کد خبر: 427
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1394 - 21:21
وال استریت ژورنال نوشت
اولین انتخابات ایران بعد از توافق هسته‌ای می‌تواند به مثابه یک همه‌پرسی برای رد یا تایید تلاش‌های حسن روحانی در بهبود روابط با غرب قلمداد شود.

فراتاب به نقل از وال استریت ژورنال ـ اولین انتخابات ایران پس از توافق هسته ای می تواند به مثابه یک همه پرسی برای رد یا تایید تلاش های حسن روحانی در بهبود روابط با غرب قلمداد شود.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، اقتصاد در فضای پسابرجام مهم ترین موضوعی است که حامیان هر دو طرف در مورد آن صحبت می کنند. اما برای سایر بازیگران بین المللی، نتایج این انتخابات نشان می دهد که آیا ایران با اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم ها به سوی میانه روی حرکت کرده است؟

باراک اوباما بارها متذکر شده است که این توافق تنها برای از میان بردن تهدید هسته ای ایران انجام شده است. با این وجود، وی و سایر مقامات آمریکایی امیدوارند که توافق هسته ای بتواند منجر به روی کار آمدن چهره های بیشتر میانه رو در ایران شود.

به گفته مقامات آمریکایی، باراک اوباما با فشار بر سازمان ملل برای رفع تحریم های ایران، قصد کمک به حسن روحانی و نیروهای حامی آن در انتخابات را داشته است. ماه گذشته بانک های بین المللی نزدیک به 50 میلیارد دلار از دارایی های نفتی بلوکه شده ایران را آزاد کردند. نتایج این انتخابات نشان می دهد که آیا این تلاش ها توانسته به روی کار آمدن میانه روها کمک کند؟

بسیاری بر این باورند که توافق هسته ای، بخت نیروهای میانه رو حامی دولت را در انتخابات بالا برده است. با این وجود پیش بینی نتایج انتخابات آسان نیست. نامزدهای انتخاباتی رویکردهای سیاسی متفاوتی دارند، اما وابستگی حزبی مشخصی ندارند و همین موضوع می تواند پیش بینی در مورد ترکیب مجلس آتی را دشوارتر کند. شمارش آراء نیز چندین روز به طول خواهد انجامید.

رویکرد سیاسی بسیاری از نمایندگان در استان هایی غیر از تهران تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد. اما نامزدهای تهران شناخته شده تر هستند و به نوعی می توانند معیاری برای سنجش مجلس قرار گیرند.

بسیاری از متحدان آمریکا در خاورمیانه طی چند هفته اخیر اعلام کرده اند که باور ندارند که انتخابات بتواند تغییر جدی در رویه ایران ایجاد کند. این کشورها معتقدند که ایران حمایت های خود از بشار اسد را در طی چند ماه اخیر افزایش داده است.

اعراب منطقه از توافق هسته ای 5+1 با ایران بسیار ناراضی هستند و مدعی اند که این توافق می تواند دست ایران را در منطقه بازتر بگذارد.

ماه گذشته، صلاحیت نزدیک به نیمی از افرادی که برای شرکت در انتخابات نامزد شده بودند از سوی شورای نگهبان رد شد. بسیاری از چهره های مطرح اصلاح طلب در زمره ردصلاحیت شدگان بودند.

در میان تایید صلاحیت شدگان در کل کشور، نام 586 زن به چشم می خورد. این آمار تقریبا دو برابر آمار مشابه در دوره پیشین است.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار