کد خبر: 4294
تاریخ انتشار: 26 مهر 1395 - 19:48
بر اساس گزارش تحلیلی منتشر شده از سوی خبرگزاری کردستان 24، در روز اول عملیات آزادسازی موصل در محور خازر 9 روستا آزادشدند و نیروهای پیشمرگ 200 کیلومتر مربع پیشروی نمودند و در محور جنوب نیروهای عراقی تا 25 کیلومتری شهر موصل پیشروی کردند

 

فراتاب-گروه بین الملل: روز دوشنبه 17 اکتبر 2016 چهار هزار پیشمرگ کرد و نیروهای نظامی عراقی در سه محور خازر، بعشیقه و جنوب موصل عملیات آزادسازی موصل را آغاز نمودند. در روز اول که مرحله اول عملیات آزادسازی موصل بود، بیشتر درگیری‌ها در محور خازر اتفاق افتاد. هم‌چنین، در مرحله اول عملیات در محور جنوب نیروهای عراقی موفق شدند تا شهر حمدانیه در 25 کیلومتری جنوب شرقی موصل پیشروی نمایند.

مسئولان پیشمرگ‌ها در جبهه جنگ اعلام نمودند که تمامی نقشه و برنامه‌ای که برای نیروهای پیشمرگه تعیین شده بود، 100 درصد با موفقیت اجرایی شد. برنامه‌ریزی تعیین شده عبارت بود از: «کنترل 40 کیلومتر مربع و آزادسازی 9 روستای بدنة الكبرى، بدنة الصغرى، شاقولي، باصخرة، شيخ أمير، ترجلة، بازكردان، كابرلي و خرابه‌ سلطان».

درروز اول عملیات آزادسازی موصل 5 پیشمرگ جان باخت‌اند و 10 نفر دیگر زخمی شدند که یکی از آن‌ها «شالاو کوسرت رسول» عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان است و مابقی زخمی‌ها هم متعلق به فرقه 3 وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان تحت رهبری کوسرت رسول علی می‌باشد.

 

اعلام آغاز عملیات

عملیات آزادسازی موصل با پیام نخست‌وزیر عراق حیدرالعبادی در ساعت 2 بامداد 17 اکتبر 2016 آغاز شد. عبادی در بیانیه‌ی خود آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام نمود و با بیان این‌که تنها نیروهای ارتش عراق و پلیس فدرال وارد شهر موصل خواهند شد، از شهروندان موصل درخواست نمود که با نیروهای عراقی همکاری نمایند.

در اقلیم کردستان نیز، فرمانده کل نیروهای مسلح مسعود بارزانی آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام نمود. در ساعت 6 بامداد، حملات گسترده نیروهای پیشمرگ از محور خازر واقع در شرق موصل، هماهنگ با نیروهای ارتش عراق در ناحیه «گویر» آغاز شد. هم‌چنین، حملات نیروهای ارتش عراق از «گیاره» واقع در جنوب موصل در مقام مرحله اول عملیات آزادسازی موصل از کنترل نیروهای تروریست داعش، آغاز شد.  

در اولین گزارش‌ها شیخ جعفر شیخ مصطفی از پیشروی چشم‌گیری نیروهای پیشمرگ سخن به میان آورد و بعد از گذشت چند ساعت از آغاز عملیات اخبار میتنی بر فروپاشی جبهه‌های دفاعی داعش در محور بعشیقه مخابره شد.

 

 

محور جنوب موصل

بر اساس گزارشات اعلان شده از سوی پلیس فدرال عراق، در نتیجه پیشروی آن‌ها از قرارگاه نظامی گیاره به سمت موصل، نیروهای داعش در جنوب موصل فرار می‌کنند و صفوف دفاعی آن‌ها از هم فروپاشیده شد.

در این محور، نیروهای حشد الشعبی با توپ‌باران مواضع داعش در عملیات آزادسازی موصل مشارکت نمودند و از قرار معلوم در روزهای آینده در محور جنوب حضور چشم‌گیرتری خواهد داشت.

در مرحله اول عملیات موصل، یکی از فرماندهان ارشد داعش در منطقه «الحود» واقع در جنوب موصل کشته شد.

 

نقش آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

آمریکا با توپ‌باران و بمب‌باران کردن مواضع داعش در روز اول عملیات آزادسازی موصل ایفای نقش نمود. آمریکا از قرارگاه نظامی گیاره با موشک‌های هوشمند پایگاه‌های داعش در موصل را هدف قرار داد.

جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز، در تمام طول روز اول عملیات، با هدف قراردادن مواضع داعش از نیروهای پیشمرگ و عراقی حمایت نمودند.

در این میان، سفیر آمریکا در عراق داگلاس سیلیمن در پیامی ویدئویی، حمایت کشور خود را از عملیات آزادسازی موصل اعلام داشت و بر تلاش‌های واشنگتن برای کمک‌ها بشردوستانه و بازتجدید حیات در عراق تاکید نمود.

فرمانده ائتلاف بین‌المللی ضد داعش استفان تاونسند اعلام نمود عملیات آزادسازی موصل به مدت چندین هفته و شاید هم بیشتر به طول خواهد انجامید.

 

 

 

وضعیت داخل شهر موصل

نظامیان داعش در داخل شهر موصل از ورود مردم به مساجد ممانعت به‌عمل آوردند و مساجد را به حمل اختفای نیروها و مهمات نظامی تبدیل کردند.

در همین روز، داعش شورش گروهی از فرماندهان خود را سرکوب نمود و 58 نفر را به تهمت مشارکت در شورش اعدام نمود. آن‌چه که در این اتفاق بیش از هر امر دیگری مورد توجه قرار گرفت، این مساله بود که گروهی که شورش کردند، قصد داشتند موصل را بدون درگیری تسلیم نیروهای عراقی نمایند. یکی از مشاوران و نزدیگان ابوبکر البغدادی مجری این شورس بود و بر اساس گفته‌های شهروندان موصل، جسد شورشی‌ها در گور دسته‌جمعی دفن شده است.  

 

استقبال آمریکا و اظهار نگرانی روسیه و سازمان ملل

 در شرایطی که آمریکا به شدت از عملیات آزادسازی موصل استقبال نمود، روسیه و سازمان ملل متحد نگرانی خود را نسبت به حفظ جان شهروندان مدنی که بالغ بر یک و نیم میلیون نفر هستند، ابراز نمودند. آن‌ها نسبت به استفاده داعش از غیزنظامیان به عنوان مانع  انسانی هشدار دادند.

 

توجه افکار عمومی جهانی به سوی عملیات آزادسازی موصل

در روز اول عملیات آزادسازی موصل، خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های جهانی وضعیت پیشروی نیروهای عراقی، به ویژه در محور شمال (خازر و بعشیقه) که نیروهای پیشمرگ حضور داشتند را مورد پوشش و توجه گسترده قرار دادند.

 

مواضع ترکیه

رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، در ارتباط با آغاز عملیات آزادسازی موصل اعلام نمود: «نه تنها نظامیان خود را از بعشیقه خارج نخواهیم کرد، بلکه در عملیات آزادسازی موصل هم مشارکت خواهیم نمود و در جریان گفت‌وگوها و رایزنی‌ها حضوری فعال خواهیم داشت. 

 

ترجمه از کردی: گروه تحریریه فراتاب

منبع: خبرگزاری کردستان 24

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار