کد خبر: 4259
تاریخ انتشار: 23 مهر 1395 - 20:42
آخرین دغدغه های خاورمیانه ای آقای رئیس جمهور!
دولت مستعجل آمریکا استفاده از گزینه نظامی محدود در سوریه را بررسی می کند

فراتاب - گروه بین الملل /  منصور براتی: در حالی‌که کمتر از 100 روز به پایان عمر دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا باقی است، روز گذشته برخی از مسئولان آمریکایی از برگزاری نشستی با محوریت بررسی استفاده از گزینه نظامی علیه حکومت سوریه خبر دادند! همزمان کرملین دیروز اعلام کرد، رئیس‌جمهور روسیه توافق با دولت سوریه به‌منظور استفاده «نامحدود» نیروهای هوایی کشورش از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه را تأیید کرده است.
به گزارش شبکه اسکای‌نیوز عربی، یکی از موارد مورد بحث در این جلسه که با مشاوران سیاست خارجی و امنیتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید خواهد بود، مسلح کردن مخالفان سوری با سلاح‌های پیشرفته به‌ غیراز سلاح‌های دوش‌ پرتاب ضد هواپیماست. مسئولانی در کاخ سفید گفتند که آمریکا قصد دارد به‌عنوان اقدامی در واکنش به شکست مذاکرات آتش‌ بس در سوریه، سلاح‌های تأثیرگذار در میدان نبرد در اختیار مخالفان مسلح دولت دمشق بگذارد. همچنین خبرگزاری رویترز گفته که انجام عملیات «محدود و کنترل‌شده» از سوی آمریکا علیه برخی مواضع دولت سوریه نیز روی میز اوباماست و گفته می‌شود ممکن است برخی پایگاه‌های نظامی از جمله انبارهای سلاح، شبکه‌های راداری و پایگاه‌های شلیک موشک‌های ضد هوایی ارتش سوریه هدف حملات آمریکا قرار بگیرند. نشست اوباما با مشاوران سیاسی – امنیتی خود پیش از نشست بین‌ المللی در لوزان سوییس است که قرار است در آن مسئولان آمریکا و روسیه و برخی کشورهای منطقه شرکت کنند و تازه‌ترین تحولات درباره سوریه و راه‌های خروج از بن‌بست کنونی را بررسی کنند.

این دعاوی در حالی بیان می شود که کابینه اوباما کمتر از 3 ماه دیگر تصدی امور را به رئیس جمهور آینده واگذار خواهد کرد؛ این در حالی است که تلاش کشورهای مخالف حکومت دمشق از سال 2011 برای جلب حمایت آمریکا درباره حمله نظامی به سوریه تا کنون بی نتیجه مانده است! از سوی دیگر اوباما حتی وقتی در اوت 2013 اعلام شد دولت سوریه در غوطه شرقی از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده نیز با وجود تهدید به حمله نظامی، در ازای تخلیه سوریه از تسلیحات شیمیایی از این امر صرف نظر کرد. بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی اوباما معتقدند عدم حمله به سوریه با علی رغم تهدید صریح به نقطه عطفی در عملکرد کشورهای هوادار بشار اسد مبدل شد و پس از آن بود که روسیه و ایران از تداوم انفعال اوباما اطمینان حاصل کرده و حضور نظامی خود در این کشور را تقویت کردند. اکنون و در حالی که کمتر از 100 روز به پایان دولت اوباما باقی است و براساس ادبیات مألوف علوم سیاسی، آمریکا « دوران فترت» و استقرار دولت جدید را از سر می گذراند تهدید به استفاده از نیروهای نظامی چه به صورت محدود و چه به صورت تمام عیار بیش از آنکه باورپذیر باشد یا در راستای جلوگیری از یکه تازی روسیه است و یا در پی این که اوباما کارنامه انفعال خود در خصوص معارضان سوری را کمی تعدیل کند. البته برخی تحلیل‌گران نیز معتقدند که اوباما از اکنون با پیروز احتمالی انتخابات (هیلاری کلینتون) درباره تداوم عملیات نظامی در سوریه توافقاتی کرده و درصدد است به سرعت از عملیات تدافعی به عملیات تهاجمی در دولت آینده شیفت کند.


تصویب قانون پایگاه دائمی روسیه در حمیمیم
به گزارش خبرگزاری رویترز، پایگاه حمیمیم جایی است که معمولاً جنگنده‌های روسیه به‌منظور حملات هوایی علیه تروریست‌ها در سوریه ازآنجا به پرواز درمی‌آیند. روسیه همچنین در روزهای اخیر علاوه بر اعلام تصویب توافق به‌منظور حضور «نامحدود» نیروی هوایی این کشور در سوریه از طرح احداث یک پایگاه دریایی دائمی در بندر طرطوس سوریه خبر داده است. کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه توافق مربوط به اجازه به نیروی هوایی کشورش برای استفاده نامحدود از پایگاه هوایی حمیمیم را تأیید و امضا کرده است. کرملین همچنین تصریح ساخته که هزینه‌های مربوط به توافقی که پوتین امضا کرده در چارچوب بودجه دفاعی عادی روسیه قرار می‌گیرد.


بشار اسد: عربستان گفت با ایران قطع رابطه کن تا ...
«بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه گفت: سران عربستان سعودی خیلی ساده و صریح به من گفتند اگر از ایران دور شوی و اعلام کنی که همه روابط سوریه با ایران را قطع کرده‌ای به تو کمک خواهیم کرد. وی در مصاحبه با روزنامه روسی، از تبعات نامطلوب پیروزی نیروهای ارتش کشورش در برابر تروریست‌های حلب برای همسایه شمالی یعنی ترکیه سخن گفت. اسد که به سؤالات خبرنگار روزنامه روسی «کومسومولسکایا پراودا» پاسخ می‌داد، اعتقاد داشت که تروریست‌ها به‌غیراز فرار یا مرگ، گزینه دیگری ندارند؛ بشار اسد در این خصوص گفت: «ما باید به پاک‌سازی این منطقه ادامه دهیم و تروریست‌ها را به سمت ترکیه یعنی همان‌جایی که از آن آمده‌اند، عقب برانیم یا اینکه آن‌ها را بکشیم. گزینه دیگری وجود ندارد.» رئیس‌جمهور سوریه که حساب ویژه‌ای روی عملیات در حلب و موفقیت ارتش در آن و شروع شکست‌های پی‌درپی تروریست‌ها از این شهر بازکرده، در توصیف عملیات آزادسازی حلب گفت: «حلب به‌عنوان یک شهر بزرگ، برای حرکت به سمت مناطق دیگر و آزاد کردن آن‌ها از (یوغ) تروریست‌ها سکوی پرتاب مهمی برای این حرکت خواهد بود.» بشار اسد که ترکیه را مبدأ حرکت تروریست‌ها به سمت کشورش و مقصد احتمالی روزهای آتی آن‌ها دانسته بود، در این مصاحبه، همچنین اقدامات ترکیه را در حکم به راه انداختن جنگ در کشورش ارزیابی کرد و گفت که این اقدام با قوانین بین‌المللی متناقض است. بشار اسد به جنگ لطفی مقامات آمریکایی و روسی بر سر حمله احتمالی آمریکایی‌ها به ارتش سوریه و اتهام زنی واشنگتن به مسکو برای کوتاهی در حمایت از آتش‌بس هم اشاره کرد و گفت که سوریه به موضع مناقشه بین این 2 ابرقدرت تبدیل‌شده است. رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه از پیشنهادهای یکی از دشمنان اصلی این روزهای دولتش یعنی عربستان برای حمایت مشروط از دمشق هم خبرهایی داشت. بشار اسد گفت: «سران عربستان سعودی خیلی ساده و صریح به من گفتند که اگر از ایران دور شوی و اعلام کنی که همه روابط سوریه با ایران را قطع کرده‌ای، به تو کمک خواهیم کرد.»

منصور براتی دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی و عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار