کد خبر: 4283
تاریخ انتشار: 24 مهر 1395 - 19:14
تشريح مذاكرات لوزان از زبان سخنگوي وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: با توجه به تغییر در ترکیب کشورهای این نشست و البته اهمیت حل بحران سوریه، تصمیم گرفتیم در اجلاس لوزان سوئیس شرکت کنیم.

به گزارش فراتاب، بهرام قاسمی سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما در خصوص شركت ايران در مذاكرات لوزان كه قرار است در آن در مورد بحران سوريه مذاكره شود اظهار داشت: حدس می زنم بر اساس روالی که در این گونه اجلاس وجود دارد دیدارهای دوجانبه ای میان وزیر امور خارجه با برخی همتایانش در حاشیه اجلاس لوزان انجام شود.

وی اضافه کرد: هیئت های سیاسی عمدتا حدود ظهر به لوزان وارد می شوند و شاید خیلی فرصت برای دیدارهای دوجانبه نداشته باشند اما فکر می کنم چند دیدار در حاشیه میان آقای ظریف با برخی وزرای خارجه انجام شود.

قاسمی گفت : با توجه به اینکه دیشب تصمیم به شرکت در اجلاس لوزان گرفتیم و فرصت کافی برای برنامه ریزی درخصوص دیدارهای دوجانبه نداشتیم تلاش هایی از جانب ما و برخی کشورهای شرکت کننده به منظور این دیدارها در حال انجام است باید منتظر برگزاری اجلاس باشیم.

سخنگوی وزرات امور خارجه در عین حال احتمال دیدار محمد جواد ظریف و جان کری را بعید دانست.

وی همچنین درباره نقش مصر در اجلاس لوزان گفت: با توجه به جایگاه این کشور در جهان عرب و مواضعی که اخیرا در مقایسه با دیگر کشورهای عربی داشته است تصور می شود که می تواند مواضع مستقل تری در مقایسه با دیگر کشورهایی داشته باشد که از سالیان گذشته با همه توان و جدیت در مسائل سوریه دخالت و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را نقض کردند.

قاسمی افزود: مصر می تواند مواضع متفاوتی داشته باشد و ما می توانیم این کشور را در جایگاه خنثی و متمایل به کشورهایی بدانیم که از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه می توانند دفاع کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره ارزیابی و پیش بینی نتایج اجلاس لوزان با توجه به نقش مخرب عربستان تصریح کرد: با توجه به دیدگاه این کشور در قبال سوریه و حمایت مالی ، تسلیحاتی و معنوی از تروریست ها و گروه های معارض این کشور در سال های گذشته ضد حاکمیت این کشور انتظار زیادی از سعودی ها نیست که مواضع سازنده ای داشته باشند.

وی گفت: باید دید فضای کلی اجلاس به کدام سمت و سو خواهد رفت اما قطعا بسیار بعید است که این کشور نقش مثبتی برای ایجاد آتش بس و ایجاد صلح و ثبات در سوریه داشته باشد .

قاسمی همچنین درباره نقش امریکا در اجلاس لوزان تصریح کرد: امریکایی ها تاکنون بر اساس آنچه خودشان اعلام کرده اند خیلی به این اجلاس امیدوار نیستند و فکر نمی کنم به برداشته شدن گام های مهم و سازنده در نشست امروز امید زیادی داشته باشند .

وی در عین حال گفت : اگر جایگاه کنونی دولت امریکا را در نظر بگیریم که در اواخر کار و مسئولیت خود قرار دارد و به انتخابات این کشور نزدیک می شویم طبیعی است که دولت این کشور نیاز داشته باشد که با پیگیری این اجلاس و حضور جدی تر در آن تا حدی مواضع فعال و پویایی از خود درباره مسائل سوریه نشان دهد.

قاسمی افزود: با توجه به پیچیدگی های سوریه و پیشروی های ارتش این کشور در هفته های اخیر به نظر نمی رسد که امریکایی ها نیز در شرایط کنونی قادر باشند به طور فردی یا چند جانبه گام های اساسی تری بردارند .

وی با اشاره به حمله هواپیماهای امریکایی به مواضع سوری ها در هفته های اخیر تاکید کرد: باید بررسی شود که چه کسانی آخرین آتش بس در سوریه را به شکست کشاندند ؛ این موضوع قابل بحث است و تا حدی ما را به مواضع برخی کشورها درباره سوریه با تردید مواجه می کندکه آیا واقعا در پی صلح ، ثبات ، امنیت ، امدادرسانی و برقراری آتش بس هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : مدت زیادی تا آغاز اجلاس باقی نمانده است و اگر تا بعد از ظهر صبور باشیم و روند برگزاری مذاکرات را پیگیری کنیم این موضوع مشخص می شود.

قاسمی با اشاره به وجود عوامل و علایم نگران کننده در اجلاس لوزان ابراز امیدواری کرد این اجلاس بتواند به حل و فصل مسائل سوریه کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:‌ با توجه به اهمیتی که برای سوریه، مسایل انسانی و امدادرسانی و آتش بس در این کشور قائلیم تصمیم به شرکت در اجلاس لوزان گرفتیم.

قاسمی افزود: در چند روز گذشته بحث برگزاری اجلاس لوزان مطرح و از ما بعنوان جمهوری اسلامی دعوت شده بود اما با توجه به سوابقی که از این اجلاس وجود داشت و وضع میدانی در سوریه و منطقه، احساس ما این بود که این اجلاس شاید نتواند اثر گذاری لازم را برای آتش بس جدی و سازنده داشته باشد.

قاسمی گفت: آتش بس مدنظر باید بتواند زمینه ارسال کمکهای انسان دوستانه و ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات و رایزنی های سیاسی به منظور یافتن راه حل را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ترکیب دعوت شدگان به اجلاس نیز نشان می داد که کشورهای شرکت کننده نیز دارای نظرات مشابه و یکسانی نیستند و به صورت یکسویه و یکجانبه درباره مسایل سوریه سخن خواهند گفت.

وی افزود: ما این را در دستور کار داشتیم و در چند روز گذشته در جلسات مختلف مشورت و با برخی کشورها گفتگو و رایزنیهای کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در نهایت با توجه به برخی گفتگوها و وعده هایی که وجود داشت و تغییری که در ترکیب دعوت کنندگان در اجلاس ایجاد شد تصمیم گرفتیم با توجه به اهمیتی که برای سوریه و مسایل انسان دوستانه در این کشور قایلیم در این اجلاس شرکت کنیم .

وی گفت: این اجلاس با اجلاس مشابه پیشیین تفاوتهایی دارد این اجلاس نخستین اجلاسی نیست که برای سوریه برگزار می شود اما اجلاس پیشین با حضور کشورهای بیشتری برگزار می شد در حالیکه این اجلاس با شرکت کنندگان محدودتر برگزار می شود.

قاسمی افزود :شاید بتوان گفت با ترکیب نهایی که عصر دیروز مشخص شد کشورهای شرکت کننده در نگاه کلان به دو دسته مخالفان حاکمیت سوریه و مدافع آن تقسیم می شوند.

وی اضافه کرد: اگر کشورهای شرکت کننده را بعنوان موافقان و مخالفان حاکمیت سوریه تقسیم کنیم چهار کشور جزو مخالفان و چهار کشور نیز جزو موافقان تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حضور دارند.

*در اجلاس لوزان از مواضع اصولی خود درباره سوریه دفاع می کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در اجلاس لوزان از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه دفاع می کنیم.

بهرام قاسمی گفت: ما در این اجلاس دوباره مواضع اصولی خودمان را مطرح می کنیم و همچنانکه قبلا نیز گفته شده است اعتقاد راسخ داریم که باید مانع حمایت های نظامی از تروریست ها و ورود آنان به سوریه از مناطق مختلف جهان شویم.

وی تاکید کرد: باید برای برقراری آتش بسی پایدار و بادوام در سوریه اجماع جدی در این باره در سطح منطقه وجهان صورت بگیرد تا بتوانیم کمک های انسانی را برای ملت این کشور ارسال کنیم که اگر این هدف تحقق یابد زمینه رایزنی ها به منظور یافتن راه حل های مناسب برای برقراری صلح میسر خواهد شد.

قاسمی گفت : برای ما برقراری آتش بس در سوریه، ارسال کمک های انساندوستانه و ایجاد تفاهم برای مذاکرات مردم و گروه های سوری بدون مداخله قدرت ها و کشورهای خارجی قطعا اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، شرکت کنندگان در اجلاس لوزان را شامل امریکا ، روسیه ، جمهوری اسلامی ایران، عربستان، ترکیه، قطر، مصر و عراق برشمرد و افزود : این اجلاس در سطح وزرای امور خارجه از ساعت 15 امروز به وقت محلی آغاز به کار می کند و همین امروز نیز به اتمام می رسد.

وی گفت : غیر از امریکا که به عنوان کشور فرامنطقه ای در این اجلاس حضور دارد باقی کشورهای شرکت کننده، منطقه ای هستند که هر یک توانایی های خاصی در مسائل منطقه و سوریه دارند و روسیه نیز به عنوان بازیگری اساسی در آن حضور دارد.

قاسمی افزود: این نخستین اجلاس از این نوع است که هیچ یک از کشورهای اروپایی در آن حضور ندارند و از گروه کشورهای غربی فقط امریکا در آن شرکت دارد .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اجلاس لوزان را دارای ویژگی های خاصی دانست که موضوع اساسی دستور کار آن آتش بس و ارسال کمک های انسانی به سوریه است.

وی تصریح کرد: اما اینکه چقدر این اجلاس بتواند برای حل و فصل مسائل سوریه کمک کننده باشد نمی توانم قضاوت نهایی کنم اما شخصا فکر می کنم نمی توانیم خیلی به این اجلاس امیدوار باشیم به ویژه با توجه به مطامع برخی کشورها در سوریه و نگاه خاصی که به مسائل این کشور دارند.

قاسمی گفت : البته چنین نگاه نادرستی از قبل نیز وجود داشته است و متاسفانه همین نگاه، رفتار و عملکرد سبب شد که وضع سوریه بسیار بحرانی شود و این کشور به ویژه حلب اکنون در شرایط انسانی بسیار نامناسبی قرار دارد.

وی افزود: تاکنون هر گاه که دولت سوریه توانسته است به موفقیت هایی دست یابد جریان هایی در سطح منطقه و جهان به این فکر افتادند که آتش بسی برقرار شود اما این آتش بس ها عمدتا به نفع گروه های تروریسم بوده و از آن به عنوان فرصتی برای بازسازی و احیا استفاده شده است تا بتوانند با دولت و حاکمیت ملی سوریه مقابله کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد قول و قرارها در اجلاس لوزان مانند اجلاس پیشین نباشد و بتواند دستاوردهایی برای ملت سوریه داشته باشد که اکنون در شرایط بسیار ناگواری زندگی می کنند.

نظرات
آخرین اخبار