تأمین امنیت خود در هنگام جنگ، کسب‌کنند.»

پیشتر دولت عراق با استفاده از نیروی هوایی ارتش، هزاران اعلامیه در موصل پخش کرد و به غیرنظامیان اطلاع داد در هنگام حمله چگونه عمل‎کنند.

براساس گزارش‎ها حدود یک میلیون نفر یا بیشتر در حال حاضر در موصل سکونت دارند و ارتش ایالات متحدۀ امریکا شمار تروریست‎ها را نیز بین 3 هزار تا 4 هزار و 500 نفر تخمین‏‌زده‌‏است.

** سایت سومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد نیروی هوایی عراق یک کاروان شامل 30 خودروی داعش را در مرز سوریه منهدم کرده است.

بر اساس این گزارش، این کاروان که شامل عناصر تروریستی عرب و خارجی (غیرعرب) بود، شامگاه دوشنبه قصد فرار به شهر رقه در سوریه را داشت.

** حسام عبار، نمایندۀ شورای استان نینوا اعلام کرد نیروهای پیشمرگۀ کُرد تنها 12 کیلومتر با مرکز موصل از محور الخازر فاصله دارند. 

** مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، اعلام کرد نیروهای پیشمرگۀ کُرد حدود 200 کیلومتر در مناطق تحت تسلط گروه تروریستی داعش را آزاد کرده‌اند. براساس اعلام فرماندهان نیروهای پیشمرگه، کُردها 9 روستا را در حومۀ شرقی موصل پاکسازی کرده‎‏اند. 

** روزنامۀ گاردینِ انگلیس در گزارشی به نقل از یکی از ساکنین شهر موصل نوشت، تروریست‎ها سعی دارند در میان غیرنظامیان پنهان شوند و بمب‌های دست‌ساز خود را در خانه‌های مردم انبار می‌کنند.

به گفتۀ این فرد، تروریست‌‏ها سوار بر موتورسیکلت سعی‎دارند از حملات هوایی بگریزند.

وی دربارۀ اقدامات خشونت‌بار گروه داعش طی دو سال گذشته در موصل، گفت: «مردم موصل خیلی زجر کشیده‌‏اند. ما گردن‌زدن‌های بسیاری دیده‎‏ایم، افرادی را دیدیم که با دستان بسته غرق شدند و یا از ساختمان‌‏ها به پایین پرتاب شدند.»

** براساس گزارش‌ها، تروریست‎‌های داعش چاه‎های نفت شهر حمدانیه را در تلاش برای متوقف کردن پیشروی‎های نیروهای کُرد پیشمرگه در شرق موصل، به آتش کشیدند. تروریست‎ها با آتش‎زدن این چاه‎ها سعی داشتند با ایجاد ستون‌‏های عظیمی از دود خود را از حملات هوایی مصون نگه‌دارند.

همچنین گزارش‎هایی از حملۀ انتحاریِ چند عامل بمب‎گذارِ تروریست به نیروهای عراقی و کُرد مخابره شده‎‏است. 

** کمیتۀ بین‌المللی نجات اعلام کرد احتمالاً در طی هفته‌های اولِ عملیات آزادسازی موصل، حدود 200 هزار نفر از این شهر خواهند گریخت. این گروه امدادی هشدار داد به احتمال زیاد حداکثر 1 میلیون نفر خانه‌های خود را در تلاش برای یافتن مکانی امن، ترک خواهند‏کرد.

** آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد تعداد عراقی‌‎‌هایی را که ممکن است در پی عملیات موصل به سوریه و ترکیه فرار کنند، یکصد هزار نفر تخمین‎‏زده‌‏است.

** کمیتۀ بین‎المللی صلیب سرخ تأکید کرد برای حفاظت از پناهجویان می‌‎بایست مسیر عبور امنی برای آن‌ها فراهم شود.

** ژنرال طالب شغاتی، فرمانده عملیات مشترک عراق، اعلام کرد پیشرفت‎های خوبی در عملیات آزادسازی موصل به دست آمده‌است و افزود همه‌چیز براساس برنامۀ تعیین‌شده پیش‎‏می‌رود.

** براساس گزارش‎ها پسرِ مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، در انفجاری در محور الخازر در شرق موصل زخمی شده است و 2 فرماندۀ ارشد ارتش عراق نیز در حومۀ موصل کشته شده‌‏اند.

** به گزارش شبکۀ خبری سومریه‌ ‏نیوز عراق، اهالی دو روستای اللزکه و الحود در جنوب موصل، علیه داعش قیام کردند و 6 تن از تروریست‌های این گروه را به هلاکت رساندند. جبار معموری، فرماندۀ نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد شعبی)، خواستار کمک فوری به اهالی این دو روستا شد و تاکید کرد که قیام اهالی شهر موصل در آزاد‏سازی آن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

** شبکۀ سومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد عناصر گروه تروریستی داعش مقادیر زیادی پول را از بانک‌های موصل به مکان نامعلومی منتقل کردند. گفته می‌شود کامیون‌های حامل پول، از راه میانبری به سوی شهر رقه در سوریه حرکت کرده‌اند.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از سوم خرداد امسال با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده بود. این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

دولت بغداد پس از آن وعده داد که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور خواهد بود.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار