کد خبر: 4282
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 - 09:24
وزرای امورخارجه امریکا و روسیه، جان کری و سرگئی لاوروف روز شنبه، سه هفته پس از شکست آتش بسی که بسیاری آن را به عنوان آخرین شراره امید برای برقراری صلح در سال اخیر می دانستند، پای میز مذاکرات سوریه بازگشتند.

فراتاب- گروه بین الملل: وزرای امورخارجه امریکا و روسیه، جان کری و سرگئی لاوروف روز شنبه، سه هفته پس از شکست آتش بسی که بسیاری آن را به عنوان آخرین شراره امید برای برقراری صلح در سال اخیر می دانستند، پای میز مذاکرات سوریه بازگشتند.
جان کری که مشخصا از مذاکره دوجانبه جدید با لاوروف خودداری می کرد با دعوت از وزرای خارجه کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، ایران، قطر، اردن و مصر برای پیوستن به مذاکرات در شهر لوزان سوئیس، تلاش کرد تا دامنه این مذاکرات را با درگیر ساختن حامیان قدرتمند رژیم اسد و هم چنین شورشیان را گسترش بدهد.
یکی از مقامات رسمی دولت امریکا گفت:" ما از این کشورها خواستیم تا بیایند و درباره راه حلی واقع گرایانه هم فکری کنیم". وی در ادامه اظهار کرد که از زمان شکست همکاری های روسیه و امریکا، مقامات این کشور تلاش های خود را برای خاتمه دادن به جنگ سوریه ادامه داده و ایده های متفاوتی را بررسی کرده اند که برخی از آن ها در لوزان ارائه می شود.
وی افزود: "با وجود همه چیزهایی که گفته شد من انتظار ندارم بیانیه خاصی در خاتمه این نشست اعلام شود. این هم اقدامی مانند سایر اقدامات در هفت سال اخیر است؛ این پروسه ای دشوار است." این مقام امریکایی اشاره داشت که مذاکرات اخیر لزوما به راه حلی فوری نخواهد انجامید اما می تواند گامی در فرآیندی جدید باشد.
منبع: رویترز

نظرات
آخرین اخبار