کد خبر: 4295
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 11:05
رویترز:
نخست وزیر عراق، حیدر العبادی آغاز عملیات بازپس گیری موصل- شهر غنی و در عین حال آمیخته از فرهنگ های مختلف مذهبی و قومی- از دست شبه نظامیان داعش رادر بامداد دوشنبه آغاز نمود.

فراتاب- گروه بین الملل: نخست وزیر عراق، حیدر العبادی آغاز عملیات بازپس گیری موصل- شهر غنی و در عین حال آمیخته از فرهنگ های مختلف مذهبی و قومی- از دست شبه نظامیان داعش را آغاز نمود.
العبادی این موضوع را در ساعات اولیه روز دوشنبه در تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد. انتظار می رود این عملیات بزرگترین میدان نبرد در عراق از سال 2003 -از زمان تهاجم تحت رهبری امریکا که منجر به سقوط صدام حسین شد- است.
حقایقی درباره موصل وجود دارد؛ شهری که پیش از تسخیرش به دست شبه نظامیان داعش در سال 2014، جمعیتی حدود 2 میلیون نفر داشته است.
1. این شهر توسط 800 شبه نظامی داعش و با مقاومت اندکی از سوی ارتش موصل که متهم به فساد بودند، تسخیر شد؛ موضوعی که موجب حیرت عراق و متحدان غربی اش نیز شد. شبه نظامیان داعش در آن زمان تا حدی به این پیروزی اطمینان داشتند که ابوبکر بغدادی رهبر آنان در روز روشن با اطمینان کامل به مسجد بزرگ النوری در موصل وارد شده و اعلام خلافت نموده و خود را رهبر مسلمانان جهان نامید.
2. موصل مرکز اداری استان نینوا در شمال شرقی عراق و نیز دارای بزرگترین سد کشور است. جغرافیای اصلی موصل در ساحل غربی رود فرات بوده است که بخش مدرن آن تا قسمت شرقی گسترده شده و در حال حاضر شهر باستانی آشوری نینوا را در احاطه خود دارد. موصل در 390 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است.
3. دومین شهر بزرگ عراق، نخستین محور بازرگانی شمال غربی کشور عراق با صنایعی پررونق در بخش های سیمان، نساجی و شکر بوده است.
4. موصل علی رغم دارا بودن جمعیتی با اکثریت مسلمانان سنی مذهب، دارای شمار زیادی مسیحی آشوری نیز می باشد. کردها، ترکمن ها، ایزدی و ارامنه باقی جمعیت این شهر را تشکیل می دهند. افراط گرایان سنی نیز پیش از داعش عدم تساهل در باب تنوع قومیتی را به نمایش گذاشته بودند.
5. موصل یکی از پیشرو ترین شهرهای خاورمیانه بوده است. این شهر دارای مشهورترین دانشکده پزشکی و یکی بزرگ ترین مراکز تحصیلی و تحقیقاتی در عراق و منطقه بوده است.
6. علاوه بر موارد فوق این شهر اماکن باستانی زیادی دارد که قدمت برخی از این ابنیه به قرن 13 باز می گردد. این بناهای تاریخی شامل مسجد اعظم و مسجد سرخ، زیارت گاه های مسلمین و چندین کلیسا و نیز مقابر مقدس دیگر می باشد. داعش اماکن مقدس، مساجد و کلیساها را تخریب کرده و تصاویر این انهدام و تخریب ویرانگر را در سایت های اینترنتی منتشر نموده بود.
7. موصل پیش تر نیز شاهد دوره ای از زمامداری افراط گرایان سنی در آخرین روزهای صدام حسین بوده است. افراط گرایان اقدام به حمله و کشتن راهب ها و دیگر مسیحیان که قدمت حضورشان در این شهر به قرن هفدهم باز می گشته است، نمودند. در طول سال های اخیر شمار زیادی از مسیحیان از موصل و دیگر شهرهایی که چنین حملات و تهدیداتی نسبت به آنان وجود داشته، مهاجرت کردند.
8. موصل سابقا به " شهر یک میلیون نظامی" معروف بوده است؛ چرا که صدام حسین –مسلمان سنی سکیولار- در این شهر پرسنل زیادی را مستقر ساخته بود. شمار زیادی از ژنرال های سنی و دیگر افسران نظامی او که ساختار اطلاعاتی و پلیس را تشکیل می دادند، از اهالی موصل بوده اند.
9. در سال 2003، پسران صدام حسین، عدی و قصی، پس از تهاجم امریکا به این کشور به موصل پناه برده بودند. آنان در اثر حمله نیروهای امریکایی به ویلای محل اختفایشان کشته شدند.
منبع: رویترز

نظرات
آخرین اخبار